Światowe Forum Ekonomiczne (WEF) alarmuje w raporcie “Global Security Outlook Report 2023”, że rośnie zagrożenie atakiem hakerskim o katastroficznych skutkach. Dlatego też eksperci zalecają firmom inwestowanie w urządzenia monitorujące ruch sieciowy pod kątem zagrożeń oraz ciągłe poprawianie bezpieczeństwa cybernetycznego. Wiele polskich firm podejmuje działania w tym kierunku. Wśród nich są największe polskie firmy energetyczne - takie jak Grupa PGE - gdzie cyberbezpieczeństwo i zależna od tego pewność dostaw są sprawami kluczowymi.
Świadczeniem usług teleinformatycznych dla spółek Grupy PGE zajmuje się spółka PGE Systemy. Jej celami strategicznymi są m.in. zapewnienie pełnego zakresu usług teleinformatycznych w Grupie Kapitałowej PGE jako Centrum Usług Wspólnych ICT oraz wdrażanie nowych technologii i innowacji dla automatyzacji, przyspieszenia obiegu informacji i usprawnienia zarządzania w Grupie. PGE Systemy dba również o cyberbezpieczeństwo w Grupie. W tym celu PGE Systemy powołały PGE-CERT, zespół reagowania na incydenty komputerowe.
Główne zadania PGE-CERT to:
Pracownicy PGE-CERT stoją na straży bezpieczeństwa danych, sieci i systemów w Grupie PGE
- Jednym z najważniejszych zagadnień powierzonych spółce przez Grupę PGE jest cyberbezpieczeństwo. Pracownicy PGE-CERT stoją na straży bezpieczeństwa danych, sieci i systemów działających w Grupie PGE
– podkreśla Szymon Ferens, wiceprezes zarządu PGE Systemy w wywiadzie dla portalu Smart-Grids.pl.
- Po agresji Rosji na Ukrainę PGE-CERT obserwuje zwiększenie liczby ataków związanych z próbami dostarczenia złośliwego oprogramowania głównie za pomocą odpowiednio przygotowanych wiadomości e-mail oraz kampaniami phishingowymi nakierowanymi na wyłudzenie poświadczeń do systemów teleinformatycznych. Jesteśmy ostrożni w upublicznianiu informacji o charakterze liczbowym i wartościowania zagrożeń, z którymi PGE-CERT ma do czynienia w codziennych działaniach operacyjnych, ponieważ zdajemy sobie sprawę o możliwości wykorzystania tego typu informacji w działaniach grup haktywistycznych, cyberprzestępczych do propagacji dalszych ataków ukierunkowanych na zasoby Grupy PGE
- dodaje.
PGE Systemy jest częścią największej grupy energetycznej w Polsce – Grupy PGE.
- Jesteśmy dostawcą oraz zajmujemy się serwisem narzędzi i usług IT dla wszystkich spółek Grupy PGE. Nadzorujemy programy długoterminowe, ale działamy też w nadzwyczajnych sytuacjach
- wyjaśnia Szymon Ferens.
- Nasze zespoły obsługują jednocześnie około setki inicjatyw na etapie realizacji różnych projektów. Są to strategiczne projekty Grupy, takie jak m.in.: budowa sieci łączności dla polskiej energetyki LTE450, jeden z największych systemów w Europie – Nowy CRM i Billing (NCB), Program Techniczne Zarządzanie Majątkiem Dystrybucyjnym, aż po nowoczesne środowisko biurowe Office 365 z pakietem aplikacji oraz implementacje bezpiecznej strefy wymiany informacji między rozwiązaniami technologicznymi (OT) a informatycznymi (IT)
- dodaje.
Dla zobrazowania szerokiej skali i zakresu działań PGE Systemy warto przytoczyć niektóre dane liczbowe. Spółka ta realizuje usługi dla 37 spółek z Grupy PGE, ich spółek zależnych, spółek celowych i kilku spółek spoza Grupy PGE, którym świadczy 163 usługi teleinformatyczne (ICT).
- W PGE Systemy realizowane są także projekty związane z rozwojem informatycznym Grupy PGE przy współpracy z firmami jak m.in. Google i Microsoft. Odbywają się szkolenia, zmieniany jest sposób tworzenia aplikacji oraz przechowywania i analizy danych
- zaznacza wiceprezes Ferens.
Jednym z najważniejszych zagadnień powierzonych spółce przez Grupę PGE jest cyberbezpieczeństwo.
- Pracownicy PGE-CERT stoją na straży bezpieczeństwa danych, sieci i systemów działających w Grupie PGE. Nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają certyfikaty i uczestniczą w warsztatach
- podkreśla Szymon Ferens.
Od 10 lat spółka rozwijamy też Service Desk i Serwis IT, z których specjalistami najczęściej mają do czynienia pracownicy spółek Grupy PGE. Od początku istnienia Service Desk PGE-CERT zarejestrowała aż 3 miliony zgłoszeń co daje 20 tysięcy zgłoszeń miesięcznie. Jeżeli chodzi o Serwis informatyczny, to obecnie ma zarejestrowanych około 26 tys. kont Active Directory i kont technicznych. Natomiast skrzynek pocztowych imiennych i technicznych obsługiwanych przez PGE Systemy jest łącznie ponad 27 tys. Jak więc widać, zakres zadań PGE-CERT jest bardzo szeroki.
Projekt CRM i Billing należą do największych projektów w zakresie cyfryzacji sektora energetycznego w Europie
- Odgrywamy bardzo ważną rolę w Grupie PGE. Bez niezawodnego, nowoczesnego systemu łączności operacyjnej i technicznej, którą tworzy PGE Systemy niemożliwa byłaby realizacja Strategii Grupy PGE i jednego z jej filarów, którym są nowoczesne usługi energetyczne
- podkreśla wiceprezes PGE-CERT.
- Właśnie takim projektem wspierającym kluczowy cel strategiczny Grupy PGE – świadczenie nowoczesnych usług energetycznych – jest Nowy CRM i Billing (NCB). Umożliwi on przyspieszenie procesów biznesowych i rozliczeń z klientami w oparciu o aktualne dane pochodzące z automatycznych, zdalnych odczytów zużycia energii elektrycznej, a także szeroko rozumianej obsługi klienta
- dodaje.
Projekt CRM i Billing to jeden z największych projektów w zakresie cyfryzacji sektora energetycznego w Europie.
- Jego podstawowym celem jest zapewnienie, szybkiej i kompleksowej obsługi klientów oraz współpracy z Centralnym Systemem Informacji Rynku Energii, w którym gromadzone i przetwarzane będą dane niezbędne do dokonywania rozliczeń za sprzedaż i dostarczanie energii elektrycznej. Projekt wspiera kluczowy cel strategiczny Grupy PGE, którym jest świadczenie nowoczesnych usług energetycznych
- wyjaśnia Zbigniew Orkisz p.o. prezesa zarządu PGE Systemy.
Program CRM i Billing obejmuje wdrożenie nowego systemu, jak również połączenie go z innymi systemami informatycznymi, co jest niezbędne dla jeszcze skuteczniejszej realizacji działań z zakresu obsługi klientów w Grupie PGE. Program zwiększy również gotowość do wprowadzania nowoczesnych usług i produktów energetycznych. Obecnie, w ramach Programu, prowadzone są prace nad konfiguracją systemów oraz przygotowaniem do migracji danych. Dostarczona została już docelowa infrastruktura techniczna, a prace instalacyjne środowiska docelowego oraz związane z opracowaniem specyfikacji interfejsów są już na etapie końcowym. Termin uruchomienia produkcyjnego systemu zaplanowano na III kwartał 2023 roku. Zakończenie etapu pilotażowego przewidywane jest na IV kwartał 2023 roku.
- Kolejnym wyzwaniem realizowanym przez nas w ramach Grupy PGE jest transformacja cyfrowa, czyli wdrażanie najlepszych rozwiązań informatycznych – od analizy dużych zbiorów danych, przez automatyzację, aż po sztuczną inteligencję
- podsumowuje Szymon Ferens.
- Dzięki cyfryzacji Grupa PGE może zoptymalizować koszty, zwiększyć efektywność operacyjną, poprawić zarządzanie, przyspieszyć wzrost i zwiększyć przychody. Dlatego zdajemy sobie sprawę, jak duża odpowiedzialność na nas spoczywa
- dodaje.
Podkreśla, że wszelkie działania digitalizacyjne są mocno wspierane przez Grupę PGE, gdyż ułatwiają zarządzanie pracą oraz umożliwiają pełniejszą kontrolę procesów.
- Począwszy od strategicznych projektów, jakimi są LTE450 i Nowy CRM i Billing, aż po digitalizację i automatyzację procesów w Grupie PGE oraz zastąpienie dokumentów obiegiem elektronicznym – w ramach e-Archiwum, gdzie każdy dokument papierowy otrzymuje swojego cyfrowego bliźniaka, czyli swój cyfrowy skan. Zajmujemy się także realizacją systemu wspomagającego obieg korespondencji w Grupie PGE, czyli e-Kancelarią. Ta z kolei umożliwia nie tylko wysyłanie i przyjmowanie korespondencji, ale także śledzenie jej i sprawne wyszukiwanie. Aktualnie w systemie e-Kancelaria działa ok. 500 punktów kancelaryjnych, które obsługują miesięcznie średnio około 2 milionów korespondencji
- wylicza Szymon Ferens.