Polscy kolejarze walczyli o wolność podczas wojny i powstania. To dzięki nim udało się z sukcesem przeprowadzić wiele akcji sabotażowych. W ciągu stu lat historii niepodległej Polski kolejarze odegrali ogromną rolę w jej budowie i umacnianiu. Jednym z najważniejszych zadań Polskich Kolei Państwowych po odzyskaniu niepodległości było połączenie podzielonego wskutek zaborów kraju. Nie było to łatwe zadanie, ponieważ część tras kolejowych została kompletnie zniszczona lub uszkodzona w trakcie działań wojennych. Wymagały odbudowy i remontów. Należało też wytyczyć zupełnie nowe szlaki, aby Polska zyskała spójny system żelaznych dróg. Na szczęście tradycja kolejnictwa istniała na terenach obecnej Polski już od XIX w.
Kolejarze w walce o niepodległość
Polscy kolejarze odegrali też bardzo ważną rolę podczas drugiej wojny światowej. W czasie okupacji niemieckiej przeprowadzali liczne akcje sabotażowe, aby utrudnić sprawne funkcjonowanie kolei podległej okupantowi. Pomagali też w zapewnieniu nielegalnych dostaw żywności do miast, w przewozie konspiracyjnych przesyłek i poczty kurierskiej czy ukrywających się osób, a także w ostrzeganiu przed łapankami na dworcach. Brali również udział w pracy wywiadowczej. Narażali się w ten sposób na surowe represje.
Wśród pracowników kolei było wielu, którzy mocno zaangażowali się w działalność konspiracyjną. Jednym z nich był kpr. pchor. Leszek Krajewski „Agamemnon”.
Kpr. pchor. Leszek Krajewski „Agamemnon” (1921-2001). ZDJĘCIE POCHODZi Z ZASOBÓW MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO
Dzięki Narodowej Organizacji Wojskowej ukończył szkołę podoficerską i kurs podchorążych rezerwy. Po scaleniu NOW z AK został żołnierzem tej organizacji służąc w Batalionie „Gustaw”. Jednocześnie od 1942 r. pracował na Kolei Wschodniej jako kancelista. Podczas Powstania Warszawskiego walczył na terenie Śródmieścia Północnego w szeregach Batalionu „Harnaś” w kompanii „Grażyna” jako zastępca dowódcy plutonu. Na Kolei Wschodniej zatrudniony był również Janusz Pacewicz „Biliński”.
Strz. z cenzusem Janusz Pacewi cz „Biliński” (1921-1999). ZDJĘCIE POCHODZi Z ZASOBÓW MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO
Podczas Powstania Warszawskiego walczył na terenie II Obwodu Żoliborz Okręgu Warszawa AK. Przeszedł cały szlak bojowy 9. Kompanii, służąc w 229 plutonie pod dowództwem ppor. Witolda Lisowskiego „Zarewicza”. Po kapitulacji Żoliborza został wzięty do niewoli i resztę wojny spędził w Stalagu XI A Altengrabow oraz w obozie pracy Hammersleben w Górach Harzu. Po wojnie wrócił do kraju. W 1983 r. został odznaczony Warszawskim Krzyżem Powstańczym.
Nie uniknęli prześladowań
Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Krzyżem Zasługi odznaczony został też por. rez. Wincenty Szymański „Nik”. Na kolei, w Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Warszawie i Ministerstwie Komunikacji pracował już przed wojną. Bronił Warszawy we wrześniu 1939 r. Służył w komórce kolejarskiej zajmującej się obroną przeciwlotniczą. W konspiracji dowodził plutonem 1745 w 6. Rejonie „Helenów” VII Obwodu „Obroża” Okręgu Warszawa AK. W 1943 r. był przez kilka miesięcy więziony na Pawiaku za organizowanie pomocy dzieciom Zamojszczyzny. Po tym, jak udało się go wykupić z niewoli, wrócił do pracy konspiracyjnej. W czasie Powstania Warszawskiego działał w Lasach Sękocińskich, a później pomagał wypędzonym warszawiakom osadzonym w obozie przejściowym w Ursusie. W lutym 1945 r. został aresztowany przez NKWD i zesłany na Ural. Po powrocie do Polski pracował w Ministerstwie Komunikacji. W konspiracji współzałożycielem organizacji niepodległościowej Związek Odbudowy Rzeczypospolitej był z kolei technik kolejowy ppor. rez. sap. Władysław Wojciechowski „Wyrwa”. On również brał udział w obronie Warszawy we wrześniu 1939 r. Następnie od 1942 r. służył w AK w 6. Rejonie „Helenów” VII Obwodu „Obroża” Okręgu Warszawa AK. Był dowódcą plutonu 1742, a później dowódcą 9. kompanii sapersko-kolejarskiej. Zajmował się wywiadem przemysłowym i sabotażem na kolei, także w pruszkowskich Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego. Podczas Powstania Warszawskiego działał w Lasach Sękocińskich. Po upadku Powstania organizował pomoc wypędzonym warszawiakom osadzonym w obozie przejściowym Dulag 121 w Pruszkowie.
Niemieckiej niewoli nie uniknął po upadku powstania kpr. pchor. Zdzisław Skwara „Zych”. Do 1946 r. był jeńcem Stalagu XI B Fallingbostel w Dolnej Saksonii. W okresie okupacji „Zych” pracował w warsztatach kolejowych na Pradze jako brygadzista, a następnie w Piasecznie przy budowie taboru kolejowego. Od 1940 r. był żołnierzem ZWZ-AK w oddziale por. Lucjana Giżyńskiego „Gozdawy” (od 1944 r. Batalion im Stefana Czarneckiego). W szeregach tej formacji, nazywanej od pseudonimu dowódcy Batalionem „Gozdawa”, walczył na Starym Mieście. Po przejściu kanałami do Śródmieścia Północnego wstąpił do batalionu saperów Okręgu Warszawa AK.
100-letnia tradycja zobowiązuje
Kolejarze zawsze angażowali się w sprawy ważne dla Polski – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. – Pamiętamy o bohaterach i przypominamy ich sylwetki przy okazji 100-lecia odzyskania niepodległości. W ramach tegorocznych obchodów rocznicy Powstania Warszawskiego, PKP S.A. zaplanowała wystawę prezentującą pracowników kolei, którzy wzięli udział w Powstaniu. Ekspozycję będzie można oglądać od 1 do 14 sierpnia na trzech warszawskich dworcach – Centralnym, Wschodnim i Zachodnim.
Artykuł powstał przy współpracy z PKP SA