Z OSTATNIEJ CHWILI

Zmarł aktor Jan Nowicki - informuje Polski Instytut Sztuki Filmowej • • •

Nosisz okulary? Sprawdź, jak widzą cię inni

Ponad połowa Polaków jest przekonana o wpływie okularów na wizerunek, a skojarzenia kulturowe związane z okularnikami są najczęściej pozytywne. Z najnowszego raportu przygotowanego przez wOkularach.pl we współpracy z Elephate dowiemy się więcej na temat tego, w jaki sposób noszenie okularów może wpłynąć na nasz odbiór.

Zdjęcie autorstwa Nicola Giordano z Pexels

Okulary korekcyjne to dla wielu ludzi przedmiot codziennego użytku, pozwalający normalnie funkcjonować pomimo wady wzroku. Nie można jednak zapominać o wizerunkowym aspekcie ich noszenia. W badaniu sprawdzono między innymi, jak silny jest psychologiczny wpływ okularów na postrzeganie innych osób.

Okulary pozytywnie wpływają na wizerunek 

57% badanych uważa, że noszenie okularów może wpływać na to, co myślą o nas inni. Przekonanie to jednak maleje wraz z wiekiem – najwyższy poziom osiąga u młodych dorosłych, a najniższy u seniorów. Osoby noszące okulary zazwyczaj oceniamy pozytywnie. Według ponad połowy Polaków dodają one powagi i profesjonalizmu oraz sprawiają wrażenie większej inteligencji i oczytania noszącej je osoby. Tylko mniej niż co piąty respondent uważa, że okulary nas postarzają. Natomiast zdecydowanie nie kojarzymy ich jako oznakę słabości lub coś obciachowego. 

Jak postrzegamy osoby w okularach?

Wyniki badania pokazują, że okulary często wpływają na sposób, w jaki odbieramy daną osobę. Jedna z ciekawszych sytuacji opisanych przez respondentów dotyczyła starań o pracę: W czasie rekrutacji do pewnej pracy niektórzy specjalnie przychodzili w okularach, aby sprawiać wrażenie mądrzejszych, chociaż wcale tego nie potrzebowali. To tylko potwierdza, jak silne są w społeczeństwie skojarzenia kulturowe dotyczące okularników. 

Skąd biorą się takie przekonania:

Okulary, podobnie jak inne łączące się z wiedzą, mądrością i inteligencją przedmioty codziennego użytku, wzbudzają w nas (często w sposób nieuświadomiony) serię skojarzeń dotyczących naszych rozmówców. Nie bez powodu, prowadząc spotkania biznesowe, wykłady online czy konferencje, wybieramy tło z biblioteczką lub książkami – oddziałujemy w ten sposób na przekonania i skojarzenia, którymi kierujemy się w społeczeństwie. Podobną rolę pełnią okulary, które wiążą się z inteligencją, oczytaniem (wzrokiem zmęczonym od pracy lub nabywania wiedzy) oraz prestiżem.
- tłumaczy psycholog biznesu Magdalena Popek.

Okulary zerówki - sposób na poprawę wizerunku?

Okulary korekcyjne stały się lubianym dodatkiem do tego stopnia, że chcą je również nosić niektóre osoby cieszące się dobrym wzrokiem. 27% respondentów przyznało, że zdarzyło im się nosić okulary bez mocy, czyli tzw. zerówki. Dlaczego? Okazało się, że aspekt wizualny ma tutaj największe znaczenie, bo nieco ponad połowa z tej grupy chciała w ten sposób urozmaicić swój wygląd. 

Oprócz tego zerówki znajdują też zastosowanie u osób pracujących wiele godzin przy komputerze – 37% badanych korzystało z nich ze względu na specjalne szkła blokujące światło niebieskie. Nieco mniej, bo 31% przyznaje, że po prostu uległo modzie na okulary. Z kolei co piąta osoba użyła zerówek jako alternatywy dla biżuterii lub elementu mającego podkreślić jej oczytanie, lub profesjonalizm. 

Pełny raport „Okulary jako element garderoby, czyli jak skupiamy na sobie wzrok innych?” dostępny TUTAJ.

 

 



Źródło: Niezalezna.pl, wOkularach.pl

MaŁu
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo