Dzisiaj, 1 lipca w Świdniku, wicepremier oraz minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdził umowę na dostawę wielozadaniowych śmigłowców typu AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych. - Śmigłowce te mają dobry zasięg i zdolność do przerzutu wojsk i sprzętu w tereny zagrożone. Potrzebujemy takich możliwości, aby móc wspierać siły, które potrzebują pomocy na zagrożonych odcinkach - mówi w rozmowie z portalem Niezalezna.pl, gen. bryg. pil. Dariusz Wroński.
Podpisana w piątek umowa o wartości 8,2 mld złotych brutto przewiduje dostawę 32 śmigłowców AW149 wraz z pakietem logistycznym (zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców) i szkoleniowo-symulatorowym (kompleksowe szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę zestawu zaawansowanych symulatorów i wyposażenia szkoleniowego). Dostawy śmigłowców zostaną zrealizowane w latach 2023-2029.
Śmigłowce #AW149 dla #WojskoPolskie ?? zostaną wyposażone m. in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Będą wykonywały żarówno zadania transportu żołnierzy, jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. pic.twitter.com/JuFDPH00gE
— Ministerstwo Obrony Narodowej ?? (@MON_GOV_PL) July 1, 2022
Jak zauważa gen. bryg. pil. Dariusz Wroński 32 śmigłowce to dwie pełne eskadry.
Jeśli przyjmiemy, że cała operacja oraz taktyka użycia śmigłowców będzie rozpatrywana w charakterze dwóch kierunków głównego i pomocniczego to będzie to dobry początek. Jestem przekonany że śmigłowce Mi-17, Mi-8 oraz W-3 Sokół swoją ilością na ten moment zapewnią nam funkcjonowanie i zabezpieczenie tego typu działań - mówi ekspert ds. obronności.
Zdaniem ekspertów planowana rozbudowa Sił Zbrojnych RP o dwie dodatkowe dywizje wymusi z pewnością zakup kolejnych śmigłowce wielozadaniowe.
Śmigłowce AW149, w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP, zostaną wyposażone m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowane w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca.
Śmigłowiec AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów w dzień i w nocy (Visual Flight Rules/Instrumental Flight Rules - VFR/IFR i Night Vision Conditions - NVC). Maksymalna masa startowa: 8300 kg (możliwe zwiększenie do 8600 kg). Prędkość maksymalna śmigłowca: 313 km/h, przelotowa: 287 km/h. Maksymalny zasięg: 958 km, maksymalna długość lotu: 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład 19 pasażerów. Załogę stanowią 2 osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota.
Rosyjska agresja na Ukrainie pokazała jak istotne jest posiadanie zdolności do szybkiego przerzutu wojsk i sprzętu na zagrożone kierunki oraz ewakuacji rannych z pola bitwy. - Potrzebujemy takich możliwości, aby móc wspierać siły, które potrzebują pomocy na zagrożonych odcinkach - mówi w rozmowie z portalem Niezalezna.pl, gen. bryg. pil. Dariusz Wroński.
Śmigłowce realizować będą zarówno zadania transportu żołnierzy jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. Wyposażenie umożliwi również zastosowanie ich do prowadzenia operacji ewakuacji, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu towarów i zaopatrzenia.
Warto zauważyć, że zadania realizowane przez AW149 zostały okrojone względem wcześniejszych założeń programu Perkoz. Wtedy to zakładano, że helikoptery miały trafić do Wojsk Lądowych w trzech wersjach, którymi był śmigłowiec wsparcia bojowego z możliwością prowadzenia zaawansowanego szkolenia lotniczego; śmigłowiec dowodzenia; śmigłowiec rozpoznania i walki elektronicznej.
-Trzeba powiedzieć, że Wojska Lądowe dysponują odpowiednimi środkami, które tymczasem załatwiają nam problem i sprawę. Doposażenie tych śmigłowców, aby mogły realizować zadania rozpoznania i walki elektronicznej jest kwestią chwili oraz zapotrzebowania i takie możliwości są- zauważa emerytowany generał brygady.