Rodzaje rowerów

Najbardziej typowy rower, który możemy spotkać na naszych ulicach, to dwukołowy jednoślad, z ramą wykonaną ze stali lub lekkich stopów aluminium, a nawet kompozytów. Układ jezdny takiego roweru może być wyposażony w dodatkowe przerzutki służące do zmiany przełożeń łańcucha na kole zębatym. Dużą popularnością cieszą się hamulce ręczne szczękowe lub tzw. V-brake oraz hamulce tarczowe. Coraz częściej można także dostrzec zastosowanie amortyzacji obu kół, co znacząco poprawia komfort jazdy.

Choć początkowo wszystkie rowery wyglądały podobnie, dziś wybór poszczególnego rodzaju może sprawić nie lada kłopot. Wśród kategorii rowerów górskich możemy wymienić co najmniej kilka różnych ich typów. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku równie popularnych szosówek.

Jak się w tym wszystkim nie pogubić? Poniżej przedstawiamy krótki przewodnich po rodzajach rowerów.

Część 2: Rowery sportowe

Rowery szosowerowery o sportowym charakterze przystosowane do jazdy na twardej nawierzchni. Zupełnie nie nadają się do jazdy w trudnym terenie. Pierwsze skojarzenia z rowerami tego typy to charakterystyczne wąskie opony oraz sztywna rama, która gwarantuje duży komfort przy długiej jeździe po asfalcie.

Rowery szosowe dzielimy na:

  • Endurancerower typowo wyścigowy, jednak zawierający pewne udogodnienia wpływające na komfort jazdy. Jeden z najczęstszych wyborów zarówno początkujących, jak i profesjonalnych rowerzystów pragnących zacząć przygodę z kolarstwem szosowym. Do jego głównych walorów należy wygodna, nieco bardziej wyprostowana pozycja (odciążenie kręgosłupa) oraz większe prześwity w ramie umożliwiające zastosowanie szerszych opon, lub zmiany ich ciśnienia, redukując w ten sposób ryzyko przebicia opony.
  • Fitness – od klasycznego roweru szosowego odróżnia go prosta kierownica. Jego walorem jest bardzo wygodna pozycja za kierownicą oraz zastosowanie opon, które umożliwiają zarówno jazdę po drogach utwardzonych, jak i mniej wymagającym terenie.
  • Gravel – swego rodzaju hybryda tradycyjnego roweru szosowego, roweru przełajowego i górskiego. Osiąga przyzwoite parametry jezdne na utwardzonych drogach, ale równie dobrze radzi sobie w terenie, w którym żaden rower szosowy nie ujechałby zbyt daleko. Z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością w Polsce.
  • Przełajrower, którego przeznaczeniem jest prędkość, a w zasadzie dość krótka, ale szybka jazda po wymagającej technicznie trasie. Należy pamiętać, że w tego typu rowerze komfort jazdy jest kwestią drugorzędną. Jego głównym walorem jest zwrotność i niska waga, pozwalająca dynamicznie przyspieszać i mieścić się w ciasnych zakrętach, a także umożliwiać podjazdy z dość dużą prędkością.
  • Race – typ roweru szosowego, w którym wszelkie wygody poświęca się w zamian za świetne osiągi. Jazda na tego typu jednośladzie wymaga aerodynamicznej pozycji, która nie należy do najwygodniejszych, jednak gwarantuje osiąganie dużych prędkości, a co za tym idzie szybkie pokonywanie długich odcinków po utwardzonych drogach.
  • Rower triathlonowy – typ roweru, którego główną zaletą jest prędkość. W związku z tym, że w triathlonie nie obowiązują zasady Międzynarodowej Unii Kolarskiej, rower ten wyróżnia nietypowa dla innych szosówek konstrukcja. Na przykład dość powszechne jest stosowanie dodatkowego chwytu na kierownicy i nietypowe kształty ramy. Jednoślady tego typu nie są zwrotne, jednak osiągają duże prędkości podczas jazdy na prostym odcinku drogi.

Sprawdź też nasze inne poradniki rowerowe:

Część 1: Rowery na trudny teren

W kolejnej części poradnika m.in. rowery turystyczne, miejskie i wszelkie nietypowe jednoślady.