Dzisiejsze tempo przemian gospodarczych i technologicznych wymusza przystosowywanie systemu szkolnictwa zawodowego do oczekiwań pracodawców. Presja rynku na podnoszenie konkurencyjności firm pociąga za sobą wymagania coraz większych kompetencji od pracowników, jak również odpowiedniego ukierunkowania ich wykształcenia. Przedsiębiorstwa wprowadzają najnowsze rozwiązania technologiczne oraz wdrażają innowacyjne formy organizacji pracy. W ślad za tym niezbędne stają się wysokie kwalifikacje zawodowe pracowników.
Podczas panelu „Wizja innowacyjnego szkolnictwa zawodowego” Andrzej Kensbok, wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. opowiedział o potrzebach firm z portfela ARP w zakresie braków kadrowych. Jego zdaniem współpraca przedsiębiorców ze szkołami jest nie tylko konieczna, ale powinna być naturalnym zjawiskiem.
– Chociaż z punktu widzenia postrzegania społecznego wykształcenie zawodowe nie stało się jeszcze modne, to jednak na poziomie małych firm poszukujących uczniów czy absolwentów szkół zawodowych jest inaczej. W środowisku przedsiębiorców absolwenci szkół zawodowych są bardzo cenieni – tłumaczy Kensbok.
Jego zdaniem szkolnictwo zawodowe, które jest opóźnione w stosunku do rozwoju gospodarczego oraz sytuacji na rynku pracy, potrzebuje odpowiedniego ukierunkowania, by na bieżąco odpowiadać na potrzeby przemysłu. To ukierunkowanie to nie tylko źródła specjalistycznej wiedzy i odpowiednie materiały dydaktyczne, ale także możliwość dostępu do staży i praktyk dla absolwentów, tak aby mogli oni poznać rzeczywiste wymagania pracodawców.
Im bardziej innowacyjna branża, tym większe oczekiwania w stosunku do przyszłych pracowników. ARP wyszło naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, tworząc szyty na miarę program.
– Rozmawiając z szefami firm z naszej grupy kapitałowej zauważyliśmy realne problemy z dostępem do pracowników i postanowiliśmy zareagować. Program Kadry dla przemysłu ma pomóc zaspokoić kadrowe braki w spółkach z portfela ARP, ale także zainspirować do dalszych działań na polu współpracy biznesu ze szkolnictwem zawodowym – tłumaczy wiceprezes ARP.
Celem programu jest stworzenie warunków do długofalowej współpracy pomiędzy spółkami z Grupy ARP a sektorem edukacji. Pierwsze umowy zostały już podpisane. Absolwenci będą mogli zdobywać doświadczenie w takich firmach jak LOT AMS, Warszawskie Zakłady Mechaniczne „PZL-WZM”, Radomskie Centrum Innowacji i Technologii czy Przewozy Regionalne.
W ramach programu firmy i szkoły wspólnie przygotują dla uczniów ofertę edukacyjno-praktyczną, która pomoże im w podjęciu decyzji, czy wybrany kierunek odpowiada na potrzeby rynku. Uczniowie będą mogli zapisać się do klas patronackich, opartych o program nauczania współtworzony z przyszłym pracodawcą. Wpłynie to bezpośrednio na praktyczne przekazywanie umiejętności oraz zagwarantuje, że od pierwszego dnia zatrudnienia firma zyskuje pracownika z wiedzą i kompetencjami, jakich potrzebuje.
Rozwój gospodarki wymusza gruntowne zmiany w procesach kształcenia zawodowego. System edukacji zawodowej w sposób ciągły musi monitorować i koordynować politykę kształcenia i doskonalenia kadr. Pilotażowy program Agencji Rozwoju Przemysłu, dzięki współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami przy tworzeniu programów kształcenia, odpowiada na to zapotrzebowanie. „Kadry dla przemysłu” to kolejny sektorowy program wsparcia stworzony w Agencji Rozwoju Przemysłu. Wcześniej spółka uruchomiła program stażowy „Rozwój kadr sektora kosmicznego”. Regularnie odbywają się także kolejne edycje konkursu akceleracyjnego w ramach spółki ARP Games.