Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Nowocześnie, szybko, punktualnie. Kolej przyszłości - od tradycji do nowoczesności

Inwestycje na kolei od zawsze były ogromnymi wyzwaniami, wystarczy wspomnieć budowę magistrali węglowej na początku ubiegłego wieku czy scalenie sieci po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Dziś przy ich realizacji stosowane są już rozwiązania XXI wieku.

Magistrala węglowa połączyła zagłębie węglowe Górnego Śląska z Gdynią i była największą i najnowocześniejszą inwestycją transportową II Rzeczypospolitej. Po odzyskaniu niepodległości bardzo ważną kwestią była budowa nowych linii kolejowych, gwarantujących dogodne połączenie najważniejszych ośrodków w kraju. Kolejnym wyzwaniem była elektryfikacja trakcji i dostarczenie nowych pojazdów kolejowych. Już w 1920 r. uruchomiono Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce „Fablok” w Chrzanowie, a w 1924 r. budowę parowozów rozpoczęły Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów i Zakłady „H. Cegielski” w Poznaniu. 13 lat później na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu zaprezentowaliśmy parowóz serii Pm36, rozwijający prędkość do 140 km/h, który z pewnością był cudem polskiej myśli technicznej ówczesnych czasów. 

Luxtorpeda wczoraj i dziś 

Dziś polska kolej stawia przed sobą jeszcze większe wyzwania. W Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zapisano projekt Luxtorpeda 2.0, który ma nawiązywać do sukcesów sprzed lat. W latach 30. powstawały w Polsce pociągi składające się z wagonów spalinowych, co w ówczesnych czasach było synonimem luksusu i szybkości. Luxtorpeda i inne polskie wagony motorowe pozwoliły na budowę szybkich i komfortowych połączeń pomiędzy największymi miastami. Podobny cel przyświeca PKP również dzisiaj. Dzięki współpracy PKP Intercity i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w Polsce mogą powstać innowacyjne pojazdy szynowe, które poprawią jakość przewozów pasażerskich na kolei. Wyższy komfort podróżowania zapewnią realizowane obecnie inwestycje. Tylko na modernizację i budowę od podstaw ok. 200 dworców przeznaczonych zostanie ok. 1,5 mld zł. Kolejne 66 mld zł do 2023 r. zostanie wydanych na modernizację linii kolejowych, dzięki czemu 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Spółka PKP Intercity zainwestuje natomiast 7 mld zł w modernizację ponad 700 wagonów i zakup 185 nowych. Plan przewiduje też zakup 19 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i odnowienie 14 dotąd używanych.

Po pierwsze innowacyjność 

Na pierwszym miejscu Grupa PKP stawia na innowacje, tak w obszarach technicznym, usługowym, jak i zarządczym. Jednym z flagowych przykładów są Innowacyjne Dworce Systemowe – niewielkie, parterowe obiekty, charakteryzujące się rozwiązaniami ekologicznymi i lepszym dostosowaniem powierzchni do aktualnych potrzeb pasażerów. Te nowoczesne i inteligentne dworce spełniają międzynarodowe standardy i wymogi związane z dostosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z pierwszych dworców systemowych mogą już korzystać podróżujący ze stacji Nasielsk, Mława, Ciechanów, Strzelce Krajeńskie Wschód. W Polsce coraz większą wagę przywiązuje się do elektromobilności. W trend ten wpisuje się też PKP S.A. Spółka planuje montaż stacji do ładowania samochodów elektrycznych przy dworcach kolejowych, aby pasażerowie pozostawiając przed podróżą auto, po jej zakończeniu mogli wsiąść do już naładowanego pojazdu. PKP S.A. zależy na tym, aby cała podróż mogła być niskoemisyjna, co oznacza np. dojazd do dworca samochodem elektrycznym, następnie podróż pociągiem i finalnie przesiadkę do komunikacji miejskiej. Nowoczesne rozwiązania wdrażają też PKP PLK. Chodzi o Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, który składa się z Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem – ETCS, oraz Globalnego Systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej – GSM-R. Dzięki systemowi podróż pociągiem jest jeszcze bezpieczniejsza. Sprawniejsze jest zarządzanie ruchem kolejowym, co pozytywnie wpływa na punktualność pociągów. System umożliwia też jazdę z prędkością powyżej 160 km/h i poruszanie się po europejskich liniach kolejowych. Długość linii kolejowych, na których zbudowano ERTMS/ETCS, na koniec 2017 r. wynosiła 800 km. Zgodnie z założeniami do końca 2023 r. powinna się ona zwiększyć do 2 tys. km. Zgodnie z planem do 2023 r. ok. 50 proc. linii kolejowych ma być wyposażonych w systemy ERTMS, natomiast wszystkie linie – do 2030 r.

Jeden bilet na wszystkie koleje 

Innowacje nie zapewnią komfortowej podróży, bez odpowiednio przygotowanej oferty. Dla wygody pasażerów wprowadzono więc Pakiet Podróżnika, w ramach którego na jednym blankiecie można odbyć podróż pociągami kilku przewoźników. W ramach oferty obecnie można zakupić bilety pięciu spółek – PKP Intercity, POLREGIO, PKP SKM w Trójmieście, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Wielkopolskich. Pakiet Podróżnika jest pierwszym etapem w tworzeniu wspólnego biletu. Kolejnym ma być możliwość zakupu w jednym miejscu, w trakcie jednej transakcji, przy użyciu dowolnych środków płatniczych biletu na przejazd pociągami ze stacji wyjazdowej do miejsca docelowego, niezależnie od tego, z którym przewoźnikiem kolejowym zdecydujemy się odbyć podróż. 

Artykuł powstał przy współpracy z PKP S.A.
 

 



Źródło: niezalezna.pl

#kolej w Polsce #PKP #inwestycje

redakcja