Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Polska

Nowe zdalne laboratoria na Politechnice Opolskiej

Z powodu pandemii część studentów Politechniki Opolskiej odbywa zajęcie laboratoryjne zdalnie, przy pomocy specjalistycznego oprogramowania. Po pierwszych, pozytywnych doświadczeniach z tego rozwiązania zaczynają korzystać kolejne wydziały.

Ze względu na sytuację pandemiczną studenci Politechniki Opolskiej mieli ograniczony dostęp do laboratoriów na swojej uczelni. Jak informuje dr Anida Stanik-Besler, prorektor ds. kształcenia i dydaktyki PO, rozwiązaniem problemu dla części słuchaczy okazało się wprowadzenie zdalnej formy obecności na "laborkach".

Reklama

Zajęcia prowadzone są przy pomocy specjalistycznego oprogramowania udostępnionego przez uczelnię. Prowadzący zajęcia również ma stały i bezpośredni dostęp ze swojego komputera do pulpitów wszystkich komputerów, na których pracują studenci. Połączenie to pozwala na dwukierunkową interakcję. Zajęcia prowadzone w tej formie powodują, że studenci mogą korzystać z zasobów programowych uczelni nawet podczas zajęć zdalnych i mają stworzone warunki studiowania bardzo zbliżone do tych, jakie były prowadzone przed pandemią.

"Forma zdalna została wprowadzona już na części wydziałów i wprowadzana jest na kolejnych – każdy dziekan ma za zadanie określić, które z laboratoriów da się poprowadzić w ten sposób. Tak powinna wyglądać dydaktyka, która nie powinna nudzić studenta, jednocześnie być otwarta i dać pracownikowi możliwość lepszego kontaktu i zaprezentowania sprzętu, oprogramowania studentom. To nie tylko ciekawa forma zajęć, ale również możliwość korzystania z programu, którego student w domu nie posiada, np. na kierunku turystyka i rekreacja mamy programy dedykowane są obsłudze turystyki. Przy zdalnej nauce student nie mógł z nich korzystać. W tej chwili dajemy mu taką możliwość"

– wyjaśnia prorektor.

Prof. Sebastian Brol z wydziału mechanicznego tak opisuje zdalne zajęcia laboratoryjne.

"Na wydziale mechanicznym przygotowano siedem zdalnych stanowisk laboratoryjnych. Na każdym ze stanowisk studenci wykonują ćwiczenia, tzw. laborki, ze swojego komputera w domu. Za pomocą specjalnie przygotowanego do tego zadania interfejsu HMI (ang. Human-Machine Interface) sterują urządzeniami zainstalowanymi na stanowiskach, które w rzeczywistości znajdują się w Katedrze Pojazdów. Swoje działania studenci obserwują na obrazie z kamery, a kolejność działań podpowiada im instrukcja - osobna do każdego ćwiczenia. Wszystko to razem czyli HMI, instrukcja, obraz z kamery oraz podpowiedzi obsługi zgrupowane jest w jednym miejscu i wyświetlane studentowi w panelu sterowania stanowiskiem podczas ćwiczenia laboratoryjnego. W efekcie tego student wykonuje w zwykły sposób ćwiczenie i tylko z tą różnicą, że za pomocą łącza internetowego"

- tłumaczy naukowiec.

Jak informuje uczelnia, w połowie maja zostanie uruchomione zdalne laboratorium dla studentów wydziału elektrotechniki, automatyki i informatyki, w którym swoją wiedzę będą sprawdzać studenci trzeciego roku podczas zajęć na temat działania urządzeń elektrycznych. 

Reklama