Koncert Niepodległości narodził się w 2009 roku z inicjatywy polsko-kanadyjskiej wokalistki i kompozytorki Oli Turkiewicz oraz scenarzysty, reżysera i producenta Jacka „Wiejskiego” Górskiego. Projekt, zainicjowany w Muzeum Powstania Warszawskiego, obejmuje 57 edycji w Polsce i za granicą, ponad 230 oryginalnych kompozycji i aranżacji oraz blisko 30 odrębnych scenariuszy.
Projekt tworzy międzynarodowy zespół muzyków sesyjnych, w którego skład weszło przez lata ponad 250 artystów z Polski, Kanady, Australii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Armenii. Występując pod nazwą Anglojęzyczna edycja „Polish Independence Concert” wydarzenia zaprezentowana została w Bazie NATO w Ādaži na Łotwie. Dwujęzyczne edycje międzynarodowe odbyły się także w Australii i w Kanadzie, na Litwie i na Łotwie.
Inspiracja i tematyka koncertu
Inspiracją kolejnej premiery Koncertu Niepodległości „Przymierze Orłów” jest 230. rocznica III rozbioru Polski, dokonanego przez Rosję, Prusy i Austrię – wcześniejszych sygnatariuszy Traktatu Loewenwolda z 1732 roku, zwanego Przymierzem Trzech Czarnych Orłów.
Celem traktatu było pogwałcenie wolnej elekcji oraz zablokowanie reform w Rzeczypospolitej.
Kiedy w 1933 Rosja i Saksonia przeprowadziły zamach stanu w celu niedopuszczenia do objęcia tronu polskiego przez Stanisława Leszczyńskiego i osadzenia na tronie Augusta III Sasa, szlachta w obronie suwerenności Rzeczypospolitej i legalnie wybranego króla powstałą zbrojnie przeciw Rosji i Saksonii. Wystąpienie to, zapamiętane jako Konfederacja Dzikowska, przez wielu historyków uznawane jest za pierwsze nasze powstanie narodowe. Najdłużej w rosyjsko-saskim oblężeniu bronił się wierny polskiemu królowi Gdańsk, który skapitulował po pięciomiesięcznym oblężeniu przez wojska rosyjskie i saskie. Celem traktatu było pogwałcenie wolnej elekcji oraz zablokowanie reform w Rzeczypospolitej. Kiedy w 1733 roku Rosja i Saksonia przeprowadziły zamach stanu w celu niedopuszczenia do objęcia tronu polskiego przez Stanisława Leszczyńskiego i osadzenia na nim Augusta III Sasa, polska szlachta, w obronie suwerenności Rzeczypospolitej i legalnie wybranego króla, powstała zbrojnie przeciw Rosji i Saksonii. Wystąpienie to, znane jako Konfederacja Dzikowska, przez wielu historyków uznawane jest za pierwsze nasze powstanie narodowe.
Najdłużej bronił się wierny polskiemu królowi Gdańsk, który skapitulował po pięciomiesięcznym oblężeniu, prowadzonym przez wojska rosyjskie i saskie. Podkreślając fakt, iż Polska jest jedynym państwem, które przyjęło zarówno Hołd Pruski (1525), jak i Hołd Moskiewski (1611), ukazana zostanie geopolityczna grę obcych mocarstw, które wspólnie ingerowały w sprawy Królestwa Polskiego i Rzeczypospolitej, począwszy od zarania naszych dziejów. W tym kontekście ukazane zostanie bohaterstwo naszych przodków, broniących Ojczyzny przed zakusami państw ościennych i wielokrotnie liczniejszych sił.
Punktem wyjścia narracji będzie współdziałanie Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego i Rusi Kijowskiej, w celu detronizacji Mieszka II Lamberta, syna Bolesława Chrobrego. Ukazany zostanie antyjagielloński sojusz zawarty pomiędzy carem Wasylem III, wielkim mistrzem Zakonu Krzyżackiego Albrechtem Hohenzollernem oraz cesarzem rzymskim narodu niemieckiego Maksymilianem I Habsburgiem. Apogeum antypolskich sojuszy nastąpiło w 1795 roku, gdy wskutek III rozbioru Polska ostatecznie zniknęła z mapy świata. Dążenia do ostatecznej anihilacji narodu polskiego znajdziemy w XIX-wiecznych porozumieniach mocarstw, takich jak konwencja Alvenslebena (1863) czy wreszcie Sojusz Trzech Cesarzy (1873), zbiegający się w czasie z nasilającą się germanizacją i rusyfikacją.
Dla pełnego kontekstu historycznego ukazane zostaną wymierzone w Polskę sojusze międzynarodowe Szwecji, Prus, Siedmiogrodu i Kozaczyzny, skutkujące traktatem w Radnot (1657) - pierwszą próbą rozbioru Rzeczypospolitej. Zwieńczeniem narracji będzie ukazanie paktu Ribbentrop–Mołotow, który skutkował IV rozbiorem Polski dokonanym przez Rosję, Niemcy oraz stanowiącą część III Rzeszy Austrię, do których dołączyła także Słowacja. Narrację zamknie opis rozpoczętej 1 września 1939 roku ostatniej wielkiej epopei żołnierza walczącego o niepodległość Ojczyzny na niemal wszystkich frontach II wojny światowej. Nawiązując do Powstania Warszawskiego, ukazane zostanie współdziałanie Moskwy i Berlina – zarówno podczas Powstania Warszawskiego 1944 roku, jak i wcześniejszego, jakże często zapominanego Powstania Warszawskiego 1794 roku.
Na repertuar najnowszej edycji Koncertu Niepodległości składają się współczesny utwór instrumentalny „Przymierze Czarnych Orłów” (2025) i kompozycja do tekstu z Kroniki Polskiej Galla Anonima „Boleslaue, dux gloriosissime!” (2019/1109). Zaprezentowane zostaną również hybrydowe aranżacje polskich pieśni wojskowych i patriotycznych, w tym: średniowieczna „Piessn o prusskiei porascze kthora szie sstała za krolia Jagiełła Władysława” (1570) i pieśń rycerska „W kotły, bębny uderzyli” (XV w.), „Pieśń Konfederatów Tyszowieckich” (~1655) i „Pieśń Konfederatów Barskich” (1843), kompozycja do wiersza ludowego „Na Kopańskim moście” (XVIII w.) oraz pieśni z okresu Insurekcji Kościuszkowskiej – „Śpiew włościan krakowiaków” (1794) – i Powstania Listopadowego – „Marsz za Bug” (1830). Przeniesieniu narracji w wiek XX towarzyszyć będzie nieformalny hymn Polski – „Rota” (1908), pieśń Powstańców Wielkopolskich „Marsylianka Wielkopolska” (1919), piosenka z czasu wojny polsko-bolszewickiej „Cud nad Wisłą, czyli polska młócka” (1920), piosenka Jacka Kaczmarskiego „Ballada wrześniowa” (1983) oraz kompilacja jego utworu „Katyń” (1985) z kompozycją Lecha Makowieckiego „Katyń 1940 (ostatni list)” (2010). Ostatnim utworem koncertu będzie kompozycja współczesna do wiersza Józefa Szczepańskiego „Czerwona zaraza” (2025/1944). Na zakończenie artyści wspólnie z publicznością zaśpiewają „Mazurek Dąbrowskiego” (1797) wraz z zapomniane dziś, pierwotnie czwartą i szóstą zwrotkę Mazurka:
„Niemiec, Moskal nie osiędzie,
gdy jąwszy pałasza,
hasłem wszystkich zgoda będzie
i ojczyzna nasza.
Na to wszystkich jedne głosy:
Dosyć tej niewoli,
Mamy racławickie kosy,
Kościuszkę, Bóg pozwoli.”
Na przestrzeni 18 lat zespół Koncertu Niepodległości stworzył unikalny styl muzyki hybrydowej, który łączy oryginalne brzmienia dawnych pieśni z nowoczesnymi aranżacjami i kompozycjami. Obejmują one elementy klasyki, elektroniki, poezji śpiewanej, rocka, jazzu, bluesa, punku, reggae, metalu, rapu oraz tech-house’u, a także nagrania archiwalne.
Śpiewnik Niepodległości – siostrzany projekt Koncertu Niepodległości
W ramach rozwoju Koncertu Niepodległości, w 2017 roku Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej uruchomiła historyczno-edukacyjny portal „Śpiewnik Niepodległości”. Udostępnia on dorobek polskiej pieśni patriotycznej wraz z narzędziami do samodzielnej nauki ich wykonywania oraz przykładowymi interpretacjami Koncertu Niepodległości. Pieśni opatrzone są komentarzem literackim i historycznym, a portal jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Nowatorski projekt wysoko doceniła społeczność internetowa. Obecnie Śpiewnik gromadzi blisko 3 miliony indywidualnych użytkowników (głównie młodzież i animatorów kultury), którzy wykonali ponad 7 milionów odsłon. Portal udostępnia funkcjonalność tworzenia playlist oraz indywidualny generator, dzięki któremu każdy może stworzyć własny, spersonalizowany Śpiewnik Niepodległości, możliwy do wykreowania w formie wydruku lub do pobrania w formacie na dowolne urządzenie mobilne. W 2022 roku uruchomiona została wersja anglojęzyczna portalu, a w grudniu 2023 roku zainaugurowano wersję portugalskojęzyczną, dedykowaną Polonii brazylijskiej.
Ekipa Koncertu Niepodległości.
Koncert Niepodległości współtworzą polsko-kanadyjska wokalistka jazzowa i kompozytorka Ola Turkiewicz, pełniąca rolę dyrektor muzycznej, oraz Jacek „Wiejski” Górski – producent, reżyser i scenarzysta wydarzenia.
W kolejnej edycji Koncertu Niepodległości wystąpią:
Ola Turkiewicz (dyrektor muzyczny, kompozycje, aranżacje i śpiew), Tomasz Bacajewski (śpiew) oraz zespół Koncertu Niepodległości w składzie:
Ignacy Wendt (trąbka), Michał Iwanek (instrumenty klawiszowe), Tomasz Boruch (gitara), Łukasz Makowski (bas, kontrabas), Mateusz Senderowski (perkusja), Wojciech Barteczek (I skrzypce), Cezary Gójski (II skrzypce), Przemysław Ćwiek (altówka), Anna Wróbel (wiolonczela).
Prozatorską narrację wydarzenia poprowadzi aktor Robert Czebotar.
Patronat Honorowy: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Karol Nawrocki
Wsparcie: Stowarzyszenie Federacji Młodzieży Walczącej
Patronat Medialny: Niezależna.pl | Tysol.pl
Organizatorzy i Partnerzy Koncertu Niepodległości w Warszawie w dniu 11.11.2025
Organizatorzy: Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej | Muzeum Powstania Warszawskiego
Dofinansowanie: Muzeum Historii Polski w ramach programu „Patriotyzm Jutra”
Dofinansowanie: Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych
Partner Generalny: LOTTO
Mecenas: Grupa Niewiadów – PGM S.A.
Organizatorzy i Partnerzy Koncertu Niepodległości w Gdańsku w dniu 13.11.2025
Organizatorzy: Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej | Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Gdańsku | Bazylika p.w. św. Brygidy w Gdańsku
Dofinansowanie: Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych
Sponsor: Balta S.A.
Organizator i kontakt dla mediów: Jacek „Wiejski” Górski, 601-130016, [email protected]
Więcej informacji: www.koncertniepodleglosci.pl | Koncert Niepodległości / Facebook
Edycje Koncertu Niepodległości w latach 2009-2025
# edycje w Muzeum Powstania Warszawskiego
- I Koncert Niepodległości „Premierowy”, 11.11.2009
- II Koncert Niepodległości "Gaude, Mater Polonia", 11.11.2010
- III Koncert Niepodległości "Listy do wnuczki", 11.11.2011
- IV Koncert Niepodległości „Za Naszą i Waszą Wolność”, 11.11.2012
- V Koncert Niepodległości „Jubileuszowy”, 11.11.2013
- VI Koncert Niepodległości „Poland”, 11.11.2014
- VII Koncert Niepodległości "Rok 1980", 11.11.2015
- VIII Koncert Niepodległości "Młode Wilki", 11.11.2016
- IX Koncert Niepodległości "Niepokorne", 11.11.2017
- X Koncert Niepodległości „Punkty zwrotne” w 100 rocznicę odzyskania Niepodległości, 11.11.2018
- XI Koncert Niepodległości „Leśni”, 11.11.2019
- XII Koncert Niepodległości „Dominium Maris”, 11.11.2020 / ON-LINE
- XIII Koncert Niepodległości „Bóg, Honor, Ojczyzna”, 11.11.2021 / ON-LINE
- XIV Koncert Niepodległości „Contra ”, 11.11.2022 / ON-LINE
- XV Koncert Niepodległości „Triumph. Rzecz o wojnach z Moskwą”, 11.11.2023
- XVI Koncert Niepodległości „ŻYWIĄ Y BRONIĄ”, 11.11.2024
- XVII Koncert Niepodległości „Przymierze Orłów”, 11.11.2025*
# edycja międzynarodowa - Polish Independence Concert
- Koncert Niepodległości "Poland" w bazie Wielonarodowej Batalionowej Grupy Bojowej NATO na Łotwie (Ādaži, 2019)
- Koncert Niepodległości "Res Publica Serenissima" na Litwie (Sołeczniki, 21.09.2024)
- Koncert Niepodległości "Res Publica Serenissima" na Litwie (Wilno, 22.09.2024)
- Polish Independence Concert in Australia | Koncert Niepodległości "Poland" w Australii (Brisbane, 28.12.2018)
- Polish Independence Concert in Canada | Koncert Niepodległości "Poland" w Kanadzie – 16.09.2016, Rose Theatre Brampton / Toronto
- Koncert Niepodległości "Za Naszą i Waszą Wolność" na Litwie (Wilno, 20.11.2018)
- Koncert Niepodległości "Za Naszą i Waszą Wolność" na Łotwie (Dyneburg, 20.11.2018)
- Koncert Niepodległości "Za Naszą i Waszą Wolność" na Łotwie (Ryga, 2019)
- Koncert Niepodległości "Za Naszą i Waszą Wolność" na Łotwie (Lipawa, 2019)
# edycje specjalne Koncertu Niepodległości
- Koncert Niepodległości „Triumph. Rzecz o wojnach z Moskwą”, 15.12.2024, Grębanin
- Koncert Niepodległości w 105 rocznicę Powstania Sejneńskiego – Sejny, 23 sierpnia 2024
- Koncert Niepodległości „Silesia” w 100 rocznicę powrotu Śląska do Macierzy – 18.11.2022, Katowice/ ON-LINE
- Koncert Niepodległości w 80. rocznicę wysiedleń z Zamojszczyzny – Zamość 27.11.2022
- Koncert Niepodległości „Poland” na ORP Błyskawica (on line) – 20.07.2020, Gdynia / ON-LINE
- I Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 1.09.2016, plener na Westerplatte
- II Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 1.09.2017, plener na Westerplatte
- III Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 31.08.2018, plener na Westerplatte
- IV Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 1.09.2019, plener na Westerplatte
- V Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 1.09.2020, plener na Westerplatte / ON-LINE
- VI Koncert Niepodległości "Westerplatte" – 1.09.2021, Sala BHP Stoczni Gdańskiej / ON-LINE
- VII Koncert Niepodległości w Gdańsku, edycja Leśni – 1.09.2022, Sala BHP Stoczni Gdańskiej
- VIII Koncert Niepodległości w Gdańsku – 1.09.2023, Sala BHP Stoczni Gdańskiej
- X Koncert Niepodległości na Pomorzu, edycja „Przymierze orłów”, kościół pw.św. Brygidy, Gdańsk, 13.11.2025
- I Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J.Piłsudskiego, 17.09.2018, Warszawa
- II Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J.Piłsudskiego, 17.09.2019, Warszawa
- III Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J.Piłsudskiego, 17.09.2020, Warszawa / ON-LINE
- IV Koncert Niepodległości na Pl. Marszałka J.Piłsudskiego, 17.09.2021, Warszawa / ON-LINE
- I Koncert Niepodległości Trzeciego Maja – 3.05.2013, Zamek Królewski w Warszawie
- II Koncert Niepodległości Trzeciego Maja – 3.05.2016, Zamek Królewski w Warszawie
- III Koncert Niepodległości Trzeciego Maja – 3.05.2017, Zamek Królewski w Warszawie
- I Koncert Niepodległości w Kruszynianach "Za Naszą i Waszą Wolność" – 5.08.2018
- II Koncert Niepodległości w Kruszynianach „Pod obcym sztandarem” – 15.08.2019
- III Koncert Niepodległości w Kruszynianach „1981” – 15.08.2021
- IV Koncert Niepodległości w Kruszynianach „Za Naszą i Waszą Wolność - AD2022” – 15.08.2022
- V Koncert Niepodległości w Kruszynianach „Niepokorne” – 15.08.2023
- VI Koncert Niepodległości w Kruszynianach „Leśni” – 15.08.2024
- I Koncert Niepodległości w Gołdapi „Leśni” - 1.08.2021, Gołdap
- II Koncert Niepodległości w Gołdapi „Za Naszą i Waszą Wolność AD2022” - 1.08.2022, Gołdap
- III Koncert Niepodległości w Gołdapi „Niepokorne” - 1.08.2024, Gołdap*
- Koncert Niepodległości dedykowany gen. Józefowi Bemowi – 9.09.2018, Warszawa
- Koncert Niepodległości "Poland” – 5.10.2018, Tarnów - Mościce
- Koncert Niepodległości "w Radiu Łódź" – 25.10.2016, Łódź
* w przygotowaniu
Lista utworów komponowanych i aranżowanych
w latach 2008-2025
Aranżacje i kompozycje stworzone w ciągu 18 lat pracy nad projektem:
1. Pod twoją obronę (pieśń maryjna z III w., wg zapisu z 1838 roku), aranż. B.Izbicki
2. Mesco et Vichmanni (na podst. tekstu De nece Vichmanni z kroniki Dzieje Sasów) komp.. O.Turkiewicz (2019) / kronikarz Widukind z Korbei (973)
3. Pisces salsos et foetentes (na podst. tekstu tzw. Pieśni wojów Krzywoustego z Kroniki Polskiej), komp. O.Turkiewicz (2016) / słowa: autor NN, zapis wg kronikarza Galla Anonima (1109)
4. Dobrawa (na podst. tekstu Jak Mieszko pojął za żonę Dobrawę z Kroniki Polskiej), komp. O.Turkiewicz (2017) / kronikarz Gall Anonim (1109)
5. Boleslaue, dux gloriosissime! komp. O.Turkiewicz (2019) / kronikarz Gall Anonim (1109)
6. Gaude Mater Polonia, Wincenty z Kielczy (1253), aranż. K.Kowalewski
7. Hejnał Mariacki, autor NN (XIII w.)
8. Bogurodzica, autor NN (XIV-XV w.), aranż. G.Piotrowski (2009)
9. Bogurodzica, autor NN (XIV-XV w.), aranż. M.Riege (2012)
10.Bogurodzica, autor NN (XIV-XV w.), aranż. O.Turkiewicz (2024)
11.Bogarodzica, autor NN, wg według graduału dominikańskiego o. Błażeja Dereya (1630 r.), aranż. B.Izbicki
12. Sequitur de quodam aduocato Cracouiensi Alberto | Pieśń o wójcie Albercie, komp.Ola Turkiewicz (2022), autor NN (~1317).
13. Krol Wlodzyszlaw polszky. Pieśń o zwycięstwie pod Grunwaldem, komp.O.Turkiewicz (2019) /słowa:autor NN (~XV w.)
14. Piessn o prusskiei porascze kthora szie sstała za krolia Jagiełła Władysława, komp. NN/ Ł.Górnicki (1570), aranż. O.Turkiewicz
15. Idzie żołnierz borem lasem, autor NN (XV w.), aranż. O.Turkiewicz
16. W kotły bębny uderzyli, autor NN (XV w.), aranż. O.Turkiewicz
17. Modlitwa za Rzecz Pospolitą naszą i za Króla, A.Trzecieski (1559), aranż. M.Riege
18. Stefan Batory, autor NN (1586/1611), aranż. K.Kowalewski
19. O wzięciu Połocka, J.Kochanowski, ze zbioru „Pieśni trzy” (2023/1580), aranż. O.Turkiewicz
20. Pieśń o Hołubku, ks. S.Grochowski (1588), aranż. M.Ritter
21. Pieśń nowa Calliopy Sarmackiej | O szczęśliwym porażeniu Książąt Karola - w opracowaniu Sudermańskiego, autor NN (1605)
22. Pieśń nowa o tyraństwie moskiewszkieym (2023/XVII w.) - w opracowaniu
23. Pieśń Konfederatów Tyszowieckich | O pomoc Koronie Polskiej, autor NN, (~1655), aranż.P.Jabłoński
24. Sieczże Szwedów, autor NN(1656)
25. Miał król stary córki dwie autor NN (XVI-XVII w., pieśń ludowo-żołnierska), aranż. M.Riege
26. Pożegnanie autor NN (XVI-XVII w. pieśń ludowo-żołnierska), aranż. O.Turkiewicz
27. A na boru sośnia, autor NN. Kurpiowska pieśń ludowa (XVII-XVIII w.) aranż. A.Strug
28. Pieśń żeglarska do Najświętszej Marii Panny (~XVII-XVIII w., na podstawie wydania z 1838 r.), aranż. O.Turkiewicz
29. Marsz Wojenny | Marsz Księcia Józefa Poniatowskiego (XVII w./XIX w.), aranż. K.Kowalewski
30. Na Kopańskim Moście (~XVIII w). Pieśń o bitwie Kurpiów ze Szwedami podczas III Wojny Północnej). A.Strug / autor słów NN.
31. Na Kopańskim Moście (~XVIII w). Pieśń o bitwie Kurpiów ze Szwedami podczas III Wojny Północnej). A.Turkiewicz / autor słów NN.
32. Odważny Polak na marsowym polu | Pieśń Konfederatów Barskich, autor NN (1768), aranż. K.Kowalewski
33. Marsz, marsz me serce │Pieśń Żołnierska o Najśw. M. P, pieśń Konfederatów Barskich
(1768-72), autor NN, aranż. B.Izbicki
34. Pieśń o Drewiczu, autor NN (po 1771), aranż. O.Turkiewicz
35. Zdaj się Polaku w opiekę Maryi, pieśń Konfederatów Barskich, O.Turkiewicz/autor NN (2021/1768)
36. Święta miłości kochanej Ojczyzny | Hymn Szkoły Rycerskiej W.Sowiński / I.Krasicki (1772), aranż. M.Riege
37. Pierwsi Sybiracy │ Pieśń pierwszych Polaków zesłanych na Sybir, autor: NN (ok.1768-1773), aranż. O.Turkiewicz
38. Polonez Konstytucji 3 Maja, F.D.Kniazin/A.Rodowski (1791), aranż. O.Turkiewicz
39. Na dzień 3 Maja 1791. Szczęśliwie doszłey konstytucyi kraiowey, F.Karpiński (1791), aranż. O.Turkiewicz
40. Pieśń dziękczynna za Ustawę 3 maja, F.Karpiński (1791) ), aranż. O.Turkiewicz
41. Marsz z r. 1772 (1792), autor: NN, aranż. O.Turkiewicz
42. Krakowiak Kościuszki | Bartoszu, Bartoszu, Marceli Skałkowski (1837), aranż. O.Turkiewicz
43. Śpiew włościan krakowiaków, autor: NN (1794), aranż. O.Turkiewicz
44. Pieśń ludowa 1795 │Marsz Kościuszkowski, autor: NN (1794), aranż. O.Turkiewicz
45. Idźmy bracia, autor: NN (1794), aranż. O.Turkiewicz
46. Dwa Polonezy i Walc, T.Kościuszko (1797), aranż. A.Suda
47. Dwa Polonezy i Walc, T.Kościuszko (1797), aranż. G.Piotrowski
48. Mazurek Dąbrowskiego, J.Wybicki (1797)
49. Hej, hej Ułani, autor NN (1806/1918), aranż. M.Riege
50. Chorągiewka, autor NN (1808) ), aranż. M.Riege
51. Boże coś Polskę, A.Feliński/A.Gorecki (1816)
52. Pieśń więzienna filaretów, E.A.Odyniec (~1823), aranż. M.Ritter
53. Duma o gen. Jasińskim, autor: K.Krupiński/Br. Kiciński (ok.1830), aranż. O.Turkiewicz
54. Nokturn b-moll, Op.9 nr 1, F.Chopin (ok.1830)
55. Bywaj dziewczę zdrowa, autor NN (1830) ), aranż. O.Turkiewicz
56. Biała chorągiewka, R.Suchodolski/NN (1830), aranż. M.Ritter
57. Warszawianka, C.Delavigné/K.Krupiński (1831), aranż. M.Riege
58. Litwinka czyli Hymn Legionistów Litewskich, Cywiński/K.Kurpiński (1831), aranż. O.Turkiewicz
59. Etiuda Rewolucyjna, F.Chopin (1831)
60. Ustawa Sejmu o Detronizacji Mikołaja I (1831)
61. Wara z granic. Mazur na cześć jenerała rosyjskiego Suchozaneta z powodu połamania mu
nóg w bitwie pud Grochowem, M.Ritter (2019) / M.Gosławski (1831)
62. Witaj majowa jutrzenko (Trzeci Maj), F.Chopin, R.Suchodolski (1831), aranż. O.Turkiewicz
63. Bracia, do bitwy nadszedł czas | Marsz obozowy, K.Kurpiński/J.Słowaczyński (1831), aranż. K.Kowalewski
64. Marsz za Bug, S.Goszczyński (1830 lub 1831), aranż. O.Turkiewicz
65. Przy sadzeniu róż, S.Goszczyński (1831 lub 1861), aranż. O.Turkiewicz
66. Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego, A.Mickiewicz (1832)
67. Pieśń Powstańców (Zaliwskiego), M.Ritter (2019) / sł. z poematu „10 obrazów z wyprawy do Polski 1831 r.”, autor Michał Chodźko Borejko (1835)
68. Preludium e moll, F.Chopin (ok.1836) aranż. M.Bałata
69. Krakowiak Kościuszki | Bartoszu, Bartoszu, autor: Marceli Skałkowski (1837) , aranż. O.Turkie2wicz
70. Czajki. Śpiew Zaporożców w powrocie z wyprawy morskiej Konaszewicza, J.B.Zaleski (1838), aranż. P.Jabłoński
71. Pieśń Konfederatów Barskich, (J.Słowacki/A.Kurylewicz (1843/~1975) aranż. O.Turkiewicz
72. Az erdélyi hadsereg (Armia Siedmiogrodzka), Sándor Petőfi (1848)
73. Marsz Mierosławskiego, L.Mierosławski, Ehrenberg K. (1848) – w opracowaniu
74/75. Kozak, J.Czeczot/S.Moniuszko (1849) / Zakuwała Zozułeńka, pieśń lud., autor NN (XVII w.), aranż. O.Turkiewicz
76. Sztandary polskie w Kremlu, M.Romanowski (1857) aranż. O.Turkiewicz
77. Z dawna Polski Tyś Królową, autor NN/K.Ujejski (1860), aranż. O.Turkiewicz
78. Bracia! Rocznica! Anna Suda │An On Bast (2017) / W.Pol (~1860)
79. Cześć wisielcom, autor NN (2023/1862), aranż. K.Kowalewski
80. Maliniak | Pieśń wygnańców, A.Bojarski / W.Pol (XIX w.), aranż. O.Turkiewicz
81. Hej Strzelcy wraz | Marsz strzelców, W.Anczyc, K.Czyżowski (1862-63), aranż. M.Ritter
82. Pobudka 1863, autor NN aranż. O.Turkiewicz
83. Marsz Polonia, J .Wybicki, W.Anczyc i inni (1863), aranż. G.Piotrowski
84. Marsz żołnierzy Langiewicza / Śpij kolego w ciemnym grobie (~1863) aranż. O.Turkiewicz
85. Marsz Żuawów, kompozytor NN/W.Wolski (1863), aranż. O.Turkiewicz
86. Ostatni Mazur, F.Tymolski/L.Łubiński (1863)
87. Wiersz dla Syna, Kazimierz Przerwa-Tetmayer
88. Nie wiedziałem ja, autor NN (tradycyjna pieśń śląska, XIX w.)
89. Dievs, svētī Latviju. Hymn Łotwy, Kārlis Baumanis (1873)
90. Advance Australia Fair. Hymn Australii, Peter Dodds McCormick (1878)
91. Warszawianka 1905, kompozytor NN/W. Święcicki (1879) – w opracowaniu
92. O Canada! Hymn Kanady Calixa Lavallée / Robert Stanley Weir (1880)
93. Marsz Kaszubski, F.Nowowiejski (1921)/H.Derdowski (1880)
94. A jak poszedł Król na wojnę, O.Turkiewicz (2024) / M.Konopnicka (1885)
95. Marsz Sokołów, Czerwiński W./Lam J. (1886) – w opracowaniu
96. Tautiška giesmė. Hymn Litwy, Vincas Kudirka (1898)
97. Ostatni Partyzant, pieśń o ks. Stanisławie Brzózce, M.Konopnicka (1905)
98. Wąwóz Samosierry, M.Konopnicka (1905), aranż. K.Kowalewski
99. Polski Hymn Narodowy, autor NN (1905)
100. Rota, F.Nowowiejski/M.Konopnicka (1908), aranż. K.Kowalewski
101. Wszystko co nasze | Hymn Harcerski I.Kozielewski, O.Drahonowska-Małkowska (1911), aranż. O.Turkiewicz
102. List do cara | Piosenka pierwszej baterii 1 pułku, Bogusław Szul-Skjöldkrona (przed 1914)
103. O mój rozmarynie, W.Denhoff-Czarnocki (1913), aranż. M.Janiszewski
104.Ta co nie zginęła, F.Starczewski/E.Słoński (1914), aranż. K.Kowalewski
105.Ta co nie zginęła, M.Ritter/E.Słoński (2024/1914)
106.Pierwsza Kadrowa, autor NN/Ostrowski T. (1914) – w opracowaniu
107.Hymn Strzelecki, autor NN (1912 lub 1863) – w opracowaniu
108.Białe róże, M.Kozar-Słobudzki/J.Lankau (1914), aranż. O.Turkiewicz
109.Matka, W.Denhoff-Czarnocki/Z.Pomarański (1914), aranż. O.Turkiewicz
110.Sen o szpadzie, E.Słoński/Z.Pomarański (1915), aranż. O.Turkiewicz
111.Peowiacy, W.Denhoff-Czarnocki / autor NN (przed 1917), aranż. M.Tarnowski
112.A gdy na wojenkę szli Ojczyźnie służyć, E.Słoński/F.Halpern (1915) , aranż. O.Turkiewicz
113.Złote ognie, J.Wyżykowski, J.Mączka (1915), aranż. O.Turkiewicz
114.My Pierwsza Brygada, A.Hałaciński/T.Biernacki (1917), aranż. G.Piotrowski
115.Wojenko, wojenko, autor NN (1917), aranż. O.Turkiewicz
116.Ciężkie czasy legionera, autor NN (1917) – w opracowaniu
117.Piechota, L.Łuskino/B.Lubicz-Zahorski (1917), aranż. K.Kowalewski
118.Pieśń pierwszej O.L.K. (Ochotnicza Legia Kobiet), autor NN (1918), aranż. O.Turkiewicz
119.Orlątko, A.Oppman (1918), konc. O.Turkiewicz, aranż. G.Piotrowski
120.Rota Śląska (1919)
121.Marsylianka Wielkopolska, F.Nowowiejski/S.Rybka (1919), aranż. O.Turkiewicz
122.Idą Powstańcy znów na bój (1919) aranż.P.Jabłoński
123.Cud nad Wisłą czyli Polska Młócka, W.Jeziorski/B.Hertz (1920), aranż. O.Turkiewicz
124.Hymn do Bałtyku, F.Nowowiejski/S.Rybka (1920), aranż. O.Turkiewicz
125.Ksiądz – bohater, pieśń o ks.Ignacym Skorupce. M.Ritter / M.Zielenkiewicz (2021/1920)
126.Czata nad Wisłą, F.Rybicki/A.Oppman (1921), aranż. P.Jabłoński
127.Ten 21 roczek (1921), aranż. O.Turkiewicz
128.Od Bytomia bita droga (~1921), aranż. K.Kowalewski
129.Znam ja jeden śliczny zamek (~1921), aranż. K.Kowalewski
130.Już zachodzi czerwone słoneczko, A.Kowalski (1919), aranż.O.Turkiewicz
131.Rebeliancka pieśń odwetowa (1921), aranż.O.Turkiewicz
132.Do Bytomskich Strzelców chłopców zaciągają (1921)
133.Morze, nasze morze, A.Kowalski (1925), aranż. M.Ritter
134.Śpiewajcie! - zawołanie śpiewacze chórów K.O.P. J.Jurand/L.Pągowski (~1937), komp.M.Tarnowski
135.Marsz Lotników, A.Zasuszanka/SLatwis (1930), aranż. M.Ritter
136.Serce w plecaku, M. Zieliński (1933), aranż. O.Turkiewicz
137.Hymn Floty Polskiej, J.Mituła (~1935)
138.Modlitwa Armii Krajowej, A.Kowalski (1939)
139/140. Modlitwa obozowa, A.Kowalski (1939) / Czerwona zaraza, J.Szczepański (1944) - kompilacja pieśni z wierszem powstańczym, konc. O.Turkiewicz, aranż. Marin Riege.
141.My partyzanci majora Hubali, autor: NN (~1939/1940), aranż. M.Ritter
142.Modlitwa Narodowych Sił Zbrojnych, na melodię Kiedy ranne wstają zorze, sł.: ks. Henryk Strąkowski (1940), aranż. P.Jabłoński
143.Karpacka brygada, M.Hemar (1941), aranż. M.Riege
144.Od Kłajpedy do Szczecina, A.Kowalski (1941), aranż. M.Riege
145.Hej chłopcy, bagnet na broń, K.Krahelska „Danuta” (1942), aranż. K.Kowalewski
146.Nas kuła północ, K.Wiwatowski, R.Krupa (1942)
147.Lwowskie Puchacze | Hymn 307 Dywizjonu Nocnych Myśliwców w Anglii, J.Maliński/J.Baykowski (1943), aranż. M.Ritter
148.Piosenka o trzysta czwartym (dywizjonie lotniczym), M.Ritter (2020), S.Pężko (~1943)
149.Deszcz Jesienny, M.Matuszkiewicz (1943), aranż. O.Turkiewicz / K.Kowalewski
150/151. Rozszumiały się wierzby płaczące, W.Agapin/R.Ślęzak (1937) / Patrol, L.Łuskino/autor NN (1946-1948)
152.Dziś do Ciebie przyjść nie mogę (Kołysanka leśna), Stanisław Magierski „Jacek II” (1942/1943), aranż. P.Jabłoński
153.Kołysanka o zakopanej broni, K.Krahelska (1941), aranż. O.Turkiewicz
154.Niebo złote Ci otworzę │ Wiersze wojenne, K.K.Baczyński / Z.Konieczny (1965/1943)
155.Czerwona zaraza, J.Szczepański (1944), komp. O.Turkiewicz
156.Kujawiak akowski, J.Lenartowicz (1944), aranż. O.Turkiewicz
157.Kujawiak partyzancki, J.Lenartowicz (1944), aranż. O.Turkiewicz
158.Hymn Brygady Świętokrzyskiej, William Steffe/NN (1856/1944), aranż. P.Jabłoński
159.Marsz Oddziału „Zapory”, L.Łuskino /Jan Gabriołek „Grot” (1944), aranż. K.Kowalewski
160.Mała dziewczynka z AK, J.Markowski/M.Jezierski (1944), aranż. P.Jabłoński
161.Czerwone Maki, A.Shütz, F.Konarski (1944), aranż. G.Piotrowski, intro O.Turkiewicz
162.Warszawskie dzieci, A.Panufnik,S.Dobrowolski (1944), aranż. G.Piotrowski
163.Warszawskie dzieci, A.Panufnik,S.Dobrowolski (1944), aranż. P.Jabloński
164.Żołnierski Szlak, F.Konarski (1944)
165.Trudny czas, autor NN (1944), konc. O.Turkiewicz
166.Pierwsza Pancerna | Marsz Dywizji Pancernej Gen.Maczka, R.Rygiel/S.J.Kowalski (1945), aranż.: M.Ritter
167.Bij Bolszewika, autor NN (1944-1946), aranż. M.Ritter
168.Niedługo. Pieśń Batalionów chłopskich, autor NN, M.Biernat (1944)
169.Lulaby of Birdland, G.Shearing / G.D.Weiss (1952), aranż. O.Turkiewicz
170.Czarny czwartek, K.Koalewski (2023)/W.Marciniak (1956)
171.Obława, J.Kaczmarski / W.Wysocki (1974), aranż. O.Turkiewicz
172.Polskie Drogi, A.Kurylewicz (1977), konc. O.Turkiewicz, aranż. G.Piotrowski
173.Mury, L/Llach/J.Kaczmarski (1978), aranż. K.Kowalewski
174.Źródło, J.Kaczmarski (1978), aranż. O.Turkiewicz
175.Świadkowie, J.Kaczmarski (1978)
176.Walka Jakuba z Aniołem, J.Kaczmarski (1979), aranż. O.Turkiewicz
177.Korespondencja klasowa, J. Kaczmarski (1979/1985), aranż. O.Turkiewicz
178.Powrót, J.Kaczmarski (1980), aranż. O.Turkiewicz
179.Modlitwa o wschodzie słońca, N.Tenenbaum / P.Gintrowski (1980), aranż. O.Turkiewicz
180.Wiosna 1905, Z.Łapiński/J.Kaczmarski (1980) – w opracowaniu
181.Przyjaciół nikt nie będzie mi wybierał, Andrzej Garczarek (1981), aranż. O.Turkiewicz
182.Trzynastego grudnia, pieśń kobiet uwięzionych na Olszynce Grochowskiej (1981), aranż. O.Turkiewicz
183.Idą Pancry na Wujek, B.Bieniasz/M.Bieniasz (1981), aranż. O.Turkiewicz
184.Prośba, J.Kaczmarski (1982), aranż. K.Kowalewski
185.Zielona Wrona (~1982), aranż. M.Ritter
186.Nie chcemy komuny (~1982), aranż. M.Ritter
187.Wróżba, J.Kaczmarski (1982), aranż. O.Turkiewicz
188.Zbroja, J.Kaczmarski (1982), aranż. O.Turkiewicz
189.Dylemat, P.Gintrowski/J.Kaczmarski (1980), aranż.:K.Kowalewski
190.Nasza klasa, J.Kaczmarski (1983), aranż. O.Turkiewicz
191.Ojczyzno ma, ks. Karol Dąbrowski (1983), aranż. M.Ritter
192.Ballada wrześniowa, J.Kaczmarski (1983), aranż. O.Turkiewicz
193/194.Katyń, J.Kaczmarski (1985) / Katyń 1940 (ostatni list), L.Makowiecki (2010) – kompilacja 2 utworów, konc. O.Turkiewicz, aranż. M.Riege
195.Gdy tak siedzimy nad bimbrem, L.Szaruga / P.Gintrowski (1986), aranż. O.Turkiewicz
196.Margrabia Wielopolski, P.Gintrowski/J.Czech (1991), aranż.O.Turkiewicz
197.Wilki, słowa Zbigniew Herbert, muz.Anna Suda (1992/2019)
198.Podróż, komp. K.Kowalewski (2010), utwór instrumentalny.
199.Tęsknota, komp. M.Riege (2010), utwór instrumentalny
200.Zielone wzgórza, komp. K.Kowalewski (2011), utwór instrumentalny
201.Horyzont wspomnień, komp. M.Riege (2011), utwór instrumentalny
202.Po burzy cisza, komp. M.Riege (2012), utwór instrumentalny
203.Skrzyżowanie dróg (2012), komp. O.Turkiewicz | Aleksander Olszaniecki, słowa: Jakub Jakubowicz (Jacob Jacobs) | Ludwik Starski
204.Res Publica Serenissima, komp. O.Turkiewicz (2012), utwór instrumentalno-wokalny
205.Jaśmin, komp. K.Kowalewski (2013), utwór instrumentalny
206.Londyn, komp. O.Turkiewicz (2013), utwór instrumentalno-wokalny
207.Azymut „W”, komp. M.Riege (2014), utwór instrumentalny
208.Nadir, komp. K.Kowalewski (2014), utwór instrumentalny
209.Enigma, komp. O.Turkiewicz (2014), utwór instrumentalny
210.La Bomba, komp. M.Riege (2015), utwór instrumentalny
211.Droga marzeń, komp. K.Kowalewski (2015), utwór instrumentalny
212.Wieluń, M.Riege komp. (2016), utwór instrumentalny
213.Fate | Przeznaczenie, komp. A.Suda (2016), kompozycja elektroniczna
214.Heritage | Dziedzictwo, komp. A.Suda (2016), kompozycja elektroniczna .
215.Niepokorne, komp. O.Turkiewicz (2017), utwór instrumentalny
216.Targowica, komp. O.Turkiewicz (2018), utwór instrumentalny
217.4:48, komp. A.Suda (2018), utwór instrumentalny
218.Powstańce, suita instrumentalna, komp. O.Turkiewicz, A.Suda, K.Kowalewski, M.Riege, M.Ritter, P.Jabłoński (2019),
219.Ryngraf, A.Suda (2019), utwór instrumentalny,
220.Dominium Maris Baltici. komp. O.Turkiewicz (2019), utwór instrumentalny
221.ORP Orzeł, komp. A.Suda (2019), utwór instrumentalny
222.Szaniec Czarnej Madonny, komp.O.Turkiewicz (2021), utwór instrumentalny
223.Gadała komp.P.Jabłoński (2021), utwór instrumentalny
224.Golgota komp.P.Jabłoński (2021), utwór instrumentalny
225.Thornan, komp.A.Suda (2021), utwór instrumentalny
226.Braterstwo, komp.K.Kowalewski (2022) , utwór instrumentalny
227.1792. Contra Targovicam (2022), komp.P.Jabłoński, utwór instrumentalny
228.Zdrada, komp.Anna Suda (2022), kompozycja elektroniczna
229.Dzieci Zamojszczyzny, komp.T.Wicherek (2022), kompozycja instrumentalna
230.Potop Moskiewski, komp.A.Suda (2023), kompozycja elektroniczna
231.ŻYWIĄ Y BRONIĄ, komp.A.Suda (2024), kompozycja elektroniczna
232.Przymierze Trzech Czarnych Orłów, komp. A.Turkiewicz (2025), utówr instrumentalny.
Muzyka Hybrydowa
Kompozycje i aranżacje twórców Koncertu Niepodległości i Projektu Arboretum nie mieszczą się w jednoznacznej interpretacji i trudno jest przyporządkować je konkretnemu gatunkowi muzycznemu. Efektem wieloletniej współpracy muzyków jest wypracowanie własnego stylu, który określili muzyką hybrydową. Pojęcie hybrydy staje się coraz bardziej popularne, oznacza coś, co składa się z różnych elementów, często niepasujących do siebie. Powstający w ramach projektów repertuar inspirowany jest twórczością patriotyczną, dziedzictwem kulturowym i krajobrazowym, ale nie stanowi to sztywnych ram kompozycji.
Istotą tego niekomercyjnego stylu muzycznego jest połączenie kilku nurtów w jednym utworze. Do budowania kompozycji hybrydowych wykorzystywane są m.in. jazz, rock, blues, poezja śpiewana, muzyka etniczna, klasyczna, elektroniczna i elektroakustyczna. O różnorodności tego stylu dobitnie świadczą inspiracje polonezem i tangiem z jednej strony oraz nawiązania do muzyki techno-house, reggae i punk-rocka z drugiej. W kompozycjach i aranżacjach wykorzystywane są także odgłosy natury, cywilizacji a także nagrania archiwalne, jak m.in. wypowiedzi postaci historycznych, jak m.in. Papież Jan Paweł II, gen. Władysław Anders, Prezydent Warszawy Stefan Starzyński czy też komunikat o wprowadzeniu Stanu Wojennego odczytany przez gen. W. Jaruzelskiego.
Fundamentami kompozycji, przejmującymi często role partii solowych, stają się wiernie odtwarzane utwory np. dawne, ludowe i obrzędowe, poezja śpiewana, ale także oryginalne odgłosy natury i inne, określane cytatami. Wykorzystywane cytaty pełnią rolę części, które określają temat, charakter i tempo utworu. Są one oplatane partiami wokalnymi, klasycznymi i elektronicznymi intermezzami, suitami gitarowymi czy fortepianowymi, które spajają całość przejmując prowadzenie. Większość z tych partii i cytatów samodzielnie stanowić może odrębne utwory muzyczne. Inspiracją do powstania muzyki hybrydowej była między innymi twórczość Richarda Wagnera i Henryka Mikołaja Góreckiego, czy takich ikon jazzu jak Ella Fitzgerald, Miles Davis, Dizzy Gillespie. Twórcy ci często używali tzw. „cytatów” muzycznych, pochodzących z różnych nurtów, czy twórczości etnicznej, wbudowując je w nowe kompozycje lub własne interpretacje.
W instrumentalizacji wykorzystywane są zarówno współczesne instrumenty muzyczne, jak i tradycyjne, etniczne, dawne lub nietypowe. Trzon instrumentarium stanowi jazzowa sekcja rytmiczna (pianino, gitara, perkusja, bas), która często wspomagana jest sekcją smyczkową, instrumentami elektronicznymi oraz partiami chóralnymi. Kompozycje oparte są m.in. na stylu klasycznym, Jazzie, muzyce elektronicznej, rocku alternatywnym, muzyce etnicznej, klubowej a także poezji śpiewanej i pieśniach tradycyjnych i innych.
Muzyczny temat, narracja i akompaniament łączą się w różnych nurtach, tworząc hybrydową, spójną całość, pomimo różnorodności części składowych utworów. Przejścia pomiędzy poszczególnymi partiami mogą być zarówno subtelne jak i dynamiczne.