Profesor warszawskiej ASP Stanisław Brach stworzył projekt pt. „Ściana wolności”. Sto porcelanowych rzeźb prezentujących głowę Józefa Piłsudskiego na 100-lecie odzyskania przez Polskę Niepodległości powstało w fabryce w Ćmielowie. Ten fascynujący portret jednego z najważniejszych dla historii odzyskania niepodległości Polaków można oglądać w stołecznej Kordegardzie do 19 marca.
Często w swojej twórczości sięgam po temat głowy. Portret Józefa Piłsudskiego, bardzo sugestywny i rozpoznawalny, był dla mnie sygnałem, że to on stanie się moją ikoną odzyskanej w 1918 r. wolności, a powieloną formą będzie właśnie głowa. Chciałem w niej usytuować tylko te najważniejsze cechy wyglądu zewnętrznego, charakterystyczne dla Marszałka. Stworzyłem rzeźbę mocno stylizowaną, pozbawioną realistycznych odniesień do znanych nam już portretów w obiegu publicznym, utrzymując jednocześnie rzeźbę we własnym stylu
– pisze prof. Stanisław Brach we wstępie do katalogu z wystawy.
Kompozycja stu rzeźb w układzie 10x10 została umieszczona na metalowym regale, tworząc „Ścianę wolności”. Ten zmultiplikowany portret robi nie lada wrażenie. Siła i wielkość ukazanego bohatera łączy się z kruchością materiału. Jednak ta porcelana (być może dlatego, że ukazuje wodza) nie jawi się jako coś delikatnego, lecz w oczach widzów nabiera twardości.
Na ekspozycji w Kordegardzie – Galerii Narodowego Centrum Kultury (ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, Warszawa) poza „Ścianą wolności” możemy oglądać dwa inne przedstawienia Piłsudskiego autorstwa prof. Bracha. To kompozycja „Marszałek, kamionka szkliwiona zdobiona stemplem, orzeł strzelecki, orzeł legionowy” oraz „Marszałek, porcelana szkliwiona, platyna”. Można również obejrzeć film, który ukazuje m.in. pracę nad rzeźbami w ćmielowskiej fabryce porcelany. Widać, jak artysta wlewa masę do formy gipsowej czy jak podczas Landart Festiwalu buduje piec, w którym wypala rzeźbę. Finisaż wystawy odbędzie się we wtorek 19 marca o godz. 18.