Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Wyższe opłaty dla pasażerów na Lotnisku Chopina

Na warszawskim Lotnisku Chopina o 35 proc. wzrośnie opłata pasażerska i o 25 proc. opłata za lądowanie; wprowadzone zostaną także zniżki dla przewoźników - poinformowało dziś Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Nowe opłaty zaczną obowiązywać od środy.

Filip Blazejowski/Gazeta Polska

PPL przekazało, że stawki podstawowe na Lotnisku Chopina nie były zmieniane od roku 2005.

Urząd Lotnictwa Cywilnego podał we wtorek na swojej stronie internetowej, że w Dzienniku Urzędowym ULC zostało opublikowane ogłoszenie prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 29 listopada 2021 r. w sprawie opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie. Zgodnie z nim „ogłasza się, obowiązującą od 1 grudnia 2021 r.”: zmianę poszczególnych postanowień taryfy opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie; wykaz tras strategicznych do postanowień taryfy opłat lotniskowych w tym porcie.

O nowe taryfy Polska Agencja Prasowa zapytała Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” (PPL), które zarządza warszawskim Lotniskiem Chopina.

"Zaproponowane przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” zmiany w Taryfie opłat lotniskowych na Lotnisku Chopina w Warszawie dotyczą wzrostu opłaty pasażerskiej o 35 proc. oraz opłaty za lądowanie o 25 proc., jednak zakładają również wprowadzenie szeregu zniżek, które mają stanowić ulgę dla przewoźników w ciągu najbliższych lat" - przekazało w stanowisku PPL.

Jak wyjaśniło PPL, „opłaty lotniskowe oparte są na ponoszonych przez zarządzającego Lotniskiem Chopina kosztach”.

„Mimo znaczącego ich wzrostu w latach 2020 oraz 2021, przekraczającego uzyskiwane przychody, PPL zdecydował się na kompensację jedynie części z nich znając sytuację branży, której skutki odczuwają zarówno przewoźnicy jak i zarządzający portami lotniczymi. W toku konsultacji zdecydowano się na odejście od proponowanej wysokości podwyżki opłaty za lądowanie o 35 proc. i obniżenie jej do wzrostu o 25 proc.”

- wskazało PPL.

PPL zaznaczyło, że wprowadziło jednocześnie zniżki stanowiące ulgę od podwyżek stawek bazowych „w czasie, w którym rynek jest w trakcie odbudowy”.

„Zniżka wspierająca odbudowę ruchu została skonstruowana w taki sposób, by każdy przewoźnik wykonujący regularne przewozy pasażerskie mógł z niej skorzystać ponosząc de facto mniejsze koszty w ciągu najbliższego roku niż ponosi obecnie” - przekazało PPL.

PPL jednocześnie podkreśliło, że „wszelkie zachęty na Lotnisku Chopina wprowadzane są zgodnie z prawem, w oparciu o zasadę niedyskryminacji, zatem w szczególności zniżka wspierająca odbudowę ruchu, jak i obowiązująca od 2023 zniżka dla tras obsługiwanych z wysoką częstotliwością dostępna jest dla zdecydowanej większości przewoźników pod warunkiem spełnienia określonych w taryfie kryteriów”.

Z informacji przekazanych przez PPL wynika, że zniżka dla 10 wybranych tras strategicznych oparta jest na analizie największego nieobsługiwanego bezpośrednio z Warszawy ruchu. Jak tłumaczy PPL, na przykład trasą nieobsługiwaną o największym potencjale ruchu jest Warszawa-Bangkok, na której w 2019 r. podróżowało z przesiadką w innych portach prawie 100 000 pasażerów. „Celem tej zniżki jest zachęcenie przewoźników do otwarcia tych tras, a tym samym stymulacji ruchu z Warszawy. Zniżka ta skonstruowana została w taki sposób, by dostęp do niej miało możliwie wielu przewoźników. Podobna praktyka jest stosowana przez inne lotniska np. przez port lotniczy w Kopenhadze” - wskazało PPL.

Trasy strategiczne z Lotniska Chopina to Addis Abeba, Bangkok, Bilbao, Hanoi, Kair, Manchester, Mumbai, San Francisco, Waszyngton, Tuluza.
 

 



Źródło: PAP, niezalezna.pl

oa