Podpisanie umowy odbyło się w siedzibie PZL „Warszawa-Okęcie” S.A. w Warszawie.
Umowa zostanie zrealizowana do 30 października 2020 r., a jej wartość wynosi 186 mln zł. Samoloty PZL-130 ORLIK znajdują się na wyposażeniu 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.
Zmodernizowane samoloty do wersji PZL-130 TC-II ORLIK będą przeznaczone do prowadzenia podstawowego i zaawansowanego szkolenia pilotów wojskowych w zakresie techniki pilotowania i nawigowania w różnych warunkach atmosferycznych. Będą posiadać specjalistyczne wyposażenie typowe dla wojskowych statków powietrznych.
Samoloty szkoleniowe PZL 130 Orlik TC-I zostaną poddane radykalnej modernizacji, która pozwoli im sprostać najnowszym globalnym standardom lotniczym i pozwoli im latać w przeszłych dekadach. Zgodnie z warunkami kontraktu PZL Warszawa-Okęcie wykona głęboką modernizacje konstrukcji i awioniki na 12 samolotach.
Prace rozpoczną się natychmiast i wszystkie 12 statków powietrznych wróci ponownie do służby w 42 Bazie Szkolenia Lotniczego w Radomiu w okresie od połowy 2019 r. do października 2020 r., z przyszłym rekursem 12 000 godzin.
Dwuetapowy pakiet prac obejmuje najpierw nowe skrzydła, ogony, silniki i śmigła, a następnie całkowite zastąpienie oprzyrządowania kabinowego i awioniki nowoczesnymi układami. Modernizacja pozwala na wprowadzenie systemu serwisowego opartego o stan techniczny, zamiast kalendarzowego, z połową mniej kontroli, co skutkuje znacznymi oszczędnościami kosztów operacyjnych.
Wcześniej podpisano dodatkową umowę na opracowanie symulatora lotu Orlik dla Sił Powietrznych, który uzupełni pakiet wymaganych pomocy instruktażowych.
Jak podaje MON, pełny zakres prac składa się z następujących elementów:
- Wymiana struktury płatowca – nowe skrzydła i zmodyfikowany kadłub, łoże silnika i owiewka.
- Zespół napędowy – wymiana silnika PTA6-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW i śmigła Hartzell z czterema łopatami.
- Modernizacja kabiny pilotów i systemów – całkowite zastąpienie istniejącego oprzyrządowania przez cyfrowe dla ucznia i instruktora. Obejmuje zintegrowane wyświetlacze parametrów lotu, pracy silnika, nawigacji i ostrzegawcze; nowe radiostacje korespondencyjne, instalację systemu ostrzegania o zbliżającym sie terenie oraz systemu ostrzegania o ruchu lotniczym i unikania kolizji.
- Wymiana systemu klimatyzacji, instalacji elektrycznych i całego okablowania samolotu.