To o prawie 50 tys. więcej niż 2017 roku – ogłosiło Muzeum Auschwitz. Najliczniejszą grupę zwiedzających stanowili Polacy – 405 tys. Liczba ta była jednak mniejsza w porównaniu z rokiem wcześniejszym o 93 tys. W czołówce krajów znalazły się także: Wielka Brytania – 281 tys., Stany Zjednoczone – 136 tys., Włochy – 116 tys., Hiszpania – 95 tys. i Niemcy – 76 tys. Muzeum poinformowało też, że w 2018 r. znacząco wzrosła liczba odwiedzających z Portugalii – o 36 proc. Przyjechało natomiast mniej Chińczyków – o 23 proc. oraz Izraelczyków – o 21 proc.
Aż 80 proc. ludzi zwiedziło były KL Auschwitz z jednym z ponad 320 przewodników-edukatorów Muzeum.
Tak duży odsetek tych, którzy decydują się poznać historię Auschwitz w grupach oprowadzanych przez przewodników ma bardzo duże znacznie. To najbardziej wartościowa forma zwiedzania dająca nie tylko dużo głębszą wiedzę i zrozumienie, ale także pozwalająca zadawać wchodzić w dialog, dopytywać się o wybrane aspekty tej dramatycznej historii. Żaden automatyzm, żadna forma drukowana ani żaden sprzęt elektroniczny nie zastąpi ludzkiego kontaktu w czasie wizyty tak trudnej, zarówno pod względem informacji, jak i emocji.
– powiedział dyrektor Muzeum Auschwitz Piotr Cywiński.
www.auschwitz.org
Paweł Sawicki z biura prasowego placówki zaznaczył, że na zwiedzanie z przewodnikiem decyduje się także wiele osób, które przyjeżdżają do Muzeum indywidualnie. Sawicki podkreślił, że zainteresowaniem cieszą się również tzw. tury studyjne, czyli pogłębione zwiedzanie dla odwiedzających indywidualnych. Poszerzone jest ono m.in. o bloki rezerwatowe 2 i 3 w byłym obozie Auschwitz I oraz budynek tzw. sauny i rejon ruin komór gazowych i krematoriów IV i V w byłym obozie Auschwitz II-Birkenau.
Liczne zorganizowane grupy młodzieży decydują się na poznanie historii w ramach pobytów studyjnych. Poza zwiedzaniem Miejsca Pamięci w bardzo wielu specjalistycznych wariantach obejmują one dodatkowe zajęcia edukacyjne, wykłady czy warsztaty organizowane przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście. Ponad 80 proc. uczestników pobytów studyjnych to osoby z zagranicy.
– wskazał Paweł Sawicki.
www.auschwitz.org
Muzeum podkreśliło w komunikacie, że w minionym roku dla ważną częścią aktywności placówki były specjalistyczne projekty edukacyjne. W 2018 r. we wszystkich programach Centrum Edukacji wzięło udział ponad 17 tys. uczestników.
Ważną częścią przekazu bezpośredniego są media społecznościowe, których siła przekazu wciąż rośnie. Dzięki nim każdego dnia w przestrzeni wirtualnej pojawiają się m.in. informacje historyczne, fotografie, opisy najważniejszych wydarzeń w Miejscu Pamięci. Ponad 275 tys. obserwuje konto Muzeum na Twitterze, ponad 265 tys. osób korzysta z muzealnego profilu na Facebooku, a 44 tys. na Instagramie. W 2018 r. na stronie www.auschwitz.org odnotowano ponad 27 mln odsłon.
Muzeum powstało w 1947 r. na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau. W 1979 r. były obóz został wpisany, jako jedyny tego typu obiekt, na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.