Nawrocki w wywiadzie dla #GP: Silna Polska liderem Europy i kluczowym sojusznikiem USA Czytaj więcej w GP!

„Bzdurne pomysły”. To do powiedzenia na temat przekopu Mierzei Wiślanej ma komisarz Bieńkowska

- Chce się nam mówić jak mamy żyć, z kim mamy żyć, czym mamy podróżować, jak mamy jeździć, czy budujemy Centralny Port Lotniczy czy przekopujemy Mierzeję. Po prostu bzdurne pomysły - stwierdziła podczas gdańskich obchodów 30. rocznicy częściowo wolnych wyborów komisarz UE ds. Rynku Wewnętrznego i Usług, Elżbieta Bieńkowska.

Elżbieta Bieńkowska
Elżbieta Bieńkowska
fot. Maciej Luczniewski/Gazeta Polska

Elżbieta Bieńkowska, komisarz unijny, a w przeszłości wicepremier rządu Donalda Tuska, brała udział w panelu dyskusyjnym "Samorządowa Europa. Pamięci Pawła Adamowicza", który odbył się w ramach gdańskich obchodów 30. rocznicy wyborów 4 czerwca 1989 r. Sporą część debaty zajęły sprawy relacji na linii państwo-samorządy.

Bieńkowska oceniła, że "w Polsce robi się duszno".

- Zaczyna być strasznie duszno, w Polsce robi się w tej chwili duszno. W Polsce zaczyna być sytuacja idąca w stronę autorytaryzmu. Chce się nam mówić jak mamy żyć, z kim mamy żyć, czym mamy podróżować, jak mamy jeździć, czy budujemy Centralny Port Lotniczy czy przekopujemy Mierzeję. Po prostu bzdurne pomysły

. - stwierdziła komisarz Bieńkowska, odnosząc się do dwóch istotnych inwestycji zapowiadanych przez obecny rząd Prawa i Sprawiedliwości. 

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln pasażerów. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Przekop Mierzei Wiślanej ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu ma sprzyjać powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawić walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynąć na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku; jej koszt, wyliczony na ok. 880 mln zł, zostanie w całości pokryty z budżetu państwa.

 



Źródło: Twitter, PAP, niezalezna.pl

#Elżbieta Bieńkowska

redakcja