Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Ceny masła rosną. Już 10 zł za kostkę!

W ostatnich miesiącach ceny masła w Polsce wzrosły nawet o 30% rok do roku, a liczba promocji znacząco spadła – wynika z raportu UCE Research. Eksperci prognozują, że średnia cena kostki masła może osiągnąć 10 zł już w pierwszej połowie 2025 roku, choć w grudniu można jeszcze spodziewać się atrakcyjnych promocji przedświątecznych. Co wpływa na tak duże podwyżki i jak reagują na nie sieci handlowe?

Ceny masła ostro w górę
Ceny masła ostro w górę
Pixabay - pixabay.com

Według raportu UCE Research i Grupy Blix, od stycznia do listopada 2023 roku ceny masła wzrosły średnio o 2% rok do roku, ale podwyżki przyspieszyły w drugiej połowie roku, osiągając nawet 30% w ostatnich miesiącach. W sierpniu ceny w hipermarketach wzrosły o 43,5%, w cash&carry o 41,4%, a w dyskontach o 26,5%. We wrześniu największe podwyżki odnotowano w cash&carry (50,6%), a w październiku wyniosły one tam aż 54,3%.

Ciekawym wyjątkiem są małe sklepy osiedlowe (convenience), gdzie we wrześniu odnotowano spadek cen o 1,1% rok do roku. Jednak w październiku ceny w tym formacie wzrosły o 24,7%.

Co wpływa na ceny?

Eksperci wskazują, że kluczowym czynnikiem wzrostu cen jest mniejsza produkcja mleka w Europie, co przekłada się na rekordowe ceny produktów mlecznych na giełdach. "Mniejsza podaż na rynku staje się silnym impulsem do wzrostu cen masła, który obecnie obserwujemy" – komentuje dr Krzysztof Łuczak z Grupy Blix.  

Dodatkowo zmniejszyła się liczba akcji promocyjnych – od stycznia do listopada 2023 roku było ich o 13,8% mniej niż rok wcześniej. Najmocniej ograniczyły promocje cash&carry (-24,8%) oraz supermarkety (-23,4%). Wyjątek stanowią dyskonty, gdzie liczba promocji wzrosła o 8,9%.

Rola masła w decyzjach zakupowych

Masło jest produktem kluczowym w koszyku zakupowym Polaków, a jego cena ma ogromny wpływ na wybór sklepu. "Masło jest jednym z najczęściej wyszukiwanych artykułów w aplikacjach z gazetkami promocyjnymi" – zauważa dr Krzysztof Łuczak. Sieci handlowe traktują je jako element walki konkurencyjnej, co sprawia, że promocje na ten produkt są uważnie planowane. 

Jednak organizowanie promocji staje się coraz droższe. "Lepszy efekt handlowy daje promowanie masła rzadziej, ale silniej procentowo. W ten sposób rabat jest lepiej zapamiętany przez klientów" – ocenia Piotr Biela z Grupy Blix. Ekspert przewiduje, że w grudniu sieci postawią na silne promocje, jednocześnie podnosząc regularne ceny masła, aby zrekompensować straty na marży.

Co nas czeka w przyszłości?

Analitycy przewidują, że średnia cena kostki masła wyniesie 10 zł już w pierwszej połowie 2025 roku, choć zależy to od dalszych wzrostów cen mleka i energii. Już teraz w niektórych sklepach cena ta została osiągnięta.

Według danych z raportu, sieci handlowe dostosowują swoją politykę promocyjną do aktualnych warunków rynkowych i sezonu świątecznego. "Zmiany w ostatnich miesiącach mogły już wynikać z przygotowań sieci do sezonu świątecznego, w którym koncentrują się na maksymalizacji marży" – wskazuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

wg