Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Szokujący projekt! Rząd Tuska chce zmuszać wszystkie większe miasta do tworzenia Stref Czystego Transportu

Ministrowie rządu Donalda Tuska mają nowe, luksusowe auta lub służbowe limuzyny. Nie przejmują się więc normalnymi Polakami, których nie stać na kupowanie coraz to nowszych aut, które będą mogły wjeżdżać do tworzonych w miastach stref z zakazem poruszania się starszych czy bardziej "emisyjnych" samochodów. Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce móc zmuszać wszystkie większe miast do tworzenia stref czystego transportu. I to w pół roku!

Warszawa, aleja Armii Krajowej
Warszawa, aleja Armii Krajowej
Adrian Grycuk, CC BY-SA 3.0 PL <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/deed.en> - Wikimedia Commons

Obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, w których notuje się przekroczenia dopuszczalnego poziomu NO2 (dwutlenku azotu) w powietrzu przewiduje skierowany do konsultacji projekt zmiany ustawy o elektromobilności.

Proponowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewidują, że miasta o liczbie ludności powyżej 100 tys. mieszkańców, na terenie których zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu zanieczyszczeń NO2, zobowiązane zostaną do ustanowienia strefy czystego transportu. Będą miały na to pół roku od przekazania przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska pierwszego sprawozdania, zawierającego informację o przekroczeniu norm.

Kolejny proponowany przepis nakłada obowiązek zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów dla komunikacji publicznej przez gminy liczące powyżej 100 tys. mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię oraz podmioty, którym zlecono lub powierzono wykonywanie drogowych przewozów pasażerskich w ramach komunikacji miejskiej na obszarze gminy, w której liczba mieszkańców jest wyższa niż 100 tys. lub związku metropolitarnego.

W Ocenie Skutków Regulacji ministerstwo klimatu zaznacza, że wprowadzenie tych przepisów realizuje dwa tzw. kamienie milowe - warunki wypłat pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy. Są to kamień milowy E1G: „Wejście w życie ustawy wprowadzającej obowiązek zakupu tylko niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców począwszy od 2025 r.”, oraz kamień milowy E1L dla części pożyczkowej KPO: „Wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych najbardziej zanieczyszczonych miast”. Jak podkreśla się w OSR, terminy realizacji obu tych kamieni już upłynęły.

To aż 37 potencjalnych stref z zakazami dla starszych aut

W Polsce według danych z ostatniego spisu jest już 37 miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców i można się spodziewać kolejnych. A więc Strefy Czystego Transportu byłyby nie tylko w takich metropoliach jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Łódź czy Poznań, ale też we wszystkich innych większych miastach. To Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Białystok, Katowice, Gdynia, Częstochowa, Rzeszów, Radom, Toruń, Kielce, Sosnowiec, Gliwice, Olsztyn, Zabrze, Bielsko-Biała, Bytom, Zielona Góra, Rybnik, Ruda Śląska, Opole, Tychy, Gorzów Wielkopolski, Elbląg, Płock, Dąbrowa Górnicza, Wałbrzych, Włocławek, Tarnów, Chorzów, Koszalin.

W Warszawie już trwają kontrole

Tak zwana Strefa Czystego Transportu działa już od 1 lipca w Warszawie. Za złamanie zakazu wjazdu do strefy czystego powietrza grozi mandat 500 zł. Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. 

Do strefy nie wjadą pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniających normy euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.

Stołeczny ratusz przekazał, że wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzane co dwa lata. Począwszy od 2026 r., pojazdy będą musiały podlegać następującym wymogom: pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę euro 3 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2000 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 26 lat), a pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2009 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 17 lat).


 



Źródło: pap, niezalezna.pl

#strefa czystego transportu #zakaz #projekt #rząd #Ministerstwo Klimatu i Środowiska

luk