Sprawdzanie wiarygodności sprzedawcy, adresu strony internetowej, na której robione są zakupy i zwracanie uwagi na to, czy transakcja jest realizowana przez znanego operatora płatności - radzi m. in. Ministerstwo Cyfryzacji z okazji zbliżającego się Black Friday. Resort zaleca czujność.
W tym roku Black Friday wypada w piątek 29 listopada. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że Black Friday zapoczątkowany został w USA, ale od kilku lat jest popularny także w Polsce. I jak wskazuje, tego dnia wiele sklepów, w tym internetowych, kusi klientów dużymi promocjami i atrakcyjnymi ofertami.
Bądźcie czujni - to pierwsza rada resortu cyfryzacji dla osób, którzy w Black Friday będą robić zakupy przez internet.
„Zawsze sprawdzajmy wiarygodność sprzedawcy. Pomogą nam w tym opinie na portalach aukcyjnych, forach i w komentarzach. Dane, takie jak e-mail, numer telefonu lub numer skrzynki pocztowej nie wystarczą, by uznać przedsiębiorcę za zaufanego. Na plus może działać możliwość odbioru osobistego towaru – jeśli sprzedający podaje swój adres to znak, że nie ma nic do ukrycia. Przed dokonaniem zakupów warto zadzwonić pod podany na stronie numer telefonu”
- radzi resort.
Kolejna rada to dokładne sprawdzanie adresu strony, na której robione są zakupy. „Nieuczciwi sprzedawcy próbują często podszyć się pod znane sklepy, dlatego upewnijcie się, że w internetowym adresie portalu nie ma literówki” - czytamy.
W sytuacji, kiedy kupujący zdecyduje się na płatność online - resort uczula, aby poza sprawdzeniem wiarygodności sprzedawcy, pamiętać również o tym, aby na bieżąco weryfikować czy strona internetowa, za pośrednictwem której dokonywana jest transakcja, jest odpowiednio zabezpieczona. Jak wskazano w komunikacie, „przestępcy stają się coraz bardziej zuchwali, wykorzystują certyfikaty i podpisują nimi swoje sfałszowane witryny”. Zaznaczono jednocześnie, że uzyskanie certyfikatu dla domeny nie stanowi gwarancji uczciwości jej abonenta wobec użytkowników.
„Płacąc za zakupy zwracajmy uwagę na to, czy transakcje są realizowane przez znanego operatora płatności. Login i hasło powinniśmy wpisywać dopiero wtedy, gdy jesteśmy pewni, że wszystko jest w porządku. Czujność należy zachować do ostatniej chwili. Przed zatwierdzeniem przelewu jednorazowym kodem, który dostajemy w SMS, należy sprawdzić, czy numer konta odbiorcy zgadza się z tym w wiadomości” - powiedział cytowany w komunikacie Przemysław Jaroszewski z CERT Polska, NASK.
Resort zwraca uwagę również na to, aby nie dokonywać płatności internetowych z ogólnodostępnych komputerów, znajdujących się w miejscach publicznych. „W przypadku urządzeń mobilnych, których używamy do płatności, pamiętajmy - nie należy podłączać ich do otwartych sieci wi-fi. Warto również upewnić się, że sprzęt - z którego korzystamy - ma zainstalowany i na bieżąco aktualizowany program antywirusowy. Po pomyślnie zrealizowanej płatności, wylogujmy się z konta bankowego i zamknijmy przeglądarkę” - czytamy.
Ministerstwo informuje, że w sytuacji, kiedy zdarzy się, iż mimo zachowania ostrożności, zostaniemy oszukani, możemy się zwrócić z prośbą o pomoc do wyspecjalizowanych instytucji. Nieuczciwe praktyki możemy zgłosić w prosty i szybki sposób na stronie www.incydent.cert.pl.