PKP Polskie Lini Kolejowe wybrały w przetargu najkorzystniejszą ofertę na wykonanie dokumentacji projektowej nowej linii kolejowej Podłęże - Piekiełko w Małopolsce. Wybrano – podobnie jak w poprzednim postępowaniu - konsorcjum, którego liderem jest spółka Egis Rail.
Na początku tego miesiąca Krajowa Izba Odwoławcza nakazała PKP PLK unieważnienie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej dla tej inwestycji i ponowne przeprowadzenie wyboru najkorzystniejszej oferty. Do KIO odwołał się drugi z oferentów.
Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.
Pierwszy etap tej inwestycji zakłada wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla dwóch przedsięwzięć: modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz oraz budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark / Mszana Dolna. Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 – 2021.
Jak poinformowała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK, w przetargu ogłoszonym przez PLK wpłynęły dwie oferty. W wyniku postępowania ponownie za najkorzystniejszą ofertę uznano propozycję złożoną przez konsorcjum, którego liderem jest spółka Egis Rail o wartości 221,4 mln zł brutto. Drugą ofertę opiewającą na 208,6 mln zł brutto złożyło konsorcjum z liderem, spółką Aecom Polska.
Szalacha wyjaśniła, że wybrana oferta uzyskała najwięcej punktów w postępowaniu przetargowym. Komisja brała pod uwagę – zaznaczyła przedstawicielka PLK - nie tylko zaproponowaną cenę zw wykonanie zadania, ale także inne kryteria. Decyzja komisji przetargowej uprawomocni się na początku przyszłego tygodnia.
Etapy drugi i trzeci, obejmuje prace budowlane planowane są do realizacji odpowiednio w latach 2020-24 i 2020-26.
Z analiz wynika, że realizacja projektu "Podłęże – Piekiełko" umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż dwie godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej jednej godziny.