Działonowi oddali średnio po 200 strzałów. Kierowcy przejechali kilkaset kilometrów, często w bardzo trudnych warunkach, a ładowniczowie przerzucili ponad 30 ton amunicji - tak w skrócie wyglądało zakończone w ubiegłą sobotę szkolenie żołnierzy 34. BKPanc. Szkolenie, które odbywało się w centrum symulatorów w Mechanised Training Centre w Thun trwało trzy tygodnie. W tym czasie w Szwajcarii przeszkoliły się trzy grupy żagańskich czołgistów. Każda kompania spędziła w ośrodku ok. tygodnia, szkoląc się i podnosząc posiadane kwalifikacje - podaje oficjalny portal 34. Brygady Kawalerii Pancernej.
Jesteśmy w stanie przećwiczyć każdą sytuację, jaka mogłaby się wydarzyć w trakcie realnej walki oraz wyłapać i poprawić każdy popełniony błąd. To daje bardzo duży komfort, pozwalający na o wiele szybsze i efektywne przyswajanie wiedzy
– mówi instruktor kierowców st. sierż. Krystian Kitala, cytowany przez oficjalny portal 34. BKPanc.
Sami żołnierze też nie kryją satysfakcji z odbytego szkolenia. Są bardzo zadowoleni, że mieli możliwość ćwiczyć sytuacje, w przypadku których zła reakcja i niepoprawna decyzja mogą zaważyć na zdrowiu lub życiu. Bardzo dużo symulacji opierało się na technice jazdy - czytamy.
Każdorazowo po zakończonym ćwiczeniu instruktor zarządzał odprawę z ćwiczącymi żołnierzami i krok po kroku, na podstawie błędów jakie wynikały w trakcie ćwiczenia, tłumaczył dlaczego występują konkretne awarie i co należy robić, aby nie doprowadzić do podobnych sytuacji w trakcie realnej jazdy. Co warte podkreślenia instruktorzy, którzy na co dzień ćwiczą z żołnierzami w centrum bardzo chwalili Polaków - podaje 34. BKPanc.
Centrum Szkolenia Wojsk Zmechanizowanych w Thun wyposażone w symulatory i trenażery, to jeden z najnowocześniejszych ośrodków, który w praktyce jest w stanie wyszkolić żołnierzy do poziomu plutonów. Elektroniczny, taktyczno - ogniowy trenażer czołgu Leopard, pieszczotliwie nazywany „Elsa” umożliwia prowadzenie szkolenia w praktycznie naturalnych warunkach w oparciu o ekran o zakresie 360 stopni, generujący realne dźwięki i przedstawiający wirtualny teren o powierzchni ok. 1600 km. kwadratowych.