Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Black Friday, Cyber Monday i inne wyprzedaże. O tym musisz pamiętać...

Przedsiębiorcy, którzy chcą ogłosić promocję lub wyprzedaż, muszą pamiętać o zrozumiałym dla klienta poinformowaniu go o obniżce ceny - przypomina w komunikacie resort rozwoju i technologii w związku ze zbliżającym się okresem promocji m.in. Black Friday czy Cyber Monday.

Szał zakupów, ale z rozwagą...
Szał zakupów, ale z rozwagą...
Karolina Grabowska - Pexels.com

Resort w przekazanej informacji przypomniał, że od 1 stycznia 2023 r. funkcjonuje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii, wprowadzające zasady wyraźnego oznaczania cen towarów i usług. Obowiązuje ono razem z nowelą ustawy z 1 grudnia 2022 r. o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Oba rozwiązania wdrażają do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/2161 (dyrektywę Omnibus).

Ministerstwo przypomniało, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, obok aktualnej ceny należy umieścić informacje o najniższej cenie towaru lub usługi obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni. Prawo zobowiązuje też, aby cena jednostkowa lub informacja o obniżce była umieszczona na danym towarze bezpośrednio przy nim lub w jego pobliżu, w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów.

"Przedsiębiorcy, którzy chcą ogłosić promocję lub wyprzedaż, muszą pamiętać o poinformowaniu klienta o obniżce ceny w taki sposób, aby była ona zrozumiała i co ważne, dała możliwość porównania cen"

– podkreślono.

Dodano, że obniżona cena powinna być wyróżniona za pomocą innego koloru lub zwrotów takich jak "promocja", "obniżka" lub "przecena".

Warto pamiętać o swoich prawach

Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda zwrócił uwagę, że zbliża się wzmożony okres zakupów m.in. związany z Black Friday. Zwrócił uwagę, że będzie to okazja do zakupów produktów w niższych cenach i konsumenci powinni pamiętać o swoich prawach.

"Pamiętajmy, że przepisy, które obowiązują już prawie od roku, wymagają, aby sprzedawcy wyraźnie informowali o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. To pomoże nam zorientować się, czy rzeczywiście trafiliśmy na prawdziwą promocję"

– wskazał minister.

Tegoroczny Black Friday przypada 24 listopada. Po Czarnym Piątku sklepy często urządzają kolejną wyprzedaż z okazji Cyber Monday, a następnie rozpoczyna się sezon promocji przedświątecznych.

Niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informował, że w związku z obowiązkami wynikającymi z dyrektywy Omnibus, Prezes Urzędu postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji. Wystosował też ponad 60 wystąpień miękkich, a w toku jest 14 postępowań wyjaśniających dotyczących sklepów stacjonarnych.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#Black Friday #Polska #zakupy

az