Profesor psychologii Helmut Kentler prowadził swój „eksperyment” począwszy od lat 70 - tych. Bezdomne dzieci w Berlinie Zachodnim celowo umieszczano wśród pedofilów. Kentler argumentował, że ci właśnie mężczyźni byliby szczególnie kochającymi przybranymi rodzicami.
Badanie przeprowadzone przez uniwersytet w Hildesheim wykazało, że władze w Berlinie akceptowały tę praktykę przez prawie 30 lat. Pedofilscy przybrani ojcowie otrzymywali nawet regularne świadczenia pielęgnacyjne. Helmut Kentler (1928-2008) zajmował wiodącą pozycję w berlińskim centrum badań edukacyjnych. Był przekonany, że kontakt seksualny między dorosłymi a dziećmi był nieszkodliwy.
Berlińskie urzędy ds. Opieki nad dziećmi i rządzący Senat miasta przymykały oczy, a nawet aprobowały te praktyki. Kilka lat temu dwie ofiary zgłosiły się i opowiedziały swoją historię, od tego czasu badacze z Uniwersytetu Hildesheim przeszukali akta i przeprowadzili wywiady. Znaleźli „sieć pomiędzy instytucjami edukacyjnymi”, państwowe biuro pomocy młodzieży i berliński senat, w którym pedofilia była „akceptowana, wspierana, broniona”.
Sam Kentler był w stałym kontakcie z dziećmi i ich przybranymi „ojcami”. Nigdy nie został postawiony w stan oskarżenia: zanim jego ofiary się zgłosiły, upłynął termin przedawnienia jego działań. Do tej pory uniemożliwiało to ofiarom uzyskanie jakiegokolwiek odszkodowania.
Badacze odkryli, że kilku przybranych „ojców” było znanymi naukowcami. Mówi się o sieci obejmującej wysokiej rangi członków Instytutu Maxa Plancka, Wolnego Uniwersytetu Berlińskiego oraz słynnej Szkoły Odenwald w Hesji w Niemczech Zachodnich, która kilka lat temu była w centrum wielkiego skandalu pedofilskiego.
Senator Berlina ds. Młodzieży i dzieci Sandra Scheeres nazwała odkrycia „szokującymi i przerażającymi”. Pierwszy raport z „eksperymentu Kentlera” został opublikowany w 2016 r. przez Uniwersytet w Getyndze. Następnie naukowcy stwierdzili, że senatowi berlińskiemu wyraźnie brakuje zainteresowania odkryciem prawdy. Teraz władze Berlina obiecały rzucić światło na tę szokującą praktykę.