Wystawa „Pogromcy Enigmy”, wydarzenie „BohaterON - włącz historię!” i akcja edukacyjna „Światełko dla Czerwca’56\" zwyciężyły w plebiscycie na Wydarzenie Historyczne Roku 2017. Celem konkursu jest popularyzacja historii Polski i uhonorowanie organizatorów najciekawszych przedsięwzięć historycznych ubiegłego roku.
„Ta nagroda ma wymiar obywatelski, oddolny” – przypomniał podczas gali wicepremier prof. Piotr Gliński, finał plebiscytu zbiegł się w czasie z podpisaniem umowy na budowę siedziby Muzeum Historii Polski.
To jest faktycznie dzień bardzo piękny. Cieszę się, że jest on połączony z finałem tej nagrody. Ta nagroda ma wymiar obywatelski, oddolny – aktywności, pomysły, których nie fundują instytucje, tylko Polacy. Obywatele wymyślają różne akcje, działania, wydarzenia, a wspaniałe Muzeum Historii Polski to właśnie instytucja, która już przecież od kilkunastu lat działa, działa bardzo dobrze i prężnie, za co dziękujemy.
– powiedział minister kultury.
fot. Danuta Matloch/MKiDN
W tegorocznej 11. edycji Plebiscytu „Wydarzenie Historyczne Roku 2017” nadesłano ponad 200 zgłoszeń z całej Polski i zagranicy – m.in. z Austrii, Belgii, Białorusi, Czech, Francji, Grecji, Holandii, Irlandii, Kanady, Litwy, Łotwy, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Ukrainy, Węgier i Wielkiej Brytanii. Spośród wszystkich inicjatyw jurorzy wybrali 15 najważniejszych – ich zdaniem – projektów w trzech kategoriach: „Wydarzenie”, „Wystawa” oraz „Edukacja i multimedia”. W drugim etapie głosować mogli wszyscy – i to internauci zadecydowali o ostatecznych wynikach.
W kategorii „Wystawa” zwyciężyła ekspozycja czasowa „Pogromcy Enigmy", zorganizowana przez Urząd Miasta Poznania. Wystawa upamiętnia poznańskich kryptologów, którzy rozszyfrowali kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.
Najwięcej głosów internautów w kategorii „Wydarzenie” zdobyła akcja „BohaterON - włącz historię!”, którą zorganizowały Fundacja Rosa i Fundacja Sensoria. Celem tej ogólnopolskiej kampanii jest upamiętnienie i uhonorowanie Powstańców Warszawskich.
W kategorii „Edukacja i multimedia” najwięcej głosów otrzymała akcja edukacyjna „Światełko dla Czerwca’56”. To projekt Muzeum Powstania Warszawskiego - Czerwiec 1956 mający na celu przybliżyć dzieciom i młodzieży szkolnej Powstanie Poznańskie 1956 roku i jego bohaterów.