Sytuacja bezpieczeństwa wewnętrznego Polski uległa drastycznemu pogorszeniu. Jak poinformowało we wtorek wieczorem Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (RCB), decyzja o wprowadzeniu tak wysokiego stopnia alarmowego jest bezpośrednim następstwem aktów dywersji, do których doszło w ostatnich dniach na terenie Mazowsza i Lubelszczyzny.
Rosyjski ślad i wybuch na torach
Z ustaleń służb wynika, że mamy do czynienia z jawnym aktem agresji hybrydowej. W sobotę w miejscowości Mika (powiat garwoliński, woj. mazowieckie) doszło do wysadzenia fragmentu toru na strategicznej trasie kolejowej Warszawa – Dorohusk. Trasa ta jest kluczowa m.in. dla logistyki związanej ze wsparciem Ukrainy.
Za zamachem stało dwóch Ukraińców współpracujących z rosyjskimi służbami.
W niedzielę, zaledwie dzień po wybuchu, o krok od tragedii było na Lubelszczyźnie. W pobliżu stacji kolejowej Gołąb (powiat puławski) pociąg przewożący 475 pasażerów musiał wykonać manewr nagłego hamowania. Powodem była uszkodzona linia kolejowa. Gdyby nie reakcja maszynistów, mogłoby dojść do katastrofy lądowej o niewyobrażalnych skutkach.
Tusk: sytuacja bez precedensu
Donald Tusk w Sejmie odniósł się do tych wydarzeń. Szef rządu nie ukrywał, że Polska znalazła się w punkcie krytycznym.
„Wszyscy chyba mamy świadomość, że doszło do zdarzenia bezprecedensowego. To jest być może najpoważniejsza dzisiaj z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa polskiego sytuacja od momentu wybuchu pełnoskalowej wojny w Ukrainie. Przekroczono pewną granicę”
– oświadczył premier.
W konsekwencji Prezes Rady Ministrów podpisał zarządzenie wprowadzające trzeci stopień alarmowy CHARLIE. Będzie on obowiązywał od północy z wtorku na środę aż do 28 lutego 2026 roku (do godz. 23:59).
Co oznacza stopień CHARLIE?
Wprowadzenie stopnia CHARLIE to sygnał, że zagrożenie jest konkretne i potwierdzone. Jest to trzeci poziom w czterostopniowej skali (wyższy jest tylko stopień DELTA). Dotychczas w Polsce stopień ten był wprowadzany jedynie w cyberprzestrzeni (jako CHARLIE-CRP). Fizyczne wprowadzenie go na kolei to sytuacja wyjątkowa.
Nowe przepisy obejmą obszary linii kolejowych zarządzanych przez:
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
- PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. (LHS).
Szczególnie istotne jest objęcie restrykcjami Linii Hutniczej Szerokotorowej, która jest strategicznym korytarzem transportowym łączącym Polskę z Ukrainą, a której szeroki tor (standard wschodni) umożliwia bezpośredni transport towarów bez konieczności przeładunku na granicy.
W praktyce stopień CHARLIE oznacza m.in.:
- Wprowadzenie całodobowych dyżurów we wskazanych urzędach i jednostkach;
- Wzmożone kontrole i patrole infrastruktury krytycznej;
- Przygotowanie procedur na wypadek kolejnych zdarzeń o charakterze terrorystycznym.
Warto przypomnieć, że system stopni alarmowych w Polsce opiera się na ustawie o działaniach antyterrorystycznych. Po raz pierwszy stopień alarmowy (najniższy, ALFA) wprowadzono w lipcu 2016 roku w związku ze szczytem NATO w Warszawie. Obecnie w całym kraju obowiązują już stopnie BRAVO oraz BRAVO-CRP (drugi stopień zagrożenia), które są sukcesywnie przedłużane w związku z wojną za naszą wschodnią granicą.