Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Kultura i Historia

Średniowieczne graffiti w Wieczerniku

Na szczycie Góry Syjon w Jerozolimie znajduje się jedno z najświętszych miejsc w Świętym Mieście – sala zwana Coenaculum (Wieczernik). Tradycja chrześcijańska mówi, że to tam Jezus dzielił Ostatnią Wieczerzę ze swoimi uczniami. Także dla Żydów i muzułmanów budowla ma ogromne znaczenie, gdyż uważa się, iż pod nią jest grób biblijnego króla Dawida. Od pewnego czasu wewnątrz prowadzili badania naukowcy z Austriackiej Akademii Nauk oraz Izraelskiego Urzędu ds. Starożytności, którzy udokumentowali liczne wyryte lub narysowane napisy, herby, i rysunki.

Wyniki badań opublikowano w Liber Annuus, roczniku Studium Biblicum Franciscanum w Jerozolimie.

Reklama
Te graffiti rzucają nowe światło na różnorodność geograficzną i międzynarodowy ruch pielgrzymkowy do Jerozolimy w średniowieczu.

– powiedział Ilya Berkovich.

Większość inskrypcji pochodzi z późnego średniowiecza, a konkretnie z około 1300 roku, kiedy Wieczernik znajdował się pod opieką klasztoru franciszkańskiego.

Kto odwiedzał Wieczernik

Korzystając z technik obrazowania cyfrowego w laboratorium Leon Levy Digital Library of the Dead Sea Scrolls, zespołowi udało się zidentyfikować i poprawić wiele inskrypcji, które były niemal niewidoczne gołym okiem. Jednym ze szczególnie fascynujących odkryć był podpis Tristrama von Teuffenbacha z Styrii, szlachcica, który towarzyszył arcyksięciu Fryderykowi Habsburgowi – późniejszemu cesarzowi Świętego Rzymu – podczas pielgrzymki do Jerozolimy w 1436 roku. Herb rodzinny Teuffenbach został zidentyfikowany i dopasowany do zapisów heraldycznych ze styryjskiego regionu Murau. Inne graffiti to m.in.: rysunek węglem tarczy należącej do rodziny von Rümlingen z Berna w Szwajcarii; podpis Johannesa Polonera z Ratyzbony, miasta we wschodniej Bawarii, który odwiedził Jerozolimę w latach 1421–22 i zostawił tu swoje imię nabazgrane na ścianie.

Wśród najbardziej znaczących historycznie znalezisk jest też ormiański napis „Boże Narodzenie 1300”. Umieszczone wysoko na ścianie, typowe dla ormiańskich inskrypcji szlacheckich, przesłanie to może rozwiązać wielowiekowe pytanie historyczne. Popiera twierdzenie, że ormiański król Het'um II i jego armia dotarli do Jerozolimy po zwycięstwie w bitwie pod Wādī al-Khaznadār w Syrii 22 grudnia 1299 roku. Obecność tego napisu stanowi rzadki dowód potwierdzający kontrowersyjny epizod w historii Armenii i Bliskiego Wschodu.

Kobieta z Aleppo

Kolejny godny uwagi napis jest w języku arabskim i zawiera wyrażenie „...ya al-Ḥalabīya”, które według naukowców zostało pozostawione przez chrześcijankę z Aleppo ('ya' jest przyrostkiem żeńskim w języku arabskim). Ten napis wskazuje na udział kobiet w średniowiecznych pielgrzymkach, co jest sporadycznie udokumentowane w źródłach historycznych.

Oprócz Armenii, Syrii i świata niemieckojęzycznego istnieją dowody na pielgrzymów z Serbii i ziem czeskich. Jednak największą pojedynczą grupę graffiti pozostawili arabskojęzyczni chrześcijanie ze Wschodu.

Napisy dają wgląd w geograficzne pochodzenie pielgrzymów. Widać, że było to o wiele bardziej zróżnicowane niż obecna perspektywa badawcza zdominowana przez Zachód.

– powiedział Berkovich.

W sumie zidentyfikowano około 40 elementów epigraficznych, w tym pięć tarcz heraldycznych. Odkrycie jasno pokazało, że pielgrzymki do miejsca Ostatniej Wieczerzy były powszechnym zjawiskiem w czasach średniowiecza, a Jerozolima funkcjonowała jako skrzyżowanie kultur, języków i wierzeń.

Źródło: Shai Halevi/Israel Antiquities Authority/Austriacka Akademia Nauk
Reklama