Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Katowice: nowe problemy na drodze 81

Od niedzieli w kolejną fazę wejdą prace na odcinku drogi nr 81 w Katowicach, związane z budową jej bezkolizyjnego skrzyżowania z ul. Armii Krajowej. Zamknięcie krótkiego odcinka ul. Armii Krajowej będzie wiązało się ze znacznymi zmianami w organizacji ruchu w tym rejonie.

Pudelek (Marcin Szala); creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en

Droga nr 81 to tzw. wiślanka, łącząca Katowice m.in. z Mikołowem i Wisłą, a w Skoczowie – z trasą S52 do Cieszyna.

Zgodnie z danymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad średni ruch pojazdów w 2015 r. przekraczał na DK 81 między Katowicami i Mikołowem 32 tys. pojazdów w ciągu doby.

Rozpoczęte wiosną br. zasadnicze roboty wzdłuż liczącego ok. 3 km odcinka drogi nr 81 (w tej części miasta to ul. Kościuszki) wiązały się ze zwężeniami zasadniczej trasy, jednak przy ograniczeniu prędkości utrzymano po dwa pasy ruchu w każdą stronę.

Jak poinformowała rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka, wykonawca przystąpi teraz do łączenia wykonanych już ścian szczelinowych wykopu, którym pobiegnie główna trasa, dlatego od 23 września do 18 listopada zostanie wprowadzona zmieniona organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Kościuszki i Armii Krajowej

„Wyłączony zostanie odcinek ul. Armii Krajowej od ul. Kościuszki do ul. Harcerzy Września. Objazd zostanie poprowadzony ul. Harcerzy Września i łącznikiem, przy czym ze względu na specyfikę skrzyżowania - w zależności od kierunku jazdy, będą wytyczone poszczególne trasy”

- wskazała Lipka.

Jazda na wprost z centrum Katowice i Mikołowa będzie możliwa bez zmian, podobnie w kierunku do Ligoty od centrum. Pozostałe trasy będą zmienione. Z utrudnieniami muszą liczyć się także piesi.

Docelowo do IV kwartału całkowicie przebudowany zostanie odcinek DK 81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła drogowego na przecięciu z ul. Armii Krajowej na skraju dzielnicy Piotrowice. Ruch lokalny zostanie poprowadzony na istniejącym poziomie ulic, a ich skrzyżowanie ma mieć formę dwupasowego ronda turbinowego. Poniżej, w ciągu ul. Kościuszki, powstanie przejazd dla ruchu tranzytowego.

To jedna z dwóch najważniejszych drogowych inwestycji w Katowicach ostatnich lat. Druga z nich to przygotowywana budowa bezkolizyjnego węzła dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowa prowadzącej do niego drogi nr 86. Wiedzie tamtędy jedna z kluczowych arterii całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadząca z Katowic w kierunku Tychów i Bielska-Białej.

Oba skrzyżowania na wylotowych trasach prowadzących z Katowic na południe należą do najbardziej obciążonych w konurbacji katowickiej oraz w skali całego kraju. Miasto zdobyło na ich modernizację, rozbudowę i przebudowę na bezkolizyjne, największe w Polsce, łączne unijne dofinansowanie w konkursie na inwestycje drogowe miast.

Na realizację całej inwestycji, na którą wykonawca (konsorcjum IMB Podbeskidzie z Bielska-Białej i M-Silnice z Pardubic) wszedł 10 stycznia br., przewidziano 17 miesięcy. Umowa opiewa na 67,5 mln zł brutto.

Z budżetu Katowic na 2018 r. wynikało, że miasto w tym roku przeznaczy na rozbudowę skrzyżowania w Piotrowicach 46,8 mln zł. Większa kwota - 114,5 mln zł – trafić miała w br. na prace w Giszowcu. W lutym br., w efekcie decyzji Krajowej Izby Odwoławczej, ponownie wybrano tam wykonawcę - konsorcjum firm NDI i Balzola (z ceną 247,4 mln zł); zamówienia udzielono pod koniec maja. Budowę węzła w Giszowcu przewidziano na lata 2018-20.

Pierwotnie szacowano, że łączny koszt obu inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały tej wartości unijne dofinansowanie na oba przedsięwzięcia w marcu ub. roku, gdy zwiększono pulę środków na projekty dotyczące „Zwiększenia dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenia miast od nadmiernego ruchu drogowego”.

Wcześniej środki z tego konkursu w ramach POIiŚ zapewniło sobie już pięć innych miast województwa śląskiego. Dzięki nim Tychy modernizują część DK44, Rybnik przebudowuje odcinek DK78, Częstochowa zajmie się DK46, Gliwice zbudują część zachodniej obwodnicy, a Sosnowiec przebuduje skrzyżowanie na DK94.

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP

#droga krajowa nr 81 #Katowice

redakcja