Wydarzenia na polskich drogach związane z tragicznymi wypadkami, w których, niestety, giną też dzieci, potwierdzają, jak dużą uwagę należy przywiązywać do zasad bezpieczeństwa. Oczywiście nie wszystko da się przewidzieć, a na drodze, wbrew pozorom, nie jesteśmy uzależnieni tylko od siebie. Jednak wszędzie tam, gdzie to możliwe, stawiajmy bezpieczeństwo podróży na pierwszym miejscu. Bezpieczny przewóz dziecka nierozerwalnie wiąże się z koniecznością posiadania specjalnego fotelika.
Zgodnie z zapisami ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, obowiązek przewożenia dziecka w foteliku jest uzależniony od jego wzrostu. W art. 39 ustawy czytamy m.in. "dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu jest przewożone (...) w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, zgodnym z (..) masą i wzrostem dziecka oraz (...) właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe".
Ustawa zezwala na przewożenie na tylnym siedzeniu pojazdu dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa.
Bardzo często zdarza się, że rodzice, zwłaszcza jadąc sami z dzieckiem, umieszczają fotelik na przednim siedzeniu. A to poważny błąd, który może skutkować nie tylko obrażeniami w czasie wypadku, ale także mandatem! W takim wypadku można liczyć się z karą do 150 zł.
Przewożenie dziecka w pojeździe poza fotelikiem ochronnym lub innym urządzeniem do przewożenia dzieci może skutkować mandatem w wysokości 500 zł.
Treść europejskiego rozporządzenia ECE R44 mówi o pięciu podstawowych kategoriach fotelików samochodowych:
Grupa 0 – poniżej 10 kg
Grupa 0+ – poniżej 13 kg
Grupa I – 9-18 kg
Grupa II – 15-36 kg
Grupa uniwersalna – 0-36 kg
W ostatnim z wymienionych przypadków eksperci nie zalecają stosowania uniwersalnego fotelika, lecz zakup w zależności od wagi dziecka.
Foteliki i-size – regulacja i-Size dotyczy bezpieczeństwa przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych, którą Komisja Europejska przyjęła w 2013 roku. Eliminuje pewne niedoskonałości bieżącej normy ECE R44/04. Nowe wytyczne skupiają się w szczególności na poprawie bezpieczeństwa fotelików podczas działania dużych sił czołowych i bocznych ze szczególnym uwzględnieniem ochrony okolic głowy i szyi malucha. Jego kategoryzacja polega na określeniu limitu według wzrostu, a nie wagi.
Foteliki RWF – montowane tyłem do kierunku jazdy, uważane za najbezpieczniejsze dla najmłodszych dzieci.
Specjaliści zalecają, aby nie kupować na popularnych aukcjach internetowych używanych fotelików. Zaoszczędzenie kilku złotych może mieć wpływ na bezpieczeństwo, a po zakupie może się okazać, że fotelik jest wadliwy lub brał juz udział w wypadku.
Warto również pamiętać, że z jazdy w foteliku zwolnione są dzieci w taksówce, radiowozie i karetce pogotowia.