Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała decyzję środowiskową ws. budowy obwodnicy Strykowa (pow. poznański, woj. wielkopolskie) w ciągu drogi krajowej nr 32 – poinformowała Dyrekcja.
Alina Cieślak z poznańskiego oddziału GDDKiA przekazała, że decyzja środowiskowa zatwierdza przebieg obwodnicy i pozwala na ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie "projektuj i buduj". „Planujemy, że postępowanie ogłosimy w połowie 2021 roku. Obwodnica Strykowa została ujęta w rządowym programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030” – podała.
Obwodnica Strykowa ma mieć ponad 3 km długości. Droga ma przebiegać po południowej stronie miejscowości i przez rondo łączyć się z dk nr 32. Cieślak zaznaczyła, że podstawowym celem budowy obwodnicy Strykowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości.
„Realizacja tej inwestycji jest istotna, ponieważ po otwarciu odcinka drogi ekspresowej S5 z węzłem w Stęszewie zmieniła się sytuacja ruchu. Dogodny wyjazd z Poznania drogą S5 generuje większe natężenie ruchu na DK 32”
– wyjaśniła.
Jak dodała, dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samej miejscowości.
Obwodnica poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu, w szczególności pomiędzy Poznaniem, Grodziskiem Wielkopolskim czy Wolsztynem.
W ramach rządowego programu w Wielkopolsce ma powstać osiem obwodnic, m.in. Gostynia, Koźmina Wielkopolskiego i Kalisza.
Koszt budowy 100 obwodnic w całym kraju został oszacowany na blisko 28 mld zł. Inwestycje będą finansowane z Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Za budowę nowych obwodnic odpowiada GDDKiA.