Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na stronach rządowych poradnik prowadzenia lekcji online dla nauczycieli. Resort zaleca m.in. wymianę materiałów za pomocą poczty elektronicznej i "chmury", wykorzystanie dzienników elektronicznych i prowadzenie zajęć za pomocą konferencji.
W poradniku podkreślono, że podstawą pracy zdalnej oraz prowadzenia zajęć online jest komputer i dostęp do internetu oraz telefonu.
"Nowe technologie pozwalają na różne sposoby komunikacji, ale też na wymianę plików czy ich wspólne przechowywania"
- zaznaczono.
Jak czytamy podstawowymi rozwiązaniami wykorzystywanymi w pracy na odległość są poczta elektroniczna, narzędzia konferencyjne, komunikatory internetowe oraz coraz powszechniejsze narzędzia pracy grupowej.
Zasugerowano, aby w prowadzeniu lekcji online wykorzystywać m.in. e-mail.
"Jeśli do tej pory nie miałeś potrzeby z niego korzystać, to dobry moment, żeby go założyć. Na wielu portalach dostęp do poczty elektronicznej jest bezpłatny. Zakładasz konto, ustalasz hasło i już możesz komunikować się z innymi. Musisz tylko pamiętać swój adres i hasło. Dla grupy większej niż kilka osób, a tak jest w przypadku każdej klasy, można założyć prostą listę mailową. To najprostszy sposób na przesyłanie przez uczniów prac domowych"
- czytamy w podręczniku.
Wskazano też, że dzienniki elektroniczne, wykorzystywane powszechnie w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, dają możliwość komunikacji z uczniami i ich rodzicami. Za ich pośrednictwem można również zadawać pracę domową, wyznaczać lektury do przeczytania oraz przesyłać linki do różnych materiałów edukacyjnych dostępnych w internecie.
"Poinformuj rodziców, żeby regularnie sprawdzali informacje publikowane w dziennikach elektronicznych"
- zasugerowano nauczycielom.
W podręczniku zaznaczono też, że korzystając z internetu, można pracować na konkretnych dokumentach online wspólnie z uczniami.
"Co ważne, wszystko można tak skonfigurować, by dostęp do plików miały tylko wyznaczone przez Ciebie osoby. Niektóre dokumenty może widzieć tylko nauczyciel i uczeń, a inne - cała klasa. Znani, choć niejedyni, dostawcy takich usług to: Google Dysk, Microsoft One Drive lub Dropbox. Konta na tych platformach można założyć za darmo. To przykłady – podobne usługi oferują także inne firmy"
- wskazano.
Podręcznik poleca też wykorzystanie telekonferencji do rozmów w grupie. Wskazano, że nauczyciele mogą prowadzić wieloosobowe wideokonferencje, a nawet dzielić się zawartością swojego ekranu z pozostałymi uczestnikami.
"To trochę tak, jak byśmy pokazywali coś na tablicy. Wszystko to dzieje się w czasie rzeczywistym. Do takich narzędzi należą: Skype, Microsoft Teams, YouTube czy Google Hangouts Meet. To przykłady – podobne usługi oferują także inne firmy" - zaznaczono.
Według zaleceń podręcznika nauczyciele powinni również wykorzystać do komunikacji z uczniami Facebooka oraz komunikatory - Messenger czy WhatsApp.
"To aplikacje, które można zainstalować na swoim smartfonie i w realnym czasie porozumiewać się z naszymi uczniami. Również i te aplikacje dają możliwość stworzenia grupy, w której znajdzie się np. cała klasa. W jednym momencie, dzięki kilku kliknięciom możemy wskazać uczniom konkretne zadania, np. przeczytanie fragmentu tekstu czy napisania wypracowania"
- poinformowano.
Konieczność zawieszenia zajęć szkolnych spowodowała, że do akcji udostępniania za darmo swoich narzędzi włączyły się też znane międzynarodowe firmy takie jak Google, Microsoft czy Cisco. Z ich rozwiązań do pracy zdalnej na co dzień korzystają nawet największe światowe korporacje. Oto przykłady – wybranych, choć niejedynych – dostępnych rozwiązań.
Pełna treść podręcznika dostępna jest na stronie internetowej www.gov.pl.