Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Koronawirus a dezinformacja w sieci. Ministerstwo Cyfryzacji zwalcza cyberoszustów

Jak czytamy w komunikacie resortu, „Ministerstwo Cyfryzacji współpracuje z portalami w walce z dezinformacją ws. koronawirusa; dzięki temu użytkownicy Twittera i Allegro dowiadują się, gdzie można znaleźć sprawdzone informacje na ten temat”.

zdjęcie ilustracyjne/ pixabay/@afra32

"Razem z największymi portalami walczymy z nieprawdziwymi doniesieniami i nieuczciwymi praktykami dotyczącymi zagrożenia koronawirusem. Pierwsze efekty już widać" - informuje w poniedziałkowym komunikacie MC.

Wskazano, że wszyscy polscy użytkownicy Twittera, którzy w wyszukiwarkę wpisują słowa koronawirus, COVID-19 i ich różne konfiguracje, w tym obcojęzyczne odpowiedniki, zobaczą komunikat: „Rzetelne informacje z pierwszej ręki. Sprawdzone informacje na temat koronawirusa (COVID-19) znajdziesz na stronach Ministerstwa Zdrowia (MZ)”.

"To efekt naszej współpracy nakierowanej na walkę z dezinformacją na temat zagrożenia koronawirusem. Polska jest jednym z kilkunastu krajów, w którym Twitter - na nasza prośbę - uruchomił taki monit" – mówi, cytowany w komunikacie, minister cyfryzacji Marek Zagórski.

"Rozmawiamy także z innymi platformami, na których wkrótce także powinny pojawić się takie komunikaty"

- dodał.

Według ministerstwa zmiany mogą też dostrzec m.in. allegrowicze. Ci, którzy w wyszukiwarkę wpiszą słowo „koronawirus” również zobaczą informację odsyłającą do najbardziej rzetelnego źródła informacji o potencjalnym zagrożeniu i sposobach radzenia sobie z nim, strony www.gov.pl/koronawirus.

Według MC to nie jedyny zakres współpracy z Allegro. Resort i portal wspólnie walczą też z nieuczciwymi praktykami handlowymi.

"W ostatnim czasie w internecie pojawiło się wiele ofert produktów rzekomo zapobiegających zakażeniu koronawirusem. Nieuczciwi sprzedawcy, wykorzystując strach przed chorobą, nie tylko znacząco podnoszą ceny, ale i próbują handlować produktami, które w żaden sposób nie chronią przed zarażeniem"

- mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. "Naszym celem jest ograniczenie i w miarę możliwości uniemożliwienie takich praktyk" - dodał szef MC.

W komunikacie poinformowano, że wspierając walkę z dezinformacją, Allegro tymczasowo zabroniło używania słowa „koronawirus” w tytułach ofert zamieszczanych na platformie. Istniejące oferty są wstrzymywane, a sprzedawcy proszeni o edycję tytułów. Oferty niezgodne z regulaminem i przepisami prawa, w tym naruszające interesy konsumentów, są na bieżąco usuwane.

Ponadto, wszyscy sprzedający na Allegro produkty w kategoriach potencjalnie związanych ze zwalczaniem wirusa (Zdrowie i uroda, Supermarket) dostali maile zwracające ich uwagę na konieczność odpowiedzialnego społecznie kształtowania cen, ze wskazaniem na stanowisko Prezesa UOKIK.

Największy w Polsce portal aukcyjny zadeklarował także, że, w oparciu o swój regulamin oraz o ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, będzie blokować/usuwać oferty produktów, takich jak maseczki, rękawiczki jednorazowe czy żele antybakteryjne, których cena w ciągu 30 dni (od 25 lutego) wzrosła o ponad 100 proc.

Według MC w efekcie usunięto już ponad tysiąc ofert, w których dochodziło do ewidentnej spekulacji, czyli wzrostu cen. Kolejnych 12 tysięcy ofert usunięto lub zablokowano ze względu na wprowadzanie konsumentów w błąd w opisach lub ze względu na użycie słowa "koronawirus" w tytułach ofert.

Ministerstwo zwraca także uwagę na nową kartę informacyjną „Koronawirus: informacje i zalecenia” w aplikacji mObywatel (w wersji na Android, wkrótce będzie też dostępna w telefonach z system iOS). Aby się do niej dostać, wystarczy zaktualizować aplikację, a następnie na głównym ekranie aplikacji wybrać kartę dotyczącą wirusa.

 



Źródło: PAP, niezalezna.pl

#koronawirus

redakcja