- Programowanie to kompetencja przyszłości. Pracujemy nad tym, by szansę na jej zdobycie miało możliwie najwięcej młodych Polaków, nie tylko z dużych miast, ale i mniejszych miejscowości
– podkreśla minister cyfryzacji Marek Zagórski, cytowany w dzisiejszym komunikacie resortu. Dodał, że dlatego resort uruchomił w ubiegłym roku w 16 miastach średniej wielkości Kluby Młodego Programisty.
- Ich lokalizacje nie są przypadkowe. Wybraliśmy miejsca, gdzie oferta tego rodzaju zajęć nie jest tak bogata jak w dużych miastach
– wskazał szef MC.
Według resortu przez pierwszych siedem miesięcy w bezpłatnych zajęciach w Klubach uczestniczyło ponad 20 tys. osób.
- Do października 2020 r. ta liczba się podwoi. We wrześniu ruszamy z kolejną turą warsztatów
- oceniło ministerstwo.
Według badania, które resort cyfryzacji przeprowadził we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK, niezależnie od tego, czy ktoś jest stale online czy nie korzysta z internetu, uważa, że nauka programowania może przynieść korzyści dzieciom.
- Takiego zdania jest zdecydowana większość badanych internautów (82 proc.) i ponad połowa (55 proc.) osób niekorzystających z internetu
- wskazali autorzy badania.
Starsi internauci (55-64 lat i powyżej 64. roku życia) podkreślają "korzyści miękkie" płynące z programowania, takie jak nauka logicznego myślenia, świadome podejście do nowych technologii, rozwój kreatywności, nauka cierpliwości i wytrwałości. Dla młodszych internautów (18-24 i 25-34 lata) nauka programowania częściej wiąże się z praktycznymi aspektami np. przewagą na rynku pracy.
Autorzy badania zwracają uwagę, że Polacy chcą, aby ich dzieci uczyły się programowania.
- Taką wolę wyraziło 80 proc. przebadanych przez nas rodziców-internautów oraz 55 proc. osób niekorzystających z internetu
- wskazano.
W ramach projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechnienia korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” zrealizowano dwa badania – z internautami w wieku 18 i więcej lat oraz z osobami niekorzystającymi z internetu w wieku 45-64 lat. W ramach pierwszego z modułów (zrealizowano techniką CAWI) przeprowadzono 4985 wywiadów, a drugiego (technika CATI) - 1000 wywiadów.
Jak podał resort, celem projektu jest promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.