"Zaczynamy dziś grę, którą w przyszłości praktycznie każdy, również najmłodsi, będą mogli sami przygotować, wykonać, wgrać do swoich telefonów komórkowych"

- powiedział Adam Hlebowicz, dyrektor biura edukacji narodowej IPN. "Nie poddajemy się pandemii, bo to narzędzie można bardzo dobrze wykorzystywać w czasach pandemicznych" - mówił. Dodał, że dzięki grze młodzi ludzie wyjdą ze szkół, uczelni, domów, bo w tych grach uczestniczy się na świeżym powietrzu". W pierwszej rozgrywce biorą udział uczniowie jednej ze stołecznych szkół.

Aby wziąć udział w grze należy ściągnąć na telefon aplikację ActionTrack. Fabuła osnuta jest wokół losów postaci podpułkownika Wacława Lipińskiego, który we wrześniu 1939 r. objął kierownictwo Biura Propagandy w Dowództwie Obrony Warszawy. W codziennych przemówieniach radiowych informował warszawiaków o sytuacji na froncie, dodawał im otuchy i nadziei. W grze wykorzystano fragmenty audiobooka "Dziennik. Wrześniowa obrona Warszawy", wydanego przez Instytut Pamięci Narodowej.

Przewodnikami po walczącej wirtualnej Warszawie będą nastolatek – rówieśnik uczestników gry - oraz jego dziadek, który osobiście poznał ppłk. Lipińskiego. Poznamy dzięki niej obraz życia codziennego w broniącej się Warszawie, sytuację ludności cywilnej, trudności, z którymi musieli się mierzyć warszawiacy, ich obawy i nadzieje.

Uczestnicy pierwszej wtorkowej rozgrywki otrzymali specjalne kody QR, które uruchomiły grę na ich smartfonach. Następnie drużyny wyruszą w trasę. Po drodze spotkają rekonstruktorów, m.in. żołnierzy Wojska Polskiego i granatowych policjantów. Trasa prowadzi m.in. przez al. Szucha, Al. Ujazdowskie, Krakowskie Przedmieście, plac Zamkowy i plac Marszałka Józefa Piłsudskiego. Jesienią gra w ActionTrack zostanie udostępniona wszystkim zainteresowanym.