Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Uroczyste otwarcie tunelu pod Świną. Kaczyński: Wspólnie to wykonaliśmy, mimo różnic politycznych

Dziś uroczyście otwarto tunel pod Świną. Połączył on wyspy Uznam i Wolin i jednocześnie zapewni lepszą komunikację dla mieszkańców i turystów. Dotychczas, aby dostać się do kurortu, konieczne było przeprawianie się promami, co powodowało często duże kolejki i opóźnienia. Pierwsi kierowcy pojadą tunelem wieczorem. - Mój śp. brat powiedział, że polska racja stanu to jedność, siła i gotowość do wykonywania ważnych zadań przez państwo. To również proces doganiania Zachodu, który cały czas trwa. Ta inwestycja, ten tunel, jest tego symbolem - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński.

Tunel pod Świną, przemawia Jarosław Kaczyński
Tunel pod Świną, przemawia Jarosław Kaczyński
twitter.com/DariuszMatecki

Głos podczas uroczystego otwarciu tunelu pod Świną zabrał Jarosław Kaczyński, który zwrócił się do wszystkich, którzy zbudowali ten tunel.

Mój śp. brat powiedział kiedyś, że Zachodnie Pomorze to polska racja stanu, to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność, jego gotowość do wykonywania wszelkich zadań, jego gotowość do kierowania tym wielkim, ważnym decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, poziomu kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli na Zachodzie Europy więcej historycznego szczęścia niż my. Ten proces trwa i otwarcie tego tunelu, a przedtem jego budowa, jest aktem, który odnosi się do Świnoujścia, do komfortu życia w tym mieście, do tej łączności z całym Pomorzem Zachodnim i z całą Polską, ale odnosi się także do tych największych spraw naszego narodu i dlatego to jest takie ważne. Chciałbym tutaj jeszcze raz serdecznie podziękować, bo przed chwilą czyniłem to osobiście, panu prezydentowi Żmurkiewiczowi za to, że tak bardzo zaangażował się w tą sprawę. Za to, że żadne różnice polityczne i ideowe, które pewnie w niejednej sprawie nas dzielą, w niczym tutaj nie przeszkadzały

– mówił Jarosław Kaczyński.

Prezes PiS przyznał, że na tej ziemi jest jeszcze wiele do zrobienia i "to wykonamy".

Jesteśmy blisko dogonienia Zachodu. To wymaga wspólnej pracy i to jest cel na korzyść każdej polskiej rodziny. Rozwiążemy problem dostępności do morza i plaży na tym terenie, aby turystyka się tutaj rozwijała.

"Czuję się szczęśliwy. Zrealizowałem cel mojego życia. Jestem też zmęczony, bo te emocje, szczególnie w ostatnich dniach były ogromne. Czekam na moment, kiedy będziemy mogli rzeczywiście uruchomić tunel i kolejki na promach się wreszcie skończą"

–  mówił prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Dodał, że przejazd tunelem będzie trwał około dwóch minut, "ale jaki to komfort, jaka radość". "Apeluję do użytkowników, aby przestrzegali przepisów, jeździli bezpiecznie, bo wszystko, co mogłoby się zdarzyć w tunelu spowodowałoby ogromne problemy" – mówił prezydent.

Turystyka odżyje

Prezes Świnoujskiej Organizacji Turystycznej Piotr Piwowarczyk powiedział, że życie w mieście po otwarciu tunelu z pewnością będzie wyglądało inaczej.

"Myślę, że to będzie całkowicie inny świat, szczególnie dla tych, którzy urodzili się z przeprawami (promowymi) i przez całe swoje życie z tych przepraw korzystali. Rytm miasta będzie pewnie całkowicie inaczej funkcjonował"

– mówił.

Dodał, że zdaniem jego i innych osób z branży turystycznej otwarcie tunelu to "wydarzenie na miarę nadania praw miejskich".

"Jest to coś, co całkowicie przemebluje to nasze miasto, jestem pewny, że pozytywnie. Zawsze przy tego rodzaju rozwiązaniu będą pewne mankamenty – szczególnie na początkowym etapie, bo to wszystko musi się na nowo poukładać" – powiedział Piwowarczyk.

Zaznaczył jednak, że niedogodności przewyższy "przyjemność przemieszczania się, której mieszkańcy i turyści w Świnoujściu nie mieli". Wspominał wielokilometrowe zatory samochodowe przed przeprawą promową.

"Trudno się będzie przyzwyczaić. Będę w bardzo niekomfortowej sytuacji, bo kwateruję na prawobrzeżu i zawsze kiedy jechałem na spotkanie, na które się spóźniałem, zrzucałem winę na prom. I wszyscy to rozumieli. Straciłem wymówkę, której używałem na swoją niefrasobliwość"

– żartował Piwowarczyk.

Podkreślił, że nastanie "nowa era w historii miasta".

Gdzie przez lata była PO?

Opozycja próbuje zdeprecjonować znaczenie rządu przy tej inwestycji. Poseł PO pisał, że "85% sfinansowała Unia Europejska. Pozostałe 15% dołożyło Miasto Świnoujście. Rząd PiS z budżetu państwa przeznaczył na tę inwestycję 0 zł". Dostał odpowiedź.

Ciekawe, że środki unijne płynęły do Polski także za czasów PO-PSL, ale chyba do kieszeni albo gdzieś je zakopywaliście, bo pieniędzy na tunel w Świnoujściu przez lata nie było

1,5 km tunel

Tunel ma długość blisko 1,5 km, będzie w nim obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h. Przestrzeganie przepisów będzie sprawdzane przez odcinkowy pomiar prędkości. Tunel wraz z dojazdami będzie monitorowany przez 143 kamery.

Świnoujście zapewni też komunikację autobusową pomiędzy prawo- a lewobrzeżną częścią miasta. Miejskim autobusem będzie można dotrzeć z wyspy Uznam przez tunel do dworca PKP na Warszowie. Komunikacją miejską do centrum bez przesiadek dojadą mieszkańcy Karsiboru, Ognicy i Przytoru.

Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa "Centrum" obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę "Warszów" promami Bielik. Przeprawa pozostanie bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.

Przez następne dwa tygodnie promy będą kursowały jak dotychczas, co 20 minut. Później będą odpływać jednocześnie z wyspy Uznam i Wolin co pół godziny. Nocne kursy ma zabezpieczyć jeden prom Bielik.

Na przeprawie Karsibór jeden prom będzie przeznaczony wyłącznie do przewozu materiałów niebezpiecznych w eksploatacji codziennie w godzinach 8 - 16.

Tunel pod cieśniną Świny jest jednorurowy. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3,2 tys. m, długość tunelu drążonego maszyną TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

 



Źródło: niezalezna.pl

#Polska

Michał Gradus