Policjant-sadysta nie będzie bezkarny. Więzienie w zawieszeniu i wyrzucenie z policji

  

Karol C., policjant, który brutalnie pobił Daniela Kloca, uczestnika Marszu Niepodległości w 2011 r., został wreszcie skazany. Sąd Rejonowy dla Warszawy Śródmieścia skazał go na rok i sześć miesięcy pozbawienia wolności. Oprócz tego przez osiem lat sprawca nie może wykonywać funkcji policjanta.

Sędzia orzekający uzasadnił, że Karol. C. drastycznie nadużył regulacje obowiązujące policjanta podczas pracy. Kara jest zawieszona na trzy lata.

Postawienie przed sądem Karola C. było możliwe dzięki internautom, którzy na zamieszczonym w internecie filmie zauważyli, że atakującym Daniela Kloca jest funkcjonariusz policji, który wówczas był ubrany po cywilnemu.

Mecenas Nina Tomicka, reprezentująca oskarżyciela posiłkowego Daniela Kloca, stwierdziła, że czyn Karola C. należy traktować jak przestępstwo chuligańskie. Odmienne stanowisko zaprezentowała prokuratura, która orzekła, że funkcjonariusz działał pod wpływem stresu. Dlatego śledczy złożyli wniosek o warunkowe umorzenie postępowania na rok. O to samo wzniosła też broniąca policjanta Patrycja Herod, która stwierdziła, że jego zachowanie tłumaczy poczucie "wzburzenia" i "osaczenia".

 Na poprzedniej rozprawie Karol C. był pytany przez reportera "Gazety Polskiej Codziennie" dlaczego z taką furią zaatakował uczestnika marszu.  - Nie jesteście prokuraturą ani sądem i nie będę udzielał wam żadnej odpowiedzi - odpowiedział.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl


Wczytuję komentarze...

Tramwaj bez motorniczego wyrusza

/ Tama66

  

Powstał pierwszy w Polsce system, który umożliwia jazdę tramwaju bez motorniczego. Pierwszy przejazd, dla zaproszonych gości, odbył się w nocy z poniedziałku na wtorek. Drugi, przeznaczony dla wszystkich zainteresowanych, odbędzie się ok. północy, z wtorku na środę.

"Nie chodzi o wyeliminowanie motorniczych z tramwajów. Ich praca nie jest zagrożona. To system, który w przyszłości ma wspierać pracę motorniczych"

– powiedział dr inż. Maciej Michnej, jeden z twórców projektu. Potwierdził, że jest to pierwszy taki system w Polsce, ale na Zachodzie takie rozwiązania były już testowane, chociaż żadne z nich nie zostało wdrożone.

Podczas przejazdu to komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi czy włączeniu dzwonka.

Trasa pierwszych pokazowych przejazdów wiedzie z przystanku Muzeum Narodowe do pętli Cichy Kącik, i z powrotem. Jazdy zostały zaplanowane na noce, aby nie utrudniać ruchu w mieście.

Komputerowy system z nadajnikami GPS umożliwiający jazdę tramwaju bez motorniczego nie wymagał budowy nowego, specjalnego tramwaju, a został podłączony do istniejącego już pojazdu, który na co dzień przemierza trasę linii numer 18.

Kolejny pokazowy przejazd tramwaju bez motorniczego jest planowany jeszcze w tym roku, będzie związany z wdrażaniem nowych elementów do systemu, np. udoskonaleniu funkcji monitoringu, dzięki któremu tramwaj np. otworzy drzwi dla osoby dobiegającej do pojazdu.

Zgodnie z komunikatem prasowym magistratu, "ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim". Nie ma jednak konkretnych dat, kiedy tramwaje bez motorniczych mogłyby jeździć w mieście, a jeśli będą w bliskiej przyszłości – to na niewielkich odcinkach prawdopodobnie w tunelach.

"Nie ma prawa, które by regulowało i dopuszczało przejazd takiego tramwaju w ruchu regularnym"

– zaznaczył rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk. Dodał, że póki co program będzie mógł pomagać motorniczemu w prowadzeniu, także w płynnym zatrzymaniu, co zwiększy bezpieczeństwo.

Projekt autonomicznego tramwaju realizują: Politechnika Krakowska – Instytut Pojazdów Szynowych, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, firmy: Newag, Cybid i Medcom.

W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji Newag SA, który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego).

System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp.

Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a jego etapy obejmują: precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego, zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód, zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju, rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym "asystentem motorniczego".

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski tak skomentował pierwszy w Polsce przejazd autonomicznego tramwaju: "Kraków jest miastem, które cały czas jest zainteresowane innowacyjnymi rozwiązaniami mającymi wpływ na poprawę bezpieczeństwa i komfortu pasażerów oraz prowadzących, a także na środowisko. To właśnie w Krakowie została uruchomiona pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. To u nas odbył się pierwszy przejazd autonomicznego tramwaju".

Prezydent miasta zapowiedział także, że wkrótce mieszkańcom zostanie zaprezentowany tramwaj, który na dystansie do nawet 3 kilometrów będzie mógł jechać bez sieci trakcyjnej. Te działania są prowadzone jednocześnie z zakupem nowych tramwajów.

Zgodnie z zapowiedziami Majchrowskiego tylko w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 50 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. W połowie tego roku zapadnie także decyzja w kwestii zakupu kolejnych nowoczesnych tramwajów.

Wczytuję ocenę...

Promuj niezależne media! Podaj dalej ten artykuł na Facebooku i Twitterze

Źródło: niezalezna.pl, PAP


Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl | Gazeta Polska Podcasts