W najbliższych dniach GDDKiA zamierza podpisać umowy z wykonawcami wstępnych dokumentacji obwodnic Blachowni i Herbów Nowych w ciągu drogi krajowej nr 46 oraz Świerklańca i Nakła Śląskiego w ciągu drogi nr 78. Obie inwestycje z programu 100 obwodnic są planowane do 2028 r.
Jak poinformował rzecznik katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marek Prusak, po wyborze najkorzystniejszych ofert w postępowaniach dotyczących obu tych inwestycji, podpisania umów należy spodziewać się w najbliższym czasie, być może jeszcze w tym tygodniu.
GDDKiA w obu przypadkach zamawia obecnie opracowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z uzyskaniem tej decyzji.
W trwającym od października ubiegłego roku przetargu dotyczącmy obwodnicy Blachowni i Herbów Nowych w ciągu DK46, łączącej m.in. Częstochowę z Opolem, żadna z ośmiu ofert nie zmieściła się w budżecie, określonym na nieco ponad 3,7 mln zł brutto. Mimo to pod koniec kwietnia br. wybrano najtańszą propozycję, złożoną przez konsorcjum spółek Trakt i opiewającą na 4 mln zł brutto.
Podobnie w ostatnich dniach wybrano najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wstępną dokumentację obwodnicy Świerklańca i Nakła Śląskiego, która biegnąc w nowym przebiegu DK78, połączy autostradę A1 z projektowaną trasą S11. Przy budżecie nieco ponad 4 mln zł brutto, najtańszą z 12 ofert, za niespełna 4,2 mln zł brutto, złożyła spółka Mosty Katowice.
W przypadku Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej obwodnicy Blachowni i Herbów Nowych przyjęto, że powinna ona stanowić obejście tych miejscowości o długości ok. 13 km, przebiegające po terenie, na którym dziś znajdują się głównie pola uprawne i kompleksy leśne. Wytyczona ma zostać po nowym śladzie jako droga główna ruchu przyspieszonego (GP) o przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu.
Z dokumentacji przetargowej wynika, że początkiem tej obwodnicy będzie przyszłe skrzyżowanie w okolicy 172,5 kilometra drogi nr 46, natomiast zakończeniem – włączenie w rejonie węzła Częstochowa Blachownia, łączącego autostradę A1 z obecną DK46 (wykonawca ma przeanalizować różne sposoby połączenia obwodnicy z węzłem).
GDDKiA wskazuje, że obwodnica ma poprawić komfort i warunki przejazdu między Częstochową i Lublińcem oraz wyprowadzić ruch tranzytowy z Blachowni i Herbów Nowych, przyczyniając się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców (w ostatnich latach dochodziło tam do licznych wypadków). W przyszłości stanie się też połączeniem autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11.
Znacznie bardziej na południe autostradę A1 i trasę S11 ma zbliżyć obwodnica Świerklańca i Nakła Śląskiego w ciągu drogi nr 78, która ma stanowić północne obejście tych miejscowości (a także mniejszych Tąpkowic, Celin i Niezdary), również przebiegając w nowym śladzie po terenie, na którym obecnie znajduje się głównie kompleks leśny oraz pola uprawne.
Również ta obwodnica ma być drogą główną ruchu przyspieszonego (GP) o przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu – z początkiem planowanym jako czwarty wlot na istniejącym węźle „Pyrzowice”, gdzie łączą się autostrada A1 z rozpoczynającą się w tym miejscu drogą ekspresową S1.
Koniec obwodnicy Świerklańca i Nakła Śląskiego planowany jest na nowym węźle, między krzyżowaniem się planowanej S11 z tarnogórskim węzłem kolejowym, a węzłem S11 z DK78. Na etapie prac projektowych należy przewidzieć różne warianty połączenia obwodnicy z przyszłą S11, w tym m.in. na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej z istniejącą drogą wojewódzką nr 908.
W województwie śląskim w rządowym programie 100 obwodnic mają powstać także obwodnice miejscowości Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny i Goleniowy wzdłuż drogi krajowej nr 78.
Przetargi na ich dokumentację katowicki oddział GDDKiA ogłosił z końcem maja ub. roku; w ostatnich tygodniach podpisano umowy z wykonawcami.