W piątek dojdzie do podpisania umowy z wykonawcą kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Odpowiedzialne za wykonanie będzie polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix, które zaproponowało cenę 992 mln 270 tys. zł.
Na piątek na godz. 12.00 w kapitanacie portu Elbląg w Elblągu, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapowiedziało konferencję prasową i uroczyste podpisanie umowy z wykonawcą budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
W poniedziałek szef resortu gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk mówił Polskiej Agencji Prasowej, że etap budowy poprzedziły czasochłonne przygotowania.
Za nami skomplikowane procedury przygotowawcze: opracowanie dokumentacji, raport oddziaływania na środowisko, decyzja środowiskowa, pozwolenie wodno-prawne, zezwolenie na realizację inwestycji, wycinka drzew, badania archeologiczne i ferromagnetyczne, a w końcu zabezpieczenie i przenoszenie roślinności
- mówił minister.
Poinformował, że cały etap przygotowawczy dot. inwestycji to 3 tys. 286 stron wszelkiego rodzaju dokumentacji oraz kilkanaście postępowań administracyjnych. Wskazał, że "ta praca była jednak niezbędna do rzetelnego przygotowania budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną i zakończy się podpisaniem umowy z wykonawcą. Przechodzimy do etapu budowy" – podkreślił minister Gróbarczyk.
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na pierwszy etap prac przy przekopie Mierzei Wiślanej złożyła belgijska spółka N.V.Besix SA ze spółkami NDI SA oraz NDI sp. z o.o.; cena za wykonanie prac wynosi 992 mln 270 tys. 523 zł.
W połowie września br. Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) potwierdziła, że wybór oferty NDI i Besix - polsko-belgijskiego konsorcjum jako najkorzystniejszej do wykonania przekopu Mierzei Wiślanej w Nowym Świecie był zgodny z prawem. KIO oddaliła trzy odwołania, które złożyły firmy po wyborze konsorcjum.
Koszt całej inwestycji szacowany jest na 2 mld zł.
Tak szacujemy na podstawie rozstrzygniętego pierwszego etapu przetargu i szacunków drugiego przetargu, który będzie ogłoszony na kolejną część. Wydaje nam się, że na chwilę obecną ta kwota wyczerpuje potrzeby inwestycji. Te pieniądze są, uchwała jest u premiera i za chwilę będzie podpisana
- mówiła we wrześniu br. wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa.
Rozstrzygnięty przetarg dotyczy budowy portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.
Ogłoszenie drugiej części budowy kanału przewiduje się na jesień br. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowy brzegów oraz robót czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego postępowania - na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - wstępnie zaplanowano za 1,5 - 2 lata.