Rozpoczynają się prace przy budowie obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego, które w tym roku obejmą wycinkę drzew, rozbiórkę budynków oraz rozpoznanie saperskie. Zasadnicze prace budowlane ruszą wiosną 2019 r. - podała GDDKiA w Olsztynie.
Wczoraj z udziałem wojewody warmińsko-mazurskiego i dyrektora olsztyńskiego GDDKiA zainicjowano prace przygotowawcze pod inwestycję.
Rzecznik prasowy olsztyńskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Karol Głębocki poinformował PAP, że dzięki budowie obwodnicy zostanie z Nowego Miasta Lubawskiego wyprowadzony ruch tranzytowy, który dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców.
"Nakładając się na ruch miejski prowadzi on do poważnego zatłoczenia ulic. Poprowadzenie ruchu przez nowo wybudowaną obwodnicę pozwoli uzyskać znacznie większe korzyści dla użytkowników i środowiska niż pozostawienie ruchu na dotychczasowym przebiegu. Budowa obwodnicy spowoduje skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji" - podał Głębocki.
Drogę o długości 18 km wybuduje konsorcjum w składzie: Lider – Porr S.A. z Warszawy oraz Partner – Porr Bau GmbH z Wiednia. Nowa droga zostanie powiązana z innymi drogami publicznymi poprzez cztery ronda na wysokości miejscowości Brzozie Lubawskie, Kacze Bagno, Nowe Miasto Lubawskie i Bratian. Wybudowanych zostanie 14 obiektów inżynierskich: dziewięć wiaduktów, przejście dla zwierząt górne, trzy przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel.
Głębocki podał, że wykonawca zrealizuje zadanie do czerwca 2021 r. za 318,2 mln zł. Wartość całej inwestycji, obejmująca oprócz robót budowlanych koszty dokumentacji i wykupy gruntów, to 392,7 mln zł.
Wcześniej, w 2017 r., przeprowadzone zostały archeologiczne prace wykopaliskowe. Łącznie przebadano ponad 3 ha terenu. Najciekawsze znalezisko odkryto w okolicach Krzemieniewa. Jest rozbite naczynie z epoki brązu, w którym znajdowały się ziarna pszenicy i owsa.