Kilka miesięcy temu w czasopiśmie Anthropologie, opublikowano badania dotyczące wzrostu Michała Anioła. Opierały się one na trzech egzemplarzach obuwia, noszonego rzekomo przez owego renesansowego geniusza. „Materiały badawcze”, które pomogły w określeniu wzrostu artysty to – para skórzanych butów i jeden pantofel (drugi podobno został skradziony w 1873 roku). Na ich podstawie naukowcy stwierdzili, iż z dużą dozą prawdopodobieństwa Buonarotti miał zaledwie 157 centymetrów wzrostu, choć badacze przypominają, że w XV i XVI wieku mężczyźni byli niżsi niż obecnie, więc był to zupełnie normalny wzrost.
Giorgio Vasari, włoski malarz, pisarz i historyk, rówieśnik Michała Anioła, tak opisał go w „Żywotach najwspanialszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów”: „średniego wzrostu szeroki w ramionach, ale reszta ciała w dobrych proporcjach”, był „bardzo zdrowym mężczyzną, szczupłym i muskularnym”.
Jak ustalono wzrost Buonarottiego? Obuwie zostało umieszczone pod skanerem i zbadane przez naukowców z Sycylijskiego Centrum Antropologii Sądowej, Paleopatologii i Bioarcheologii (FAPAB) – antropologa sądowego Elenę Varotto i paleopatologa Francesco Galassiego. Szczególnie interesująca w badaniach była unikalna próba dokładnego skorelowania rozmiaru obuwia ze wzrostem i innymi cechami fizycznymi. Chociaż oba buty były noszone przez tego samego mężczyznę, cała ta przesłanka zawiera zastrzeżenie: to nie musiały być buty Michała Anioła! „Być może krewny, potomek lub inny mężczyzna w gospodarstwie domowym nosił te kapcie” – napisali naukowcy w swojej pracy.