Jak podkreśla NIK, zjawisko jest szczególnie niebezpiecznie, kiedy dotyczy osób małoletnich i nie dotyka tylko bezpośrednio ofiary, ale całego jej otoczenia.
W celu zbadania skali zjawiska, Izba przeprowadziła kontrolę w grupie 271 nauczycieli, 814 rodziców i 737 uczniów. Wynika z nich, że prawie 40 proc. uczniów, ok. 30 proc. rodziców i 45 proc. nauczycieli zetknęło się z tego rodzaju agresją, co stanowi poważny problem.
Mimo, że zjawisko cyberprzemocy charakteryzuje się dużą anonimowością, zdaniem prawie wszystkich ankietowanych nauczycieli (prawie 97 proc.) sprawcy są wykrywalni. Tak samo uważa ponad połowa pytanych rodziców (59 proc.), oraz prawie połowa uczniów (ponad 49 proc.). Jednak blisko połowa tych ostatnich podkreśla, że w razie ataku nie zwróciłaby się o pomoc do nikogo; 13 proc. poprosiłoby o wsparcie nauczyciela, a 19 proc. rodziców.
Ustalenia NIK pokrywają się z wynikami badań Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej z grudnia 2016 r., z których wynika, że 39 proc. uczniów w takiej sytuacji nie poprosiłoby o pomoc dorosłych, a jedynie 3 proc. z nich zwróciłoby się do nauczyciela.
Jak zaznacza Izba, taki rodzaj przemocy nie jest problemem tylko w Polsce; są na nią narażeni uczniowie we Francji, Belgii, Austrii, Szwecji, Rumunii, Bułgarii, oraz Czechach.
Kontrola NIK wykazała także, że istnieje duża dysproporcja "pomiędzy ujawnionymi zdarzeniami dotyczącymi cyberprzemocy w szkołach, a opinią samych uczniów na temat skali tego zjawiska".
W końcowych wnioskach raportu czytamy, że istnieje "potrzeba kontynuowania przez Ministra Edukacji Narodowej podjętych, również w związku z kontrolą NIK, działań koordynujących w zakresie upowszechniania w szkołach dobrych praktyk dotyczących zapobiegania i przeciwdziałania cyberprzemocy oraz wypracowania skutecznych procedur w tym obszarze".
Zdaniem NIK niezbędne jest także - w ramach współpracy szefa resortu edukacji narodowej i Komendanta Głównego Policji - wypracowanie wspólnej koncepcji działań, które pozwolą na odpowiednią identyfikację problemu cyberprzemocy.