Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Piotr Rypson: najpierw trzeba zadbać o finanse Muzeum Narodowego. WYWIAD

Program muzeum będzie kontynuowany, ale najpilniejsze są sprawy związane z kosztami utrzymania instytucji; rozpoczynam właśnie rozmowy z MKiDN w kwestiach, których do tej pory nie udało się rozwiązać - mówi PAP dr Piotr Rypson, p.o. dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie.

Minister kultury przyjął rezygnację Agnieszki Morawińskiej.  MNW pokieruje Piotr Rypson
Minister kultury przyjął rezygnację Agnieszki Morawińskiej. MNW pokieruje Piotr Rypson
fot. Leszek Szymański/PAP/MKiDN.gov.pl

Sprawuje pan funkcję dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie po ustąpieniu ze stanowiska Agnieszki Morawińskiej; czego możemy się teraz spodziewać w muzeum? Czy zmiana dyrekcji wpłynie na zmianę planów wystawienniczych placówki, a jeżeli tak - to w jakim kierunku?

Piotr Rypson: Zostało mi powierzone pełnienie obowiązków dyrektora muzeum - to umocowanie, jak i fakt, że przez ostatnie siedem lat współpracowałem z panią Agnieszką Morawińską jako jej zastępca do spraw naukowych i programowych, przemawia za tym, że program muzeum będzie kontynuowany. Żadnych znaczących zmian nie przewidujemy, naturalnie na tyle, na ile nam pozwoli sytuacja finansowa.

Skoro już mowa o finansach, to czy korzystając z nowej energii dyrektora uda się panu wywalczyć większe środki finansowe dla MNW, o które zabiegała dyr. Morawińska.

Rozpoczynam właśnie rozmowy z naszym organizatorem Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kwestiach, których do tej pory nie udało się rozwiązać. Bardzo liczę na pomoc resortu kultury w sytuacji, w której podjąłem się pełnić obowiązki, mając świadomość, że muzeum ma niedostatki finansowe, a nawet - tak to ujmę - jest na ujemnym rachunku finansowym. A przecież mamy przed sobą duże wystawy, w tym trzecią ekspozycję z cyklu "3 x Niepodległa", którą otwieramy na pewno w październiku tego roku.

Ponieważ otrzymałem wstępne zapewnienia o wsparciu i pomocy, to teraz nadszedł czas konkretnych ustaleń na ten temat. Kłopoty finansowe muzeum trwają nie od dziś; te problemy nękają placówkę od dawna. Ten rok jest jednak wyjątkowo - podkreślam - wyjątkowo dla Muzeum Narodowego trudny, co było też powodem rezygnacji pani dyrektor.

Jakie obszary działalności placówki wymagają pilnych nakładów finansowych?

Najpilniejsze są sprawy związane z kosztami utrzymania instytucji. Bezwzględnie brakuje nam także powierzchni magazynowych. Wypadałoby, aby Muzeum Narodowe, największe polskie muzeum z ogromnymi zbiorami, liczącymi 860 tysięcy obiektów, znalazło jakieś sensowne, mądre rozwiązanie w kwestii przechowywania i zabezpieczenia zbiorów. To nie są plany rozwoju, ale absolutnie paląca sprawa ochrony i bezpieczeństwa majątku narodowego.

Obszarem szczególnie panu bliskim jest sztuka współczesna; był pan m.in. kuratorem zbiorów i galerii w CSW Zamek Ujazdowski, kuratorem wystaw takich artystów, jak m.in. Libera, Abakanowicz, Jarema, Themersonowie, Tadeusz Peiper, Galeria Sztuki XX i XXI wieku w MNW. Czy sztuka współczesna będzie zatem częściej obecna w MNW?

To prawda, całe dorosłe życie zajmowałem się sztuką nowoczesną i współczesną, kulturą wizualną XX wieku, jednak jako absolwentowi archeologii śródziemnomorskiej na Uniwersytecie Warszawskim, dyplomowanemu w obszarze dotyczącym polskich wykopalisk w starochrześcijańskim Faras (Nubia), z doktoratem z literatury polskiego i europejskiego baroku, mogę powiedzieć, że nasze dzieje i dzieje kultury, sztuka dawna są mi bardzo bliskie. Miłośników sztuki współczesnej jednak zapewniam, że nad tym obszarem też będę czuwał.

Czy są już jakieś konkretne plany?

Naszą współczesnością znakomicie zajmują się Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zachęta i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, więc nie musimy i nie chcemy im wchodzić w paradę. Natomiast, rzeczywiście, mamy kilka przedsięwzięć, również międzynarodowych, prezentujących wspólnie np. awangardę polską i gruzińską z przedstawieniem kluczowej postaci Zygmunta Waliszewskiego. Urodzony w Petersburgu w 1897 r. malarz i rysownik działał w obydwu tych formacjach i w Tbilisi, i w Polsce. Obecnie przede wszystkim jednak skupiam się na sprawach organizacyjnych i najbliższy miesiąc temu poświęcam. Jednocześnie muszę zakończyć przygotowania do ekspozycji w ramach projektu "3 x Niepodległa", która też jest w jakiejś mierze poświęcona współczesności.

Wystawa, organizowana dla uczczenia 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, przedstawia wątki niepodległościowe i patriotyczne w perspektywie nowych, dynamicznie rozwijających się tendencji artystycznych, które również w przyszłości będą kształtowały nowoczesne oblicze odrodzonej Rzeczypospolitej, wyrażające się również w nowej identyfikacji wizualnej Państwa Polskiego.

Z dr. Piotrem Rypsonem rozmawiała Anna Bernat (PAP).

 



Źródło: PAP, niezalezna.pl

#MNW #Piotr Rypson #Agnieszka Morawińska

redakcja