Nowe umowy przewidują przebudowę wagonów, z których: 42 będą kursować jako wagony bezprzedziałowe 2 klasy, 20 - jako wagony 1 i 2 klasy (1 kl. - z przedziałami i 2 kl. - bez przedziałów), 20 - jako wagony uniwersalne Combi z miejscami do siedzenia w układzie bezprzedziałowym i wydzielonymi przedziałami dla matek z dziećmi, przedziałem dla niepełnosprawnych, z miejscami do przewozu rowerów i z automatami do sprzedaży m.in. napojów.
- PKP Intercity i Pesa podpisały umowy, które czynią cały kontrakt miliardowym. Kontrakt zapewni podróżującym komfort jazdy pociągami, a właściwie już zapewnia, bo przecież już pierwsze 11 zmodernizowanych wagonów w ramach pierwszej umowy trafiło na tory. Pozwala to PKP Intercity poprawiać ofertę. Pesa uzyskuje kolejne zadnia do zrealizowania, które myślę stabilizują funkcjonowanie firmy w dłuższej perspektywie, dzięki temu zarząd firmy zyskuje większy spokój, pracownicy pewność pracy, a wszyscy mamy producenta, z którym można nawiązywać relacje biznesowe
- powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk podkreślił, że zwarte umowy oznaczają dla przewoźnika dodatkowe wagony wysokiej jakości, a to pozwala pozyskiwać coraz więcej pasażerów. Zwrócił też uwagę, że dodatkowe umowy pozwolą Pesie łatwiej negocjować łańcuch dostaw podzespołów.
Wiceprezes Pesy Andrzej Juszczyński zaznaczył, że jego firma mająca doświadczenie w produkcji nowego taboru zna oczekiwania rynku i wypracowane rozwiązania są stosowane w pojazdach modernizowanych. Dodał, że Pesa będzie realizować kontrakty wraz ze spółką córką ZNTK Mińsk Mazowiecki.
Wcześniej zawarte przez PKP Intercity z Pesą na modernizację 163 wagonów pasażerskich zawierały możliwość skorzystania z prawa opcji rozszerzenia zakresu modernizacji o 82 wagony. Podpisanie dodatkowych umów oznacza, że Pesa łącznie odnowi 245 wagonów.
Fabryka zobowiązała się do realizacji zamówienia w ciągu 2,5 roku od podpisania umów, a także objęcia zmodernizowanych wagonów przeglądami przez kolejne 1,5 roku.
Zmodernizowane wagony będą wyposażone m.in. w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne, bezprzewodowy internet, wzmacniacze sygnału GSM/LTE i monitoring.
Modernizacja wagonów jest finansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. PKP Intercity w kwietniu i czerwcu podpisało umowy na realizację projektów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, pozyskując 654 mln zł.
PKP Intercity realizuje największy program inwestycyjny w historii firmy, którego celem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróżowania. Na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację taboru już posiadanego PKP Intercity do 2013 r. przeznaczy około 7 mld zł.