Choć jeszcze niedawno mogłoby się to wydawać nieprawdopodobne, firmy coraz częściej przejawiają zainteresowanie elektromobilnością i rynkiem paliw alternatywnych. Okazuje się, że już 13 proc. menedżerów firmowych flot samochodowych w Polsce i 19 proc. w pozostałych państwach UE rozważa skorzystanie z przynajmniej jednej technologii alternatywnej dla klasycznego napędu spalinowego - wynika z Barometru Flotowego 2017, przygotowanego przez Arval.
Raport przygotowano na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród prawie 4 tys. menedżerów firmowych flot samochodowych z kilkunastu krajów Unii Europejskiej oraz Polski.
Podobnie jak w poprzednich latach, respondenci widzą przyszłość rynku flotowego optymistycznie. Aż 26 proc. badanych uważa, że floty samochodowe, którymi zarządzają, w perspektywie najbliższych trzech lat w Polsce będą rosnąć. Przeciwnego zdania („moja flota zmniejszy się”) było zaledwie 6 proc. respondentów.
Tymczasem Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL zwraca w tym kontekście uwagę na jeszcze inny aspekt. Chodzi o rosnące zainteresowanie napędami alternatywnymi. Zgodnie z wynikami badania, 13 proc. ankietowanych w Polsce i 19 proc. w UE rozważa w ciągu najbliższych trzech lat skorzystanie z przynajmniej jednej technologii alternatywnej dla klasycznego napędu spalinowego.
- Analizując odpowiedzi polskich i europejskich fleet menedżerów można zauważyć, że w Polsce rośnie zainteresowanie rozwiązaniami alternatywnymi. Jest ono niższe niż krajach bardziej rozwiniętych w zakresie elektromobilności, co jednak nie powinno dziwić. W Polsce brakuje infrastruktury ładowania, nie wprowadzono także żadnych instrumentów wsparcia rynku, które miałyby przełożenie na cenę pojazdów – tłumaczy Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Co ciekawe, jeśli porównamy te dane z rokiem 2015, gdy prowadzono analogiczne badania, okazuje się, że liczba menedżerów flot w średnich i dużych firmach deklarujących zamiar wdrożenia hybryd typu plug-in wzrosła o 6 proc. (w UE o 12 proc.), pojazdów w pełni elektrycznych o 3 proc. (w UE o 12 proc.), a pojazdów na sprężony gaz ziemny CNG również o 3 proc. Dominują plany w zakresie klasycznych hybryd, gdzie odnotowano wzrost o 10 proc. (w UE o 14 proc.).