10 wtop „czystej wody”, czyli rok z nielegalną TVP » Czytaj więcej w GP!

Paderewski zabrzmi znów w Nowym Jorku. WYWIAD z Kevinem Kennerem

Mam głęboki szacunek dla Paderewskiego, zarówno jako artysty, jak i człowieka. Miał niezwykły talent do przekazywania muzycznej mocy swoim odbiorcom, a ten dar wraz z jego złotym sercem uczynił z niego wyjątkową postać w historii. Niestety, został niesprawiedliwie zapomniany - z amerykańskim pianistą Kevinem Kennerem rozmawia Sylwia Krasnodębska.

Kevin Kenner
Kevin Kenner
mat.pras.

Dlaczego amerykański pianista decyduje się wystąpić na koncercie, który inauguruje cykl obchodów 100-lecia odzyskania Niepodległości Polski?

Więzi łączące Amerykę i Polskę są głęboko zakorzenione w naszych historiach, od czasów rewolucji amerykańskiej do czasu odbudowy państwa polskiego po I wojnie światowej. 

Ignacy Jan Paderewski grał koncerty w Carnegie Hall, na które przychodziła elita Nowego Jorku. Zagra Pan w tym miejscu 21 lutego na Gali Maestro Returns to Carnegie Hall w Nowym Jorku, ale poza tym w Pana repertuarze są utwory Paderewskiego. Co sprawia, że chciał je Pan wykonywać?

Mam głęboki szacunek dla Paderewskiego, zarówno jako artysty, jak i człowieka. Miał niezwykły talent do przekazywania muzycznej mocy swoim odbiorcom, a ten dar wraz z jego złotym sercem uczynił z niego wyjątkową postać w historii. Niestety, został niesprawiedliwie zapomniany jako kompozytor, więc postanowiłem włączyć jego utwory do moich koncertów i nagrań.

Jest Pan laureatem nagrody na XII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Zasiadał Pan też w jury konkursu. Jakie znaczenie w Pana karierze ma muzyka polskiego kompozytora?

Oczywiście muzyka Chopina stanowi ogromną część moich kompozycji, a moje nagrania zawierają więcej jego utworów niż jakiegokolwiek innego kompozytora. Ale co ważniejsze, zaangażowanie w tę muzykę przez większą część mojego życia, ukształtowało mnie i moje wartości oraz sposób, w jaki ją interpretuję. To z pewnością jeden z powodów, dla których czuję się tak związany z Polską. 

Fryderyk Chopin powiedział kiedyś: „nie ma nic wstrętniejszego niż muzyka bez ukrytego znaczenia”. Jak rozumie Pan te słowa?

Myślę, że kluczowe słowo w tym cytacie jest "ukryte". Chopin nienawidził jawnych ekscesów i wulgaryzmów, które towarzyszyły romantyzmowi. Muzyka jest bardziej znacząca w subtelnym zaangażowaniu między muzyką a jej słuchaczem. W ten sposób muzyka przemawia wyłącznie do charakteru i uczuć jednostki, a nie jako jednolita wiadomość dla wszystkich. Ale ten rodzaj zaangażowania zniechęca, jeśli muzyka jest nadmiernie opisowa i uproszczona. Może dlatego twierdził, że Ballady inspirowane były Balladami Mickiewicza, ale nigdy nie zdecydował się na powiązanie żadnego konkretnego tekstu z jedną Balladą. Ballada nie jest narracyjna, jest nieskończonością ukrytych narracji.

Prowadzi Pan klasy fortepianu i muzyki kameralnej w Royal College of Music w Londynie. Jak ocenia Pan zapał młodych muzyków do grania klasycznej muzyki?

Pomimo twardej rzeczywistości, w której kariera w muzyce klasycznej staje się coraz trudniejsza do rozwinięcia i utrzymania, wciąż znajduję wielu młodych utalentowanych muzyków, którzy poświęcają swoje życie sztuce. Prawda jest taka, że ​​dziś tylko niewielki procent muzyków będzie cieszył się sławą i fortuną. Większość będzie żyła skromnie lub nawet w ubóstwie. I myślę, że większość studentów muzyki jest tego świadoma. Bez wątpienia dążą do życia w muzyce klasycznej, ponieważ nie wyobrażają sobie życia bez tego.

Gala poświęcona Ignacemu Janowi Paderewskiemu pod hasłem "Maestro returns to Carnegie Hall" odbędzie się 21 lutego o godz. 20:00 2 Carnegie Hall w Nowym Jorku. Koncert organizują Konsulat Generalny RP w Nowym Jorku oraz fundacja amerykańskich Klubów Gazety Polskiej.

CZYTAJ WIĘCEJ: Ignacy Jan Paderewski. Kim był książę polskiej niepodległości?

 



Źródło: Gazeta Polska

#Maciej Rusiński #kluby GP #Nowy Jork #gala #Ignacy Jan Paderewski #Kevin Kenner

Sylwia Krasnodębska