Do połowy grudnia 2019 r. w Tychach ma powstać nowa droga, która połączy przelotową ul. Oświęcimską (droga krajowa nr 44) z jedną z ważniejszych arterii w śródmieściu – ul. Grota-Roweckiego. Podpisana dzisiaj umowa samorządu z wykonawcą opiewa na 26 mln zł.
Wiosną br. miasto otrzymało dotację do tej inwestycji z budżetu państwa na poziomie 9,9 mln zł. Wówczas samorząd szacował jej koszt na 17 mln zł.
Nowa droga stworzy alternatywne połączenie dla ruchu równoległego do Alei Bielskiej oraz częściowo ul. Katowickiej (historyczna oś miasta północ-południe). Usprawni też dojazd do centrum miasta z rejonu ul. Jaworowej i Sadowej. Realizację podzielono na dwa etapy. Obecny zakłada wykonanie połączenia ul. Grota Roweckiego z Oświęcimską (poprzez ul. Jaworową).
Jak wynika z wtorkowej informacji tyskiego magistratu, do przetargu na budowę łącznika ulic Grota-Roweckiego i Oświęcimskiej stanęło pięć firm. Najatrakcyjniejsza ofertę złożyło przedsiębiorstwo Drogopol, z którą ostatecznie podpisano umowę.
W skład pierwszego etapu wchodzi budowa mostu nad Potokiem Tyskim, przebudowa skrzyżowań z ulicami Starokościelną i Sadową oraz całej infrastruktury towarzyszącej. Projektowane są również chodniki dla pieszych oraz ścieżki rowerowe
- powiedział cytowany w informacji miasta jego wiceprezydent ds. infrastruktury Miłosz Stec.
Etap drugi obejmie przebudowę skrzyżowania ulic Oświęcimskiej, Czarnej i Sadowej z dostosowaniem jego parametrów do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu. Istniejące skrzyżowanie zwykłe zastąpione zostanie skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną i dodatkowymi pasami.
Przekazanie placu budowy łącznika, czyli większej części całego przedsięwzięcia, planowane jest w przyszłym tygodniu. Wykonawca planuje rozpocząć prace w listopadzie. Zgodnie z umową na wykonanie niemal kilometrowego odcinka nowej drogi będzie miał ponad rok – termin przypada 15 grudnia 2019 r.
Będzie to już kolejne połączenie drogi nr 44, prowadzące w kierunku śródmieścia Tychów. Pod koniec 2016 r. miasto otworzyło nowy łącznik między ul. Asnyka, przy której znajduje się m.in. główny tyski dworzec kolejowy, z ul. Mikołowską (to nazwa innego odcinka DK44).
Również tamto połączenie powstało przy wsparciu środków rezerwy subwencji ogólnej. Odciążyło jedyną dotąd, wiodącą wcześniej w tym kierunku, ul. Burschego. Ułatwiło też dojazd do otwartego rok wcześniej w Tychach wielopoziomowego parkingu systemu Park&Ride przy dworcu kolejowym. Do wartej 4 mln zł inwestycji budżet państwa dołożył 2,9 mln zł.
Miasto obecnie prowadzi także modernizację wschodniego odcinka drogi nr 44 na swoim terenie - od węzła Wartogłowiec (z drogą krajową nr 1) do ul. Turyńskiej (wzdłuż fabryki Fiata).
Zasadniczym elementem tej planowanej do końca 2019 r. inwestycji jest budowa bezkolizyjnego węzła drogowego w rejonie ul. Turyńskiej (przy której mieści się m.in. zakład FCA Poland). Główna trasa będzie tam prowadziła dwujezdniową estakadą po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Poniżej, po obu stronach, powstaną dwa ronda połączone krótkim odcinkiem pod estakadą (ronda te utworzą połączenia z okolicznymi ulicami, m.in. odcinkiem ul. Oświęcimskiej - wiodącym do Bierunia Starego).
Pozostałe prace w większości nie zakładają znaczącej rozbudowy. Przebudowywana ul. Oświęcimska bliżej centrum Tychów nadal będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku (na wspólnej jezdni); jej szerokość zostanie jednak ujednolicona do ok. 7 metrów, pojawią się też chodniki, drogi rowerowe i dwa przejścia podziemne.
Szacowany pierwotnie na ponad 207 mln zł unijny projekt dla tej inwestycji na początku ub. roku uzyskał gwarancję 167 mln zł dofinansowania z puli na „Infrastrukturę drogową dla miast” w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ).
Późniejsze szacunki miasta określiły, że trwająca przebudowa DK44 będzie kosztowała ok. 132 mln zł. W odleglejszych planach Tychy zakładają przebudowę całego odcinka drogi nr 44 – od tzw. Górki Mikołowskiej do granicy miasta z Bieruniem.