To ponowy przetarg na tę inwestycję. Pierwszy był unieważniony w grudniu 2018 r, bo ceny proponowane przez zainteresowane firmy, o około 500 milionów złotych brutto przekraczały wartość zamówienia.
O ponownym przetargu na odcinek Czyżew-Białystok Ireneusz Merchel poinformował podczas uroczystości podpisywania w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku umowy na budowę wiaduktu nad torami w Sokółce.
71 km odcinek Czyżew-Białystok znajduje się na trasie kolejowej Białystok-Warszawa. To element międzynarodowej trasy kolejowej E75 Rail Baltica. To największa inwestycja kolejowa w Podlaskiem. Wcześniej realizowano mazowieckie odcinki tej trasy. Rail Baltica to transeuropejski korytarz transportowy, który łączy kraje nadbałtyckie z Polską i innymi krajami UE. W Polsce Rail Baltica to 341 km od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach.
Ireneusz Merchel powiedział, że PKP PLK będą chciały jeszcze w 2019 r. wybrać firmę, która zmodernizuje odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica.
Żeby w roku 2022 zakończyć te prace, żeby była możliwość jazdy pociągami z prędkością do 200 km/h. Czas przejazdu (z Białegostoku do Warszawy) będzie wynosił maksymalnie półtorej godziny
- powiedział.
Prezes PKP PLK poinformował, że gdy będzie zrealizowany odcinek Czyżew-Białystok, będą zlikwidowane na tej trasie wszystkie przejazdy znajdujące się na poziomie szyn.
Będą wybudowane wiadukty kolejowe czy drogowe, drogi równoległe. To powoduje, że również będą zlikwidowane te tzw. uciążliwe miejsca, które nie ukrywajmy, mają na pewno wpływ na bezpieczeństwo kierowców
- mówił dziennikarzom Merchel.
Merchel wyjaśnił, że w ponownym przetargu zmieniono założenia. Podniesiono np. ze 160 do 200 km na godzinę prędkość, którą będą się mogły poruszać po modernizacji pociągi na tej trasie.