10 wtop „czystej wody”, czyli rok z nielegalną TVP » Czytaj więcej w GP!

Euro NCAP przetestowała systemy wsparcia kierowcy

Na początku października Euro NCAP opublikowała drugą serię testów zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę (ASAD). Wśród sprawdzanych samochodów dysponującą  funkcją Highway Assist znalazły się: Audi Q8, BMW serii 3, Ford Kuga,  Mercedes GLE, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Clio, Tesla Model  3, Volkswagen Passat i Volvo V60.

Euro NCAP

Coraz częściej producenci pojazdów decydują się na montowanie nowych technologii, aby zapewnić większe wsparcie kierowcy podczas jazdy co w przyszłości doprowadzić może do pełnej autonomicznej jazdy.

Jednym z takich rozwiązań jest Highway Assist, która została zaprojektowana tak aby zwiększyć bezpieczeństwa jazdy autostradą poprzez zmniejszenie zmęczenia i zachęcanie do bezpiecznej jazdy.
Tzw. asystent autostradowy pomaga kierowcy utrzymać stałą prędkość jak i bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu oraz utrzymać pojazd na środku pasa ruchu. Systemy te nie są zawsze bezbłędne a ich zadaniem nie jest wyręczanie kierowcy ale jego wspomaganie.

Nowy protokół opracowany przez Euro NCAP ocenia systemy wsparcia kierowcy w dwóch głównych obszarach: kompetencje w zakresie pomocy - równowaga pomiędzy kompetencjami technicznymi systemu a stopniem zaangażowania kierowcy - oraz Safety Backup czyli sieć bezpieczeństwa auta w krytycznych sytuacjach.

Unikalny system oceniania podobny do gwiazdkowych testów zderzeniowych realizowanych również przez Euro NCAP pomaga konsumentom zrozumieć wnioski z testów oraz porównać systemy wsparcia kierowcy między samochodami. Każdy z samochodów trafi do jednej z czterech kategorii, dopuszczającej, średniej, dobrej oraz bardzo dobrej.

Trzy samochody z segmentu premium Mercedes Benz GLE, BMW 3 oraz Audi Q8 otrzymały ocenę bardzo dobrą. Pojazdy te zachowały dobry balans pomiędzy oferowanym wysokim poziomem wsparcia kierowcy  zachowując jednak czynnik ludzi. Chodzi mianowicie o to że kierowca jest w cały proces prowadzenia pojazdu zaangażowany . Samochody te w trybie pomocy zapewniają ponadto dobry system unikania zderzeń co pozwala na podjęcie działań w sytuacji w której kierowca nie jest w stanie reagować.
Samochody takie jak Renault Clio oraz Peugeot 2008 otrzymały ocenę dopuszczającą. Nie dysponujące wyrafinowanymi systemami zapewniają relatywnie niewielki poziom wsparcia. Tym samym to kierowcy zmuszeni są do podejmowania wszystkich decyzji za kółkiem.

Pojazdy Tesli to przykład pionierskiego rozwoju technologii  autonomicznej jazdy. Rozwiązania te znajdują odzwierciedlenie w jej najwyższych wynikach w zakresie wspomagania pojazdu i tworzenia kopii zapasowych. Niestety system „Autopilota” w niewielkim stopniu zapewnia zaangażowanie kierowcy podczas jazdę. Odmienna strategia kierowania w przypadku samochodów Tesli sprawia wrażenie, że albo samochód jedzie sam, albo kierowca ma pełną kontrolę. Biorąc pod uwagę kwestie dot. zaangażowania kierowcy Tesla Model 3 otrzymuje ocenę „Średnią”. Warto jednak zauważyć, że w przypadku tej amerykańskiej marki możemy spodziewać się w przyszłości aktualizacji systemu co wpłynie pozytywnie na ocenę.
Również na ocenę "Średnią" zostały ocenione Volkswagen Passat, Nissan Juke a także Volvo V60. Przykład tego ostatniego samochodu będącego na rynku już od kilku lat ukazuje, że ze względu na szybki postęp w systemie wsparcia kierowcy wymusza częste aktualizowanie, aby nadążyć za pojazdami klasy premium. Na ocenę dobrą zasłużył zaś Ford Kuga, który jest przykładem dobrze zbilansowanego systemu, który dostępny jest w samochodach klasy średniej. 

 



Źródło: Euro NCAP, niezalezna.pl

#motoryzacja

Paweł Kryszczak