W Gdańsku otwarto ważną inwestycję komunikacyjną. Tunel o długości 1,3 km, będący częścią Trasy Słowackiego, połączył Letnicę z rejonem Westerplatte i Portem Północnym. Inwestycja została dofinansowana z Programu Infrastruktura i Środowisko.
Tym samym trwająca od października 2011 r. inwestycja została zakończona, a wraz z nią zakończona budowa Trasy Słowackiego, której tunel był częścią - poinformował realizator tunelu Gdańskie Inwestycje Komunalne.
Inwestycja pochłonęła w sumie 885 mln zł. Wykonawcą była hiszpańska firma OHL Obrascon Huarte Lain SA (OHL). Budowa trwała o 1,5 roku dłużej, niż zakładano z powodu tarapatów finansowych, w jakie wpadło konsorcjum firm z Hydrobudową i PBG.
Dwutunelowy fragment Trasy Słowackiego w najniższym miejscu przebiega prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Każdy z tuneli ma po dwa pasy ruchu. Nitki tunelu są połączone ze sobą za pomocą siedmiu małych tuneli, będących jednocześnie drogami ewakuacyjnymi.
To ważna inwestycja nie tylko dla miasta ale i dla Portu Gdańsk. Z chwilą uruchomienia tunelu dogodne połączenie portu z zapleczem lądowym i główną siecią dróg oraz autostradą, dotyczy już wszystkich nabrzeży portowych. Zaś Trasa Sucharskiego i nowozbudowany tunel to wzorcowy element kompozycji projektu dalszej rozbudowy portu na wodach Zatoki Gdańskiej, gdzie Trasa Sucharskiego będzie stanowić naturalną oś drogową prowadzącą do nowych terenów portowych.
Nie do przecenienia pozostaje także kwestia dużej poprawy warunków i obniżki kosztów transportu ładunków z/do Portu Gdańsk, co bez wątpienia wpłynie na atrakcyjność inwestycyjną terenów portowych oraz pobudzenie aktywności gospodarczej „okołoportowej”. W zewnętrznej części portu już dziś istnieje największy na Bałtyku terminal kontenerowy oraz potężne centrum logistyczne, w chwili obecnej największe tego typu centrum w Polsce o docelowej powierzchni magazynowej rzędu 500 tys. mkw.
Źródło: Ministerstwo Rozwoju,Port Gdańsk
MP