- Na rynku sieci handlowych i franczyzowych jesteśmy liderem pod względem stosowania nowości technologicznych oraz nowatorskich rozwiązań opartych między innymi o wykorzystanie sztucznej inteligencji. Naszym franczyzobiorcom oferujemy jak największe wsparcie, zapewniając im szanse na rozwój oraz odpowiadając na potrzeby rynku w tak zmieniającej się rzeczywistości. Jest to także konieczność dla dalszego dynamicznego rozwoju naszej sieci - podkreśla Przemysław Kijewski, Dyrektor ds. Operacyjnych w Żabka Polska.
Wsparcie dla franczyzobiorców i personelu
Aktywna transformacja cyfrowa w Żabce trwa od 2016 r., dzięki czemu jest ona najszybciej rozwijającą się siecią modern convenience w Europie Środkowo-Wschodniej. Inwestuje w szereg rozwiązań, wykorzystując dane, analizując je w czasie rzeczywistym i wdrażając sztuczną inteligencję we wszystkich procesach, w tym w wyborze lokalizacji pod konkretną placówkę. Żabka oferuje swoim franczyzobiorcom liczne innowacyjne narzędzia, które ułatwiają im prowadzenie własnego biznesu na co dzień - usprawniają zarządzanie sklepami, a także wspomagają pracę personelu.
Jednym z wiodących smart rozwiązań jest aplikacja Cyberstore, która stanowi zdalne centrum zarządzania sklepem za pomocą smartfonu. Pozwala ona przedsiębiorcom działającym pod szyldem Żabki na generowanie na przykład raportów obrotów, sprawdzanie stanu magazynowego czy śledzenie dostaw. Innym narzędziem jest Optiplan – wraz z aplikacją Asystent Żabki umożliwia tworzenie planów zadaniowych dla sprzedawców, ale także informuje o stanie zaopatrzenia czy produktach z krótkim terminem ważności. W placówkach działają też kasy samoobsługowe, a pracownicy korzystają z kolektora danych – przenośnego terminalu ułatwiającego im zarządzanie towarem w sklepie.
Żabka niemal nieustannie testuje nowe smart narzędzia, które dostępne są na razie w wybranych lokalizacjach. W Smart Żabce przy ul. Półwiejskiej w Poznaniu badane są czujniki zalania, automatyczny pomiar temperatury w sklepie i jej dostosowanie do warunków atmosferycznych czy pomiar zużycia energii.

Niezwykle nowatorskie rozwiązanie stanowi Internet of things – sztuczna inteligencja, dzięki której sprzęt (np. lodówka) informuje, poprzez wiadomość wysłaną na telefon, o potrzebie naprawy przez Interwencyjne Grupy Serwisowe, czy steruje natężeniem światła. Z kolei słuchawki dla sprzedawców pozwalają na komunikację z osobami na zapleczu sklepu, a także na interakcję ze sprzętem, który przekazuje informację o konieczności czyszczenia, konserwacji czy dołożenia produktu, na przykład kawy do kawomatu. Po pomyślnych testach sprawdzone i przynoszące najlepsze rezultaty rozwiązania będą wprowadzane do następnych placówek.
Polak podąża za nowościami technologicznymi
Polacy przodują wśród europejskich konsumentów w wykorzystywaniu nowych technologii, zarówno systemów płatności, jak i korzystania z e-commerce. Aż 91 proc. uważa, że „nowe technologie ułatwiają codzienne życie”, a 74% „zawsze szuka nowinek technologicznych” (Digital Poland GFK 2021). Już teraz ponad 80% Polaków kupuje przez Internet. Coraz większą rolę w e-zakupach odgrywają urządzenia mobilne. Prognozuje się, że w 2025 r. to przez nie będzie realizowana większość transakcji.
Sieć Żabka ma także to na uwadze. Realizuje autorską koncepcję bezobsługowych placówek Żabka Nano, których w Polsce działa już kilkadziesiąt oraz pilotaż usługi wygodnej dostawy produktów do domu – Żabka Jush. Rozwija też aplikację dla klientów - żappka, która ma za zadanie ułatwić im zakupy i proponować spersonalizowaną ofertę oraz liczne promocje – korzysta z niej już ponad 8 mln użytkowników. Sieć ma w swoim portfolio także usługę “Zamów i odbierz”, dającą możliwość zamówienia produktów poprzez aplikację żappka i odbiór towaru w sklepie.
Żabka angażuje się w interesujące i rozwojowe kooperacje. Takim przykładem jest współpraca z platformą do zamawiania jedzenia na wynos Uber Eats, z usługą dostaw zakupów do domu. Wszystko to pokazuje, że należy iść z duchem czasu, wyprzedzać trendy i szybciej niż inni reagować na to, czego oczekuje lub za chwilę oczekiwać będzie klient.
Więcej o smart rozwiązaniach w Żabce na kanale YouTube sieci oraz https://www.zabka.pl/franczyza.