W pierwszych trzech kwartałach br. 13 polskich portów regionalnych obsłużyło prawie 21,9 mln pasażerów, czyli o 3,2 mln więcej (17,1 proc.) w porównaniu do tego samego okresu 2017 r. - wynika z danych Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Liderem procentowego wzrostu liczby pasażerów w pierwszych trzech kwartałach, w porównaniu z tym samym okresem 2017 r., została Zielona Góra.
Przedstawiciele Związku prognozują, że 2018 r. będzie rekordowy dla regionalnych lotnisk. Wskazują jednak na czynniki, które zagrożą utrzymaniu tempa wzrostu. Główny z nich to wzrost cen paliwa lotniczego; jeden z innych, to przyspieszona restrukturyzacja jednego z największych krajowych przewoźników czarterowych.
Jak poinformował w czwartek Związek, po dziewięciu miesiącach 2018 r. pięcioma największymi portami regionalnymi w ruchu całkowitym były: Kraków z 5,06 mln obsłużonych podróżnych, Katowice (3,97 mln), Gdańsk (3,88 mln), Wrocław (2,59 mln) oraz Modlin (2,33 mln).
Pod względem wzrostu liczby obsługiwanych pasażerów liderem w pierwszych trzech kwartałach br. okazały się Katowice, które obsłużyły o 844 tys. pasażerów więcej, niż w tym samym okresie 2017 r. Drugi był Kraków, gdzie ruch wzrósł o 705 tys. osób, trzeci Poznań z ruchem pasażerskim większym o 588 tys. podróżnych, czwarty Wrocław (389 tys.), a piąty Gdańsk (317 tys.).
Liderem procentowego wzrostu liczby pasażerów w pierwszych trzech kwartałach, w porównaniu z tym samym okresem 2017 r., została Zielona Góra z wynikiem o 52,9 proc. lepszym. Na drugim miejscu znalazł się Poznań (wzrost o 41,3 proc.), następnie lotniska w Bydgoszczy (27,3 proc.), Katowicach (27 proc.) i Wrocławiu (17,6 proc.).
Po pierwszych trzech kwartałach 2018 r. polskie porty regionalne miały 62-proc. udział w całości ruchu pasażerskiego w Polsce (według ZRPL podobny udział miały w całym 2016 r.; w ub. roku było to 61 proc.). Łącznie obsłużyły 35,4 mln pasażerów, a Lotnisko Chopina - 13,5 mln.
Jak zaznaczył kierujący Związkiem szef Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, dynamika wzrostu ruchu pasażerskiego na polskich lotniskach regionalnych jest wyraźnie lepsza niż średnia dla europejskich portów lotniczych, która według danych stowarzyszenia ACI Europe (Airports Council International Europe) wynosi ok. 7 proc.