Około 4,5 tys. ton azbestu zostanie usuniętych w tym roku na Dolnym Śląsku dzięki dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. W tym roku na usuwanie rakotwórczego materiału przeznaczono 2,4 mln zł. Środki trafią do 87 samorządów.
Dotacje, które trafią do samorządów zostaną przeznaczone na demontaż i bezpieczne unieszkodliwianie materiałów z azbestem. Według ekspertów włókna z uszkodzonych płyt eternitowych zawierających azbest mogą być powodem groźnych chorób, m.in. pylicy i nowotworów.
Jak poinformował prezes WFOŚiGW we Wrocławiu Łukasz Kasztelowicz, w dolnośląskich gminach zostanie w tym roku usuniętych około 4,5 tys. ton rakotwórczego azbestu. Mieroszowski samorząd zaplanował w tym roku usunięcie ponad 210 ton azbestu, w gminie Oleśnica ma zniknąć z dachów i budynków ponad 200 ton tego odpadu, a w gminie Ząbkowice Śląskie ponad 196 ton.
„Akcja jest wspierana finansowo już od ośmiu lat i w jej efekcie usunięto na Dolnym Śląsku około 26 tysięcy ton tego odpadu”
- powiedział Kasztelowicz.
Do konkursu mogły przystąpić samorządy, które wcześniej przeprowadziły inwentaryzację wyrobów zawierających azbest oraz posiadają aktualny program usuwania azbestu zatwierdzony przez radę gminy.
Wiceprezes WFOŚiGW we Wrocławiu Bartłomiej Wiązowski przypomniał, że do końca 2032 r. w całym kraju wszystkie wyroby zawierające azbest muszą zostać usunięte i unieszkodliwione. „Konkurs jest częścią Ogólnopolskiego programu finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udzieli w całym kraju łącznie 48 mln złotych na realizację tego programu. Na zadania w naszym regionie WFOŚiGW we Wrocławiu wypłaci ponad 1,2 mln złotych, pozostałe środki przekaże NFOŚiGW” – wyjaśnił.