Zjazd „Klubów Gazety Polskiej”. Panel Gospodarczy: Musimy polską myśl technologiczną dopuszczać do głosu

Rozpoczynając Panel Gospodarczy „Czym jest patriotyzm gospodarczy i dlaczego jest ważny dla ekonomicznego rozwoju Polski?” red. Tomasz Sakiewicz pytał prelegentów o to, czym w zasadzie jest patriotyzm gospodarczy. „Patriotyzm to na pierwszym miejscu miłość do własnego kraju. Nie mylić z nacjonalizmem. Nie dajcie sobie tego wmówić” – brzmiała jedna z odpowiedzi. W debacie uczestniczyli: Robert Perkowski - Wiceprezes Zarządu PGNiG SA ds. Operacyjnych, Artur Warzocha - Prezes Tauron Nowe Technologie oraz Paweł Śliwa - Wiceprezes Zarządu ds. Innowacji PGE.

albicla.com

Większości osób wydaje się, że patriotyzm to ubranie koszulki biało-czerwonej lub znajomość wszystkich zwrotek hymnu. I faktycznie jest to istotny wymiar patriotyzmu. Głębszy patriotyzm, to jest ten w wymiarze gospodarczym. Można sobie wyobrazić, że ktoś sobie kupi biało-czerwoną koszulkę z orłem, której dystrybutorem jest firma niemiecka, koszulka została wyprodukowana w chinach, zaprojektowana we Włoszech, a dostawcą jest firma francuska. Myśląc o naszym państwie i gospodarce dobrze, budując wewnątrz nas poczucie wartości, musimy mieć świadomość, że na świecie liczą się tylko z tymi najsilniejszymi.
- mówił Robert Perkowski - wiceprezes Zarządu PGNiG SA ds. Operacyjnych

Pytany o to, jaki wpływ na decyzje związane z zakupami gazu mogą mieć decyzje konsumenckie wiceprezes Perkowski wyjaśnił, że na przestrzeni ostatnich lat udało się doprowadzić do sporej zmiany w kwestii kierunku dostaw gazu. Podkreślił, że dziś Polska otrzymuje dostawy gazu zarówno z Rosji, jak i Norwegii, USA i Kataru. To istotna zmiana trentów z ostatnich lat.

Ok. 60 proc. gazu jeszcze płynie z kierunku wschodniego. Niedawno było to jeszcze 90 proc. Żeby móc się liczyć trzeba mieć możliwość wyboru. Przez lata jedynym możliwym kierunkiem skąd ten gaz brać był kierunek wschodni. My chcemy mieć wybór. […] Jesteśmy dziś uzależnieni od bezpieczeństwa dostaw energii, głównie energii elektrycznej. Musimy przeprowadzić transformację sposób zorientowany na bezpieczeństwo, żeby jednocześnie nie spowodować niepotrzebnego wzrostu nośników energii ponad średnioeuropejskiej wartości. Żeby nie zaburzyć naszej atrakcyjności, pozycji konkurencyjnej na rynku europejskim. Prowadzić jednocześnie transformację w taki sposób, żeby obierać się na kompetencjach w naszym kraju już posiadanych.
- mówił Robert Perkowski.

Pod koniec swojego wystąpienia Perkowski po raz kolejny odniósł się do definicji patriotyzmu.

Patriotyzm to na pierwszym miejscu miłość do własnego kraju. Nie mylić z nacjonalizmem. Nie dajcie sobie tego wmówić.
- wyjaśnił Robert Perkowski - wiceprezes Zarządu PGNiG SA ds. Operacyjnych

Z kolei Artur Warzocha - Prezes Tauron Nowe Technologie, że bardzo często polskie spółki nie mają wyboru w kwestii zakupu podzespołów, dlatego tak ważne jest dopuszczenie do głosu polskiej myśli technologicznej.

My jako przedsiębiorcy, jako spółka, która funkcjonuje w ramach grupy energetycznej, która musi dokonywać zakupów, jesteśmy skazani na to, że musimy mieć kontakt z dostawcami z zagranicy. Jesteśmy skazani na to, aby dokonywać zakupów nie tylko w Polsce. Nawet modernizując oświetlenie musimy czasami wydłużać termin realizacji usługi właśnie ze względu na to, że przez pandemię i blokadę kanału Sueskiego, musimy wydłużać czas realizacji umowy. Większość tych podzespołów – produkcja odbywa się w Chinach. Dzisiaj stoimy przed całym procesem... Nie możemy dopuścić do tego, żeby proces transformacji energetycznej odbył się bez naszego udziału. Musimy polską myśl technologiczną dopuszczać do głosu i musi ona brać aktywny udział w tym, co nas czeka w najbliższych latach. To jest właśnie patriotyzm gospodarczy.
- mówił Artur Warzocha - Prezes Tauron Nowe Technologie.

Paweł Śliwa - Wiceprezes Zarządu ds. Innowacji PGE odniósł się natomiast do pytania red. Sakiewicza o to, czy patriotyzm gospodarczy nie jest wyłącznie zagraniem z zakresu public relations.

Odpowiadając na pytanie, czy patriotyzm gospodarczy to PR… To nie jest PR, to obowiązek spółek Skarbu Państwa. To na nas spoczywa obowiązek patriotyzmu gospodarczego. Roczne nakłady inwestycyjne grupy PGE to potężny strumień pieniędzy z którego korzysta wiele polskich firm. To Polska usługa, polski produkt, polski dostawca powinny być strategią pierwszego wyboru. To my powinniśmy, jako duże Spółki Skarbu Państwa, ale też i mniejsze poszukiwać w Polsce potencjalnych wykonawców, określonych produktów, usług, by mogły te spółki uczestniczyć w postępowaniach zakupowych.
- mówił Paweł Śliwa.

 

Źródło: niezalezna.pl, Albicla.com

#Kluby Gazety Polskiej

Piotr Łukawski
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo